اعتراضات گسترده دانشجویان ایران در سالگرد کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی

روز یکشنبه اعتراضات متعدد دانشجویی در تهران، همدان و اهواز برگزار شد

در سومین سالگرد کشته شدن ۱۷۶ هواپیمای اوکراینی پی‌اس۷۵۲ با موشک‌های سپاه پاسداران،‌ روز یکشنبه دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران و خارج از کشور دست به اعتراض زدند. بسیاری از مسافران این پرواز تهران به کی‌یف، دانشجو یا دانش‌آموخته دانش‌آموخته مختلف در ایران، اروپا، آمریکا و کانادا بودند و سالروز این جنایت، روزی به‌ویژه ناگوار برای جامعه دانشگاهی به شمار می‌آید. در عین حال، اعتراضات دانشجویان در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی و اعتراض به سرکوب‌ها و اعدام‌ها نیز ادامه دارد. 

طبق تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، ‌در دانشگاه صنعتی شریف تهران، انجمن اسلامی دانشجویان عکس برخی از جان‌باختگان را با عبارتی ساده به نمایش گذاشته است: «غلط کردید، اشتباه کردید». این عبارت، اشاره‌ای است به ادعای مقام‌های سپاه و مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران که سرنگون کردن هواپیما را «اشتباه» اعلام کردند؛ ادعایی که تاکنون نه خانواده‌های قربانیان را راضی کرده است، نه دولت‌های بین‌المللی و نهادهای تحقیقی را. پای این طرح با شمع عدد ۱۷۶ تصویر شده است؛ یادآور تعداد قربانیان این پرواز.

در دانشکده هنر دانشگاه سوره نیز دانشجویان در اعتراض به بازداشت‌ها تجمعاتی اعتراضی برگزار کردند. در فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، برخی از شعارهای دانشجویان را می‌شنویم. یکی از مهم‌ترین شعارها این است: «ژاسمین و مهتاب ما، آزاد باید گردند!»‌ اشاره دانشجویان به بازداشت مهتاب قلی‌زاده و ژاسمین حاج میرزامحمدی است.

طبق گزارش‌ها، میرزامحمدی که دانش‌آموخته گرایش سفال و سرامیک دانشگاه سوره است، در زندان کچویی کرج اعتصاب غذا کرده است. قلی‌زاده، روزنامه‌نگار ۳۴ ساله اهل گرمسار است که در روزنامه‌هایی مانند «شرق» و «اعتماد» در زمینه‌های اقتصاد و زنان می‌نوشت. بنا به گزارش‌ها، او با اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق مصاحبه با رسانه‌ها» زندانی شده است. 

در فیلمی دیگر که از دانشگاه سوره منتشر شده است، دانشجویان شعار می‌دهند: «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی». یکی از شعارهای دیگری که در برخی از فیلم‌های این تجمع اعتراضی می‌شنویم، «می‌جنگیم، می‌میرم، ایران را پس می‌گیریم» است. 

در پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز دانشجویان کوشیدند بزرگداشتی برای قربانیان پرواز ۷۵۲ برگزار کنند، اما به گفته «شوراهای صنفی دانشجویان کشور»، دانشجویان با حمله همراه با فحاشی نیروهای حراست مواجه شدند. در فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، می‌بینیم که تابلو دانشجویان ربوده شده است و دانشجویان با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» به سراغ نیروهای امنیتی می‌روند.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران نیز روز یکشنبه شاهد حرکت اعتراضی بود. در فیلم‌های منتشر‌شده  در رسانه‌های اجتماعی، سرودخوانی و اعتراضات دانشجویان را می‌بینیم.

فیلم‌هایی از دانشگاه امیرکبیر نیز نشان می‌دهد که دانشجویان شامگاه یکشنبه با روشن کردن شمع و خواندن سرود «سوگند به خون همرهانم»، یاد کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ را زنده نگاه می‌دارند. 

در دانشگاه بهشتی تهران نیز دانشجویان تجمعات اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «نه زندان، نه اعدام، ایستاده‌ایم تا پایان» و «هر یک نفر کشته بشه، هزار نفر پشتشه» سر دادند. فیلم‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که در دانشگاه خواجه‌نصیر تهران، دانشجویان با همخوانی سرود «برای...»، تجمعی به یاد کشته‌شدگان پرواز ۷۵۲ در محوطه دانشگاه برگزار می‌کنند. 

در همدان، خوابگاه دختران دانشگاه بوعلی سینا صحنه اعتراضات شد. در فیلم‌هایی که صفحه «ایران اینترنشنال» در توییتر منتشر کرده است، می‌بینیم که شعارهای اعتراضی و از جمله «زن، زندگی، آزادی»، با رنگ قرمز روی دیوار نوشته شده است. 

در اهواز، دانشجویان دانشگاه چمران به یاد قربانیان شمع روشن کردند و عکس‌هایی نیز از حرکات مشابه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران منتشر شده است.

خارج از دانشگاه‌ها نیز حرکات اعتراضی ادامه دارند. طبق گزارش‌های نهادهای حقوق بشری، در شهرهای سقز و کرمانشاه شاهد اعتصاب بودیم و در نجف‌آباد (واقع در استان اصفهان) مردم با شعار «سرنگونی» به خیابان آمدند. شعارهای مهم حرکت روز یکشنبه مردم نجف‌آباد،  «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» و «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» بود.