ممنوعیت آموزش و کار زنان؛ ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان متوقف شد

در دوران حاکمیت طالبان ۵۴ بسته کمک‌های بشردوستانه به ارزش نزدیک به دو میلیارد دلار آمریکایی به افغانستان ارسال شده است

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، به روند کمک‌رسانی برای حدود ۲۸ میلیون نفر در این کشور ضربه می‌زند- AFP

خبرگزاری باختر که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، روز یکشنبه، ۱۸ دی (۸ ژانویه) گزارش داد که از ۲۳ آذر تاکنون هیچ بسته ۴ میلیون دلاری پول نقد به افغانستان منتقل نشده است.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر طالبان تحصیل دختران و زنان را در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دیگر (جز تا کلاس ششم دبستان)، و نیز کارکردن زنان را در نهادهای غیردولتی و خصوصی ممنوع اعلام کردند. 

به نظر می‌رسد که توقف ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری، در واکنش به ممنوعیت آموزش و کار زنان صورت گرفته باشد. 

در حساب کاربری بانک مرکزی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، در هفته‌های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر دریافت بسته‌های کمکی پول نقد به چشم نمی‌خورد. اما این بانک مدعی شد که ارسال بسته‌های نقدی پول نقد قطع نشده است.

در بیانیه این بانک آمده است: «دیروز بعضی از رسانه‌ها گزارشی به نقل‌ از سخنگوی بانک مرکزی افغانستان مبنی بر تعلیق کمک‌های بشردوستانه از کمک‌کنندگان بین‌المللی منتشر کرده‌اند که حقیقت ندارد.»

این بانک تاکید کرد که از هر اقدامی که سبب ورود «اسعار» (ارز خارجی) به افغانستان و کمک به نیازمندان جامعه شود، «قدردانی» می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ به‌ دست طالبان، نقل‌وانتقال پولی بانک‌های دولتی و خصوصی افغانستان با بانک‌های ‌جهانی قطع شد و به همین دلیل، کمک‌های بشر‌دوستانه به‌ صورت بسته‌های پول نقد به افغانستان منتقل می‌شوند.

خبرگزاری باختر نوشت که در دوران حاکمیت طالبان، ۵۴ بسته کمک‌های بشردوستانه به ارزش نزدیک به دو میلیارد دلار آمریکایی به افغانستان ارسال شده است.

ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان از مرداد ۱۴۰۱ شروع شد. پیش از آن، کمک‌های بشردوستانه کشورهای جهان به ارزش ۳۲ میلیون دلار پول نقد، هفتگی به این کشور می‌رسید.

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت که ممنوعیت کار زنان در نهادهای غیردولتی در افغانستان، به روند کمک‌رسانی برای حدود ۲۸ میلیون نفر در این کشور ضربه می‌زند.

او هشدار داد که اگر طالبان ممنوعیت کار زنان را ملغی نکنند، کمک‌های سازمان ملل ادامه نخواهد یافت.

او گفت که به ‌زودی به کابل سفر می‌کند و با مقام‌های طالبان دیدار خواهد کرد. 

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند و در بیش از یک سال و نیم حکومت آنان بر این کشور، فقر و بیکاری به بالاترین سطح رسیده است.