یک ایرانی مظنون به تدارک حمله شیمیایی در آلمان بازداشت شد

این مرد ۳۲ ساله به همراه یک شخص دیگر در شهر دوسلدورف به «قصد اجرای یک حمله افراطی» متهم شد

پلیس و دادستان آلمان روز یکشنبه اعلام کردند یک مرد ایرانی را به اتهام تدارک برای حمله‌ای با استفاده از مواد شیمیایی سیانید و ریسین دستگیر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستانی دوسلدورف در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که ماموران موفق شدند محل سکونت متهم در شهر کاسترو-راکسل را برای یافتن مواد سمی بازرسی کنند.

به گفته بازرسان، این ایرانی ۳۲ ساله مظنون به تدارک یک اقدام خشونت‌آمیز جدی بود و امنیت کشور آلمان را با یک حمله افراطی تهدید می‌کرد.

به گفته مقام‌های پلیس، در این عملیات یک نفر دیگر نیز بازداشت شده و پلیس ضدترور این دو متهم را که نسبتشان با هم مشخص نشده است، حوالی نیمه شب در محل زندگی آنان دستگیر کرده‌ است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه آلمانی ولت با ارائه توضیحات بیشتر درباره شخص مظنون، نوشت که او «به اتهام استقرار سلاح‌های بیولوژیک» در شمال غربی آلمان بازداشت شده است.

در جریان این عملیات،‌ بازرسان که لباس‌های محافظ به تن داشتند، سموم و سایر مدارک موجود در ساختمان را در بشکه‌های آبی بیرون آوردند و در نقطه امنی که از پیش تعیین شده بود، قرار دادند. به گفته آن‌ها، جست‌وجو برای یافتن مدارک دیگر ادامه دارد.

پلیس درباره اینکه برنامه‌های این حمله ادعایی تا چه حد پیشرفت داشته است و اینکه آیا این افراد هدف مشخصی را انتخاب کرده‌ بودند یا نه، جزئیاتی را فاش نکرد، اما هشدار داد که این تدارک ممکن است برای یک حمله با اهداف اسلام‌گرایانه بوده باشد.

به گزارش نشریه ولت، پلیس چندین روز در تعقیب این افراد بود.

ریسین یک نوع ماده سمی‌ است که اثر آن هزار برابر بیشتر از سیانور است. این سم از طریق استشمام، خوردن و تزریق عمل می‌کند. ریسین مورداستفاده در سلاح‌های جنگی خالص‌سازی می‌شود و به صورت ذرات خیلی کوچکی درمی‌آید که استنشاق می‌شود. هرچقدر سایز ذرات ریزتر باشد، ریسین سمی‌تر است. سیانید یا سیانور نیز حتی در کمترین مقدار برای انسان کشنده است. این سم مرگبار به‌سرعت عمل می‌کند و یکی از کشنده‌ترین سم‌ها شناخته می‌شود.

آلمان در سال‌های اخیر هدف حملات متعدد افراط‌گرایان بوده است؛ از جمله حمله سال ۲۰۱۶ با کامیون به بازار کریسمس در برلین که ۱۲ کشته و ده‌ها زخمی به جا گذاشت. سیزدهمین قربانی آن اتفاق پنج سال بعد در پی جراحات جدی، جان باخت.

بیشتر از جهان