برگزاری چهلم دو نفر از معترضان؛ ادامه سرکوب‌‌ و بازداشت‌‌ در سمیرم و جوانرود

مولوی عبدالحمید: یورش نیروهای لباس شخصی و نظامی به مردم در مراسم‌ تدفین و یادبود معترضان کشته‌شده، برخلاف اخلاق و انصاف است

با وجود شدت گرفتن سرکوب و ادامه بازداشت‌ها در سمیرم و جوانرود برای جلوگیری از برگزاری مراسم چهلم کشته‌شدگان خیزش سراسری علیه نظام جمهوری اسلامی، چهلم مهران بصیر توانا در فومن و چهلم زهرا لری در کرمان برگزار شد و فراخوان‌های گسترده‌ای نیز برای چهلم‌ چند تن دیگر از کشته‌شدگان در روز پنجشنبه، ۱۵ دی (۵ ژانویه)، منتشر شده است. در همین حال، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، حمله نیروهای سرکوبگر به مردم سوگوار را در مراسم چهلم معترضان کشته‌شده و آرامستان‌ها، به شدت محکوم کرد.

مراسم چهلم مهران بصیر توانا، عصر سه‌شنبه، ۱۳ دی، بر مزار او در یکی از روستاهای فومن، در میان شعارهای ضدحکومتی برگزار شد. مردم حاضر در چهلم این جوان معترض، شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» و «هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه» سردادند.

مهران بصیر توانا، ۲۹ ساله، روز ۲۵ آبان، همزمان با تظاهرات سراسری در سالگرد کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، هنگام نجات یک زن معترض از دست نیروهای سرکوبگر، با شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران کشته شد. برخی منابع گفتند که ضارب مهران بصیرتوانا، شخص فرمانده سپاه صومعه‌سرا است که از فاصله نزدیک و از پشت سر، مهران را هدف شلیک گلوله قرار داده و کشته است.

مراسم چهلم زهرا لری، مدیر مدرسه‌ای در یزد که حاضر نشد مشخصات دانش‌آموزان معترض مدرسه رضوانی‌نژاد کرمان و فیلم‌هایی را که با دوربین‌های مداربسته ضبط شده بود، در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهد، و پس از احضار و بازجویی‌های شدید و تحت فشار این نیروها،  دچار ایست قلبی شد، نیز روز چهارشنبه، ۱۴ دی، با وجود فضای به‌شدت امنیتی در کرمان، بر مزار او و نیز در مسجد طالبی این شهر، برگزار شد.

پس از اعتراضات دانش‌آموزان مدرسه رضوانی‌نژاد کرمان، نیروهای سرکوبگر به‌شدت زهرا لری را برای همکاری و ارائه مشخصات دانش‌آموزان تحت فشار قرار دادند، اما او حاضر به همکاری با آن‌ها نشد و با ادامه حمایتش از دانش‌آموزان، از مدیریت این مدرسه عزل شد و پس از چند جلسه بازجویی تحت فشارهای شدید، جان خود را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم مهاباد نیز دو روز پیش، دوشنبه، ۱۲ دی، با وجود فشارهای امنیتی و محدودیت‌های شدید، با حضور گسترده، مراسم چهلم شمال خدیری‌پور را برگزار کردند و در جریان آن علاوه بر شعارهای ضدحکومتی، شعار دادند که «جوانرود تنها نیست،‌ مهاباد حامی آن است».

مراسم‌ چهلم‌ معترضان کشته‌شده که اینک به یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات مردم علیه نظام جمهوری اسلامی در ایران  تبدیل شده است، در یک هفته گذشته واکنش سنگین و خشونت‌آمیز حکومت را در پی داشته و از جمله در جوانرود استان کرمانشاه و سمیرم استان اصفهان، با تیراندازی نیروهای سرکوبگر حکومتی، به کشته شدن معترضان و بازداشت‌های گسترده انجامیده است.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۱۰ دی (۳۱ دسامبر ۲۰۲۲)، پیش از حضور مردم شهر جوانرود در استان کرمانشاه بر مزار هفت تن از معترضان کشته‌شده، آرامستان حاج ابراهیم این شهر را محاصره کردند و از حضور مردم بر مزار کشته‌شدگان جلوگیری، و در ادامه به سوی مردم تیراندازی کردند.

در جریان این تیراندازی‌ها، یک جوان ۲۲ ساله به نام «برهان الیاسی» با شلیک گلوله نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران کشته شد و دست‌کم ۱۵ نفر دیگر، از جمله یک کودک، به شدت زخمی شدند.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران در ادامه اقدام به بازداشت گسترده مردم معترض کردند و این بازداشت‌ها تاکنون ادامه دارد. این نیروها همچنین به شکل بسیار پرتعداد و گسترده در سطح شهر جوانرود مستقر شده‌اند.

در شهر سمیرم استان اصفهان نیز هفته گذشته، پس از برگزاری چهلم معترضان کشته‌شده، صدها نیروی سرکوبگر از شهرهای مختلف با تجهیزات نیمه‌سنگین، از جمله سلاح‌هایی چون دوشکا، به این شهر آمده‌اند و در همه خیابان‌ها و میدان‌ها مستقر شده‌اند.

حملهنیروهای سرکوبگر به مردم معترض سمیرم، از شامگاه شنبه، ۱۰ دی، آغاز شد. این نیروها نخست شماری از معترضان را در خیابان‌ها و معابر عمومی بازداشت کردند، سپس از بامداد یکشنبه، ۱۱ دی، با حمله به منازل مردم، ده‌ها نفر را بازداشت کردند.

نیروهای سرکوبگر حتی جواد آصفی، خواننده اهل سمیرم و از شاگردان محمدرضا لطفی، را که در مراسم چهلم علی عباسی و دیگر کشته‌شدگان اعتراضات این شهر آواز خوانده بود، بازداشت کردند.

بازداشت‌ها به مردم و چهره‌های سرشناس شهر سمیرم محدود نبوده است و خواهر علی عباسی نیز که در مراسم چهلم برادرش سخنرانی کرده و به زبانی حماسی سخن گفته بود، با حمله نیروهای سرکوبگر بازداشت شده است.

با وجود خشونت و سرکوب شدید و بازداشت گسترده مردم به دست نیروهای سرکوبگر حکومتی در جوانرود و سمیرم، مردم معترض از برگزاری چهلم‌‌ کشته‌شدگان عقب‌نشینی نکرده‌اند و فراخوان‌های متعددی برای برگزاری چهلم‌ تعداد دیگری از معترضان کشته‌شده در شهرهای مختلف، منتشر شده است.

مراسم چهلم حامد سلحشور، جوان ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت و بر اثر شکنجه کشته شد، روز ۱۵ دی در ایذه برگزار می‌شود و مراسم چهلم عرشیا امامقلی‌زاده، نوجوان ۱۶ ساله اهل جلفا نیز روز پنجشنبه، ۱۵ دی‌، در مسجد جامع علمدار این شهر برگزار خواهد شد.

در مهاباد نیز مردم خود را برای برگزاری چهلم شورش نیکنام، معترض کشته‌شده به دست نیروهای سرکوبگر، در روز پنجشنبه، آماده می‌کنند.

در بندرانزلی نیز مردم برای برگزاری چهلم مهران سماک، جوان معترضی که با شلیک فرمانده نیروی انتظامی این شهر کشته شد، در ۱۷ دی، آماده می‌شوند.

در حالیکه تاکنون هیچ‌‌یک از روحانیون بلندپایه شیعه در ایران، به حمله‌های مکرر نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به مراسم سوگواری معترضان کشته‌شده، انتقاد یا اعتراضی نکرده‌ است، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، با اعتراض به حمله‌های مکرر نیروهای سرکوبگر به مردم سوگوار در مراسم‌های کشته‌شدگان خیزش سراسری، این حملات را محکوم کرد.

مولوی عبدالحمید گفت: «یورش نیروهای نظامی و لباس‌شخصی به مردم داغدیده در مراسم‌های تدفین شهدا و یا یادبود آن‌ها، از جمله هفتم، چهلم و... در آرامستان‌ها، برخلاف اخلاق و انصاف و به‌دور از مروت است.»

امام جمعه و رهبر دینی بلندپایه اهل سنت ایران، همچنین تاکید کرد که «شعار دادن عده‌ای از حاضران نمی‌تواند بهانه و مجوزی برای حمله به مردم عزادار باشد».