مک‌کارتی باز هم به کرسی ریاست مجلس نمایندگان دست نیافت

اعضای مجلس نمایندگان در ساعت ۲۲ جمعه، به‌وقت شرق آمریکا، بار دیگر تشکیل جلسه می‌دهند و آخرین رای‌گیری برای انتخاب رئیس این مجلس انجام می‌شود

بحران فعلی بر سر انتخاب ریاست مجلس نمایندگان در تاریخ آمریکا کم‌نظیر است - ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES

سیزدهمین دور رای‌گیری برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به پایان رسید اما کوین مک‌کارتی، نماینده ایالت کالیفرنیا و رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس، نتوانست حدنصاب لازم به‌منظور تصدی سمت ریاست این مجلس را به‌دست آورد: بر اساس اطلاعات نهایی مربوط به سیزدهمین دور رای‌گیری، مک‌کارتی ۲۱۴ رای و رقیب او، حکیم جفریس، ۲۱۲ رای به‌دست آورد.

پس از پایان دور سیزدهمِ رای‌گیری و خالی ماندن کرسی مجلس نمایندگان، مقرر شد تا اعضای مجلس نمایندگان در ساعت ۲۲ شامگاه جمعه به‌وقت شرق آمریکا بار دیگر تشکیل جلسه دهند و پس از ایراد سخنرانی از سوی نامزدها، رای‌گیری در مورد انتخاب ریاست مجلس برای چهاردهمین مرتبه، و در عین‌حال آخرین بار، صورت گیرد.

به‌گزارش رسانه‌های آمریکا، بحران فعلی بر سر انتخاب ریاست مجلس نمایندگان ایالات متحده در تاریخ این کشور امری کم‌نظیر به‌حساب می‌آید و میدان سیاست آمریکا از ۱۶۴ سال پیش به این‌سو چنین بحرانی را تجربه نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، بحران فعلی در مجلس نمایندگان آمریکا، موضوع کمک‌های این کشور به اوکراین را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در روز جمعه یکی از بزرگ‌ترین کمک‌های نظامی به اوکراین را اعلام کرد که بر اساس آن مقرر شد تا  ۳ میلیارد دلار کمک نظامی در اختیار این کشور قرار بگیرد.

با این‌حال، نگرانی دولت دموکرات‌ها این است که اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، که در حال حاضر اکثریت کرسی‌های این مجلس را در اختیار دارند، با کمک‌های دولت بایدن به اوکراین نیز مخالفت کنند، چون چهره‌های شاخص جمهوری‌خواه، از جمله کوین مک‌کارتی، در جریان رقابت‌های مربوط به انتخابات میان‌دوره‌ای سال گذشته میلادی اعلام کردند در صورتی که جمهوری‌خواهان اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را به‌دست آوردند بودجه اختصاص داده شده به اوکراین در سال ۲۰۲۳ را متوقف خواهند کرد.

این موضوع در اظهارات روز جمعه لورا کوپر، دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور روسیه، اوکراین و اوراسیا، نیز مطرح شد.

کوپر در این نشست مطبوعاتی خطاب به خبرنگاران گفت بحران فعلی بر سر انتخاب رئیس مجلس نمایندگان در مسیر فعالیت‌های دولت آمریکا به‌نفع اوکراین خللی ایجاد نمی‌کند و پنتاگون در تلاش است تا نیازهای اوکراین را مرتفع سازد.

بیشتر از جهان