سیزدهمین دور رای‌گیری برای انتخاب ریاست مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شد

وارن دیویدسون، نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوهایو، گفت بحران انتخاب ریاست مجلس نمایندگان از «شخصی شدن» دشمنی‌های درون حزب جمهوری‌خواه حکایت دارد

REUTERS/Jonathan Ernst

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در روز جمعه، ۶ ژانویه ۲۰۲۳، سیزدهمین دور رای‌گیری به‌منظور انتخاب رئیس جدید این مجلس را آغاز کرد. 

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده در این زمینه، کوین مک‌کارتی، یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا، تا این لحظه موفق به کسب ۹۷ رای شده است و حکیم جفریس، از نمایندگان ایالت نیویورک، با ۹۶ رای پشت سر او قرار دارد.

پیش از این، و در دوازدهمین دور رای‌گیری، مک‌کارتی ۲۱۳ رای به‌دست آورد و جدی‌ترین رقیب او، جفریس، رای ۲۱۱ نفر از اعضای مجلس نمایندگان را به سبد خود ریخت؛ با این‌حال این تعداد از آرا برای کسب کرسی ریاست مجلس نمایندگان کافی نیست. 

ناکامی مجدد کوین مک کارتی در دوازدهمین دور رای‌گیری، از ابتدای امروز مشخص بود. به‌عنوان مثال شبکه خبری سی‌ان‌ان، که آخرین تحولات رای‌گیری در مجلس نمایندگان را به‌صورت زنده پوشش می‌دهد، در مطلبی کوتاه نوشت ارزیابی کارشناس‌های این شبکه خبری بر این است که مک‌کارتی در این دور از رای‌گیری نیز شکست بخورد و بار دیگر در کسب آرای لازم برای تصدی سمت ریاست مجلس نمایندگان ناکام بماند. 

با این‌وجود سی‌ان‌ان به‌نقل از پاتریک مک‌هنری، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای شمالی و از متحدان کلیدی مک‌کارتی، نوشت حامیان مک‌کارتی انتظار دارند که آرای او در روز جمعه بیش از یازدهمین دور رای‌گیری باشد؛ پیش‌بینی‌ای که اگرچه با توجه به آرایی که مک‌کارتی به‌دست آورد صحت آن به اثبات رسید، اما برای رسیدن به مقام ریاست مجلس نمایندگان کفایت نکرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحران به‌وجود آمده بر سر تعیین ریاست مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، که روز جمعه وارد چهارمین روز خود شد، یکی از کم‌سابقه‌ترین بحران‌های تاریخ مجلس نمایندگان به‌حساب می‌آید و در ۱۶۴ سال گذشته بی‌سابقه است. 

در چهار روز گذشته، گروهی از جمهوری‌خواهان تندرویِ مجلس نمایندگان راه رسیدن کوین مک‌کارتی به صندلی ریاست را مسدود کرده‌اند و حتی در چهارمین روز نیز، که برخی ناظران انتظار حل‌وفصل بحران پیش‌آمده را داشتند، موفق شدند تا خط سیاسی خود را پیش ببرند. 

از این‌رو وارن دیویدسون، نماینده جمهوری‌خواه ایالت اوهایو، در آخرین اظهارنظر خود گفت آنچه در حال وقوع است از «شخصی شدن» دشمنی‌های درون حزبی حکایت دارد.

اما از سوی دیگر، مت گاتز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، شکست‌های پیاپی مک‌کارتی در چهار روز گذشته و همچنین تلاش همزمان او برای حضور مجدد در رای‌گیری را ناشی از «غرور» او دانست و رویکرد این چهره بانفوذ حزب جمهوری‌خواه را به باد انتقاد گرفت.

به‌گزارش فاکس‌نیوز، اگرچه طی چهار روز گذشته شمار مخالف‌ها و موافق‌های کوین مک‌کارتی در نوسان بوده است، اما پنج نماینده جمهوری‌خواه، از جمله مت گاتز، اعلام کرده‌اند تحت هیچ شرایطی به مک‌کارتی رای نخواهند داد. فاکس‌نیوز در یکی از جدیدترین خبرهایی که در این زمینه منتشر کرد نوشت باب گود، نماینده ایالت ویرجینیا، لورن بوبرت، نماینده ایالت کلورادو، مت روزندیل، نماینده ایالت مونتانا، و اندی بیگز چهار نماینده‌ دیگری هستند که اعلام کرده‌اند تحت هیچ شرایطی به مک‌کارتی رای نخواهند داد و با توجه به موضعی که اتخاذ کرده‌اند رهبری مخالفان مک‌کارتی را نیز بر عهده گرفته‌اند.

انتخاب رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از این جهت اهمیت دارد که تا پیش از مشخص شدن فردی که این سمت را بر عهده می‌گیرد، این مجلس مجاز نیست فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کند.

بیشتر از جهان