هرج و مرج مجلس نمایندگان در روز سوم؛ مک‌کارتی دوباره ناکام می‌ماند

در ۱۰۰ سال گذشته، هیچ حزبی که کنترل مجلس را در دست داشته، در انتخاب رئیس مجلس در اولین رای‌گیری ناکام نبوده است

آخرین شکست‌ زمانی اتفاق افتاد که مک کارتی برای تضمین رای نهایی ریاست مجلس به جمهوری‌خواهان تندرو امتیازات بیشتری پیشنهاد داد - AFP

کوین مک‌کارتی با ناکام ماندن در دومین دور رای‌گیری برای ریاست مجلس نمایندگان، بار دیگر تاریخ‌ساز شد.

آخرین شکست‌ در طول پنچشنبه تا شب بعد از آن اتفاق افتاد که مک‌کارتی برای تضمین رای نهایی برای ریاست مجلس به جمهوری‌خواهان تندرو امتیازهای بیشتری پیشنهاد داد. مت گاتز، نماینده فلوریدا، به‌عنوان رئیس مجلس در هشتمین رای‌گیری، رای خود را به نامزدی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، تغییر داد. مجلس نمایندگان در حال حاضر، نزدیک به ۱۲ رای‌گیری انجام داده است بی‌آنکه رئیسی انتخاب کند، مجلس را فلج کرده و بیانیه‌های بیش‌از‌پیش بی‌صبرانه‌ جمهوری‌خواهان در سنا را نیز به‌دنبال داشته است.

در رای‌گیری نهم، زمانی که کن باک، نماینده مجلس، به رای‌گیری نرسید، تعداد رای مک‌کارتی در واقع کاهش یافت و تا ۲۰۰ رای پایین آمد. پیش‌بینی نمی‌شد که باک روز بعد بازگردد و حاشیه پیروزی رئیس مجلس را دورتر از دسترس قرار دهد.

آقای گاتز پس از اینکه لورن بوبرت، نماینده مجلس، او را نامزد کرد، برای مدت کوتاهی رای خود را به نماینده کوین هرن از اوکلاهاما تغییر داد، اما با شروع یازدهمین دور رای‌گیری، بار دیگر به نمایندگی دونالد ترامپ روی آورد.

روز چهارشنبه، شورشیان جمهوری‌خواه که به‌دنبال ممانعت از به ریاست رسیدن مک‌کارتی بودند، از نماینده بایرون دونالدز حمایت کردند، نماینده جمهوری‌خواه فلوریدا که فقط از سال ۲۰۲۱ در مجلس نمایندگان حضور داشته است. بیست عضو در یک رای‌گیری از دونالدز حمایت کردند.

هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که اعلام پشتیبانی همه‌جانبه مک‌کارتی که ترامپ ساعاتی قبل از آغاز رای‌گیری روز چهارشنبه، در سایت تروث سوشال (Truth Social) منتشر کرد، تاثیری گذاشته باشد.

رای‌گیری‌ها در طول هفته بدون هیچ نشانه‌ای از حرکتی معنادار در هر جهت ادامه داشت. تنها تغییر مهم، تغییر آرای اعضای شورشی از جیم جردن به دونالدز بود که یک روز قبل از معرفی کردن خود به‌عنوان نامزد میانجی امتناع کرد و مک‌کارتی را به‌عنوان نامزد معرفی کرد. نشانه‌هایی از یک توافق اولیه در عصر پنجشنبه با تعلیق مجلس ظاهر شد، اما حتی حامیان مک‌کارتی نیز تردید داشتند که این برای رساندن او به بالاترین سطح کافی باشد.

نماینده پاتریک مک‌هنری، یکی از حامیان مک‌کارتی، گفت: «در واقع احساس می‌کنم در طول ۳۶ ساعت گذشته، به تدریج احساس بهتری داشته‌ام. هر ساعت موفقیت بیشتری از قبل به همراه داشته است.»

اما مت گاتز یکی از اعضای مخالف پس از مشاهده این توافق با خبرنگاران صحبت کرد و گفت که هرگونه توافقی که به پیروزی مک‌کارتی منجر شود غیرقابل قبول است.

خبر جدید: مت گاتز (@mattgaetz) توافق «دور اول» را بررسی کرد و از آن حمایت نمی‌کند.

وقتی از او پرسیدند که آیا دیگر با مک‌کارتی همراه نیست، گفت: «همین‌طور است.»

او در پاسخ به این سوال که چه مشکلی با آن دارد، گفت: «این باعث می‌شود که کوین مک‌کارتی رئیس مجلس شود.»

این جمهوری‌خواه اهل کالیفرنیا و رهبر پیشین فراکسیون حزب جمهوری‌خواه در جریان رای‌گیری‌های چهارشنبه مصمم بود که پس از پایان روند، به‌عنوان رئیس مجلس ظاهر شود. اما حتی جمهوری‌خواهان شروع به تصدیق دامنه نابسامانی‌هایی کردند که حزبشان در آن قرار دارد و این روند را آن طوری که اتفاق افتاد، «به‌هم‌ریخته» ‌خواندند.

نماینده مایک گالاگر از ویسکانسین در سخنرانی‌اش با نامزد کردن متحد خود مک‌کارتی برای چهارمین بار چنین استدلال کرد: «این یک جنبه مهم است، نه یک اشکال.»

در همین حال، دموکرات‌ها پشت سر حکیم جفریس متحد باقی ماندند. نماینده کنگره نیویورک به لطف جدایی اعضای مخالف جمهوری‌خواه از مجموع رای مک‌کارتی پیشی گرفت. اگر مجموع‌ رای‌های دیگر بدون تغییر باقی می‌ماند، او در واقع فقط باید پنج رای دیگر به دست می‌آورد تا رئیس مجلس شود.

گروه جفریس تاکنون در برابر هر گونه تلاشی از طرف گروه مک‌کارتی برای «حاضر» بودن رای اعضا که آستانه لازم برای پیروزی او را کاهش می‌دهد، مقاومت کرده است. آن‌ها همچنین هنوز به طور رسمی پشت هیچ نامزد جمهوری‌خواه میانه‌رویی ظاهر نشده‌اند که بتواند حمایت آن‌ها را از مک‌کارتی جلب کند، حرکتی که فِرِد آپتون و دیگران روز سه‌شنبه آن را به‌عنوان ابزاری برای بیرون کردن محافظه‌کاران مورد بحث قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنجشنبه به‌رغم خوش‌بینی مک‌کارتی‌، به نظر می‌رسید که استیصال او در حال افزایش است. پس از هفتمین رای‌گیری ناموفق، گزارش‌ها حاکی از آن بود که مک‌کارتی می‌خواهد رای‌گیری به تعویق بیفتد، اگرچه به سرعت مشخص شد که او رای لازم برای انجام این کار را ندارد. و یک شبه، گزارش‌های خبری فاش کردند که او مجموعه‌ای از امتیازهای جدید را به گروه آزادی پیشنهاد داده است، از جمله کرسی‌های کمیته قوانین و کاهش آستانه پیشنهاد برای خالی کردن صندلی فقط به یک عضو.

اما این محافظه‌کاران ممکن است بیش از هر زمان دیگری در برابر پایان دادن به مبارزات انتخاباتی خود برای جلوگیری از رسیدن مک‌کارتی به ریاست مجلس مقاومت نشان دهند. اسکات پری، رئیس گروه آزادی، صبح پنجشنبه، اعلام کرد که هیچ توافقی وجود ندارد و اعتماد میان رهبری حزب جمهوری‌خواه و جناح راست افراطی آن از بین رفته است. آقای پری سپس به ایندیپندنت گفت که روز پنجشنبه با مک‌کارتی صحبت نکرده است.

او گفت: «امروز سرم شلوغ بود. مشکل اصلی این است که وضع این شهر بد است. ما از این فرصت استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که تغییرات تحول‌آفرین را ایجاد می‌کنیم و اطمینان حاصل کنیم که کنگره برای مردم آمریکا کار می‌کند.»

دو نماینده، لورن بوبرت و جاش برچین، در دور هشتم رای خود به حمایت از کوین هرن تغییر دادند، عضو دیگری که چالشی رسمی برای مک‌کارتی نیست. مت  گیتز به‌نفع دونالد ترامپ رای داد.

آنا پائولینا لونا، یکی از نمایندگان منتخب جمهوری‌خواه در کنگره، به ایندیپندنت گفت که چند تن از اعضای گروه موسوم به «کوین هرگز» جلسه سه‌شنبه حزب جمهوری‌خواه را با احساس «بی‌احترامی» ترک کرده‌اند و احتمالا در ارتباط با این مسئله، موضعی غیرقابل تغییر دارند.

متحدان مک‌کارتی در انتقاد از اعضای شورشی، موضع تندی داشتند و این در حالی بود که همان شورشیان از آن‌ها خواسته بودند که حمله‌ها را متوقف کنند.

نانسی میس، نماینده مجلس به ایندیپندنت گفت: «این خودخواهی است، نه سیاست. دیروز از آن‌ها سوال شد که دیگر چه می‌خواهند؟ آن‌ها پاسخی نداشتند.»

مایک گارسیا، یکی دیگر از متحدان جمهوری‌خواه مک‌کارتی، در مورد این ادعاها افزود: «من فکر می‌کنم آن‌ها خودشان را به حاشیه می‌برند.»

تام کول، یکی دیگر از جمهوری‌خواهان مرتبط با رهبری، تایید کرد که این سازش‌ناپذیرها «کارها را در اینجا به خطر می‌اندازد».

در میان رای‌‌گیری‌های این هفته زمان‌های کوتاهی بود که در آن اعضا به گفت‌و‌گو می‌پرداختند. دوربین‌های مداربسته (CSPAN) فیلم محافظه‌کاران را در حال مکالمه‌های پرحرارت با همکاران جمهوری‌خواه خود ضبط کردند، اگرچه مشخص نبود که آیا دو طرف پیشرفت زیادی در متقاعد کردن اعضای سازش‌ناپذیر داشته‌اند یا نه.

سازش‌ناپذیرها، به نوبه خود، فرارهای بیشتر از اردوگاه مک‌کارتی را پیش‌بینی کردند و امید چندانی به رسیدن او به ریاست مجلس نداشتند.

باب گود، عضو کنگره، به ایندیپندنت گفت: «من فکر می‌کنم همچنان شاهد کاهش رای کوین مک‌کارتی، از آرایی که دریافت کرده است، خواهید بود. اگر ما دوباره برگردیم و دوباره ساعت هشت امشب رای بدهیم، ممکن است شاهد کاهش قابل توجهی در رای‌گیری امشب باشید.»

او در ادامه پیش‌بینی کرد: «و به این ترتیب آن‌ها آماده‌اند. من معتقدم که با نگاه به دیگر نامزدها که واقعیت را تشکیل می‌دهند آن‌ها بیش‌ازپیش آماده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از جهان