افزایش بازداشت و ربایش پزشکان و کادر درمان: محسن سهرابی ناپدید شد

علاوه بر محسن سهرابی، پزشک ناپدیدشده بیمارستان کوثر سنندج، پیش‌تر، ایمان نوابی، جراح، و زانا کرمی، دانشجوی ترم نهم پزشکی، در مقابل همین بیمارستان به دست نیروهای سرکوبگر ربوده شده‌ بودند

هم‌زمان با اعتصاب غذای ایمان نوابی، جراح بازداشت‌شده بیمارستان کوثر سنندج، طبق گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، از پنج روز پیش، محسن سهرابی، یکی دیگر از پزشکان این بیمارستان، نیز پس از خروج از ساختمان این مرکز درمانی ناپدید شده است.

این سازمان حقوق بشری تاکید کرد که محسن سهرابی، پزشک بیمارستان کوثر سنندج، از روز یکشنبه ۱۱ دی پس از خروج از بیمارستان ناپدید شده و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت او به دست نیامده است.

یک منبع مطلع در سنندج با تایید ناپدید شدن محسن سهرابی، گفت: «محسن سهرابی روز شنبه ۱۰ دی از سوی یک نهاد امنیتی به‌صورت تلفنی احضار شده بود و روز یکشنبه ۱۱ دی، پس از پایان شیفت کاری در بیمارستان کوثر سنندج ناپدید شده است و اداره اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز از سرنوشت وی ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.»

این منبع مطلع به شبکه حقوق بشر کردستان گفت که از آغاز اعتراض‌های مردمی به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، چندین بار دیگر محسن سهرابی از طرف نهادهای امنیتی به صورت تلفنی تهدید شده بود و حراست بیمارستان کوثر سنندج نیز یک بار از او تعهد کتبی گرفته بود و اکنون، ابراز بی‌اطلاعی این نهادهای امنیتی از سرنوشت این پزشک، سبب افزایش نگرانی  خانوادەاش شده است.

به گفته این منبع مطلع: «روز یکشنبه پس از ناپدید شدن این پزشک، نیروهای امنیتی به قصد بازداشت وی بە منزل خانوادگی‌اش یورش برده‌اند.»

محسن سهرابی، پزشک بیمارستان کوثر سنندج، در رشته وزنه‌برداری نیز فعالیت می‌کند و «ماه گذشته، در رشته وزنه‌برداری موفق به کسب مقام کشوری شده بود و هم‌زمان، از اعضای موسس هیئت خیریه تیشک مهر کودکان کردستان» است.

ناپدید شدن محسن سهرابی در حالی رخ داده است که یک ماه پیش، سه‌شنبه ۱۵ آذر، ایمان نوابی، یکی دیگر از پزشکان بیمارستان کوثر سنندج، پس از خروج از بیمارستان کوثر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایمان نوابی، رزیدنت جراحی بیمارستان کوثر سنندج است و با گذشت یک ماه از بازداشت، طبق گزارش دادبان، مرکز مشاوره و آموزش حقوقی ویژه کنشگران، از روز ۱۳ دی ماه در بازداشتگاه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

زانا کرمی، دانشجوی ترم نهم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و اهل سنندج، نیز روز چهارشنبه ۲۳ آذر، مقابل بیمارستان کوثر شهر سنندج به دست نیروهای سرکوبگر ربوده شده بود.

موج بازداشت و ربایش پزشکان و پرستاران به دست نیروهای سرکوبگر

در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، موج بازداشت‌ پزشکان از زمان اولین تجمع اعتراضی پزشکان در ساختمان نظام پزشکی مشهد آغاز شد و تاکنون دست‌کم یک پزشک جوان به نام آیدا رستمی که در تهران، معترضان زخمی را درمان می‌کرد، نیز کشته شده است.

آیدا رستمی شامگاه دوشنبه ۲۱ آذر، پس از پایان شیفت کاری خود در بیمارستان چمران، با مادرش تماس گرفت اما پس از آن دیگر خبری از او نشد.

در حالی که خانواده‌‌ رستمی پس از مفقود شدن آیدا رستمی در جست‌وجوی یافتن خبری از این پزشک بودند، به کلانتری اکباتان فرا خوانده شدند و در آنجا، کلانتری نامه‌ای به آن‌ها داد که بر اساس آن اعلام شده بود فرزندشان در اثر «تصادف» جان باخته است.

سایت بهار نیوز به نقل از خانواده این پزشک جوان نوشت که آن‌ها در مراجعه به پزشکی قانونی برای شناسایی و تحویل پیکر دختر پزشکشان، «پیکر آیدا را با دست شکسته و له شدن یک طرف صورت همراه با تخلیه و بخیه چشم» مشاهده کرده‌ و تحویل گرفته‌اند.

پیکر بی‌جان آیدا رستمی یک روز بعد، چهارشنبه ۲۳ آذر، از طرف خانواده او به زادگاهش شهر گرگان منتقل شد و در امامزاده عبدالله این شهر به خاک سپرده شده است.

در پی افشای کشته شدن آیدا رستمی و بازتاب‌های گسترده آن، خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه روز شنبه ۲۶ آذر، ادعای «تصادف» را به «سقوط از پل هوایی» تغییر داد و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تاکنون، دلیل کشته شدن بسیاری از معترضان را «سقوط از ارتفاع، خودکشی، مصرف الکل، مسمومیت، سکته و ایست قلبی، تصادف» و موارد مشابه اعلام کرده‌اند؛ اما خانواده‌های معترضان در بساری از موارد دروغین بودن ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی را فاش کرده‌ و تاکید دارند که آ‌ن‌ها به دست نیروهای سرکوبگر کشته شده‌اند.

آیلار حقی، دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد تبریز، نیز از دیگر اعضای کادر درمان است که در جریان اعتراض‌های شهر تبریز کشته شد.

حمید قره‌حسنلو از پزشکان سرشناس کرج نیز ۱۳ آبان ماه، یک روز پس از اعتراض‌های مرتبط با چهلم حدیث نجفی در کرج، در حمله نیروهای سرکوبگر به خانه‌اش به همراه همسر خود فرزانه قره‌حسنلو همراه با ضرب‌وشتم شدید بازداشت شدند.

دادگاه انقلاب حمید قره‌حسنلو را به همراه ۴ معترض دیگر به «محاربه» متهم و به «اعدام» محکوم کرد که پس از اعتراض‌های گسترده به این احکام، دیوان عالی کشور اعاده دادرسی حمید قره‌حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا را پذیرفت و حکم «اعدام» دو جوان به نام‌های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را تایید کرد.

دادگاه انقلاب، فرزانه قره‌حسنلو، همسر حمید قره‌حسنلو که کارشناس علوم‌ آزمایشگاهی است، را نیز به ۲۵ سال زندان محکوم کرده است.

تعدادی از پرستاران و پزشکان و کادر درمان نیز در شهرهای مختلف به‌دنبال ارائه خدمات درمانی و انتشار توصیه‌هایی برای کمک به معترضان زخمی، از کار تعلیق یا اخراج شده‌ و تعدادی نیز بازداشت شده‌اند.

یکی از اولین پزشکانی که بازداشت شد، شورش حیدری بود. این پزشک اهل شهر بوکان، پس از کشته شدن تعدادی از معترضان و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم معترض در جریان حمله نیروهای زمینی سپاه پاسداران به شهر بوکان برای سرکوب اعتراض‌ها، در صفحه اینستاگرام خود توصیه‌هایی برای کمک‌های اولیه به معترضان زخمی‌شده منتشر کرد.

سه پزشک به نام‌های یاسر رحمانی‌راد، بهنام اوحدی و همایون افتخاریان و یک پرستار نیز ۱۳ آذرماه، پس از آنکه از تهران و خرم‌آباد برای ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی به شهر مهاباد رفتند، بازداشت شدند.

بازداشت‌ پزشکان و پرستاران و کادر درمان و فشار‌های امنیتی بر آن‌ها چنان گسترش یافت که حتی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز در نامه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد که «جامعه پزشکی ایران از روند جاری» در مورد برخورد با معترضان و همچنین کادر درمان، «شدیدا متاسف و ملتهب» است.