به هم‌ریختگی جمهوریخواهان در جلسه استیضاح

ماری یووانوویچ حرفه‌‌ای‌تر از آن به نظر می‌رسید که جمهوری‌خواهان بتوانند او را زیر سؤال ببرند

ماری یووانوویچ، سفیر سابق اوکراین، ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹/Alex Brandon / AP Pool / AFP


«این جلسه رسیدگی تا اینجا نقطه عطفی بود. او شاهد جذابی بود و توئیت تهاجمی رئیس جمهور علیه او باعث شد که شیف بلافاصله این حرکت ترامپ را به‌عنوان تلاشی برای تطمیع شاهد تفسیر کند – و این هم‌زمان بهانه دیگری برای استیضاح رئیس جمهور فراهم کرد.» 
 
«اگر شهادت ماری یووانوویچ شما را تکان نداده است، احتمالا اصلا زنده نیستید... به نظر من جنبه پرماجرای این شهادت این است که صرفا شهادت دادن درباره اتفاقی در گذشته نیست، بلکه در عین حال باعث شد که به دلیل تلاش برای تطمیع شاهد، احتمالا اتهام جدیدی علیه دونالد ترامپ مطرح شود.» 
 
این‌ها سخنان دموکرات‌ها یا گروه‌های چپ‌گرایی نیست که مشتاق استیضاح رئیس جمهور هستند. این‌ها سخنانی است که برت بایر و کریس والاس، مجریان اخبار فاکس نیوز، بلافاصله بعد از توئیت رئیس جمهور ترامپ در جریان شهادت دادن ماری یووانوویچ، به زبان آوردند. 
 
امروز، ما زنجیره‌ای از حوادث را دیدیم که احتمالا تنها در عصر رسانه‌های دیجیتال ممکن است اتفاق بیفتند. دونالد ترامپ در پیام توئیتری خود مرتکب چیزی شد که بسیاری معتقدند تهدید و ارعاب مشهود است. اما قبل از تحلیل این موضوع، بگذارید آنچه را که یووانوویچ برای مردم آمریکا بیان کرد بررسی کنیم. 
 
در دومین جلسه عمومی استیضاح رئیس جمهور ترامپ، سفیر سابق، یووانوویچ، شهادت داد. این جلسه ادامه جلسه روز چهارشنبه بود و در آن طرح رئیس جمهور برای اخاذی از دولت اوکراین به طور روشنی توضیح داده شد. این جلسه مخصوصا به شفاف‌سازی یک کارزار تخریب به رهبری اوکراینی‌های فاسد و متحدان ترامپ پرداخت که در نتیجه آن یووانوویچ از سمت خود در اکراین اخراج شد. این جلسه دونالد ترامپ را، که همواره بدترین دشمن خود بوده است، تحریک کرد تا مرتکب تخلف دیگری شود که به احتمال زیاد می‌تواند بهانه دیگری برای استیضاح او باشد. و همان‌طور که یووانوویچ در جریان شهادت خود گفت، این نشان داد که «وزارت خارجه از درون دارد تهی می‌شود». 


ماری یووانوویچ، هنگام خروج از کنگره/AFP

 

یووانوویچ در ابتدای سخنانش به توضیح سابقه ۳۳ ساله خود در بخش امور خارجه آمریکا در دولت‌های چهار رئیس جمهور جمهوری‌خواه و دو رئیس جمهور دموکرات، از جمله در سمت سفیر در دولت‌های جورج بوش پسر، اوباما و ترامپ پرداخت. یووانوویچ توضیح داد که در سمت‌های مختلف خود در سرتاسر جهان در دولت‌های رئیس جمهورهایی از هر دو حزب چه خطراتی را تجربه کرده است. این توضیحات نشان داد که او دیپلماتی کارکشته و غیرحزبی است. 
 
یووانوویچ در ادامه شهادت خود به شفاف‌سازی کارزار تخریبی پرداخت که رودی جولیانی، وکیل ترامپ، و دستیاران او، لو پارناس و ایگور فرومن علیه او راه انداخته بودند. دو شخص اخیر خود اکنون تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. بسیاری معتقدند که دونالد ترامپ کوچک پسر ترامپ و رسانه‌های جناح راستی نیز به تقویت این کارزار کمک کرده‌اند. 
 
یووانوویچ اظهار داشت که در جریان این کارزار همکاران او تلاش کرده بودند که حمایت وزیر خارجه، مایک پمپئو، را جلب کنند، اما موفق نشده بودند. به نظر می‌رسد که وزارت خارجه پشت دیپلمات خود را خالی کرده و در مقابل دشمنان او تسلیم شده است. 
 
در این لحظه بود که شهادت یووانوویچ تبدیل به ماجرایی بی‌سابقه شد. یووانویچ توضیح داد که چگونه به بهانه در خطر بودن سلامت وی، او را فراخواندند بدون آنکه در مورد آن توضیح دهند. در همان لحظه، یعنی ساعت ۱:۱۰ به وقت شرق آمریکا، که او در مورد این کارزار تخریب و تأثیرات آن صحبت می‌کرد، دونالد ترامپ، در توئیتر پیامی منتشر کرد با این مضمون:  
 
«هرجا که ماریا یووانوویچ رفته است، گند زده است. او از سومالی شروع کرد، آنجا چه اتفاقی افتاد؟ سپس در فاصله اندکی به اوکراین رفت، آنجا رئیس جمهور جدید اوکراین در دومین تماس من با او علیه وی صحبت کرد. این حق مطلق رئیس جمهور آمریکا است که سفرای خود را انتخاب کند. 
— دونالد ترامپ (@realDonaldTrump) 
۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ 
 
چند دقیقه بعد، در مورد حمله ترامپ به یووانوویچ در گذشته، از او سؤال شد. ترامپ در تماس تلفنی خود با زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در تاریخ ۲۵ ژوئیه، گفته بود یووانوویچ «خبر بد» است و به زلنسکی گفته بود که این خانم سفیر «عاقبت بدی خواهد داشت». یووانوویچ گفت وقتی که در متن تماس‌ها این عبارت را خوانده است، وحشت کرده است. دانیل گلدمن، مشاور کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در این باره از او سؤال کرد. یووانوویچ در پاسخ گفت: «عبارت ’عاقبت بدی خواهد داشت‘ معنی خوبی نداشت – شبیه یک تهدید بود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


 
در این هنگام بود که آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، توئیت ترامپ را برای یووانوویچ خواند و در باره آن پرسید این چه تأثیری بر دیگر شاهدان خواهد داشت. او در پاسخ گفت «این بسیار مرعوب‌کننده است... تأثیر آن این است که ما مرعوب می‌شویم.» 
 
شیف در پاسخ گفت، «برخی از ما در اینجا مسئله ارعاب شاهدان را بسیار جددی می‌گیریم.» سپس استراحت جلسه اعلام شد، و در همین حال، حتی مجری‌های اخبار فاکس نیوز در مورد آنچه که همان لحظه اتفاق افتاده بود ابراز نگرانی کردند. اندکی پس از این جنجال سیاسی، راجر استون، مشاور دیرین ترامپ، در تمامی هفت مورد اتهامی که علیه او مطرح بود، از جمله تطمیع شاهد، گناهکار شناخته شد. 
 
پس از استراحت جلسه، استفان کاستر مشاور حقوقی جمهوری‌خواهان به نیابت از هم‌حزبی‌های خود پرسید آیا یووانوویچ می‌توانست اقدامات بیشتری برای مقابله با کارزار جناح راستی‌ها علیه خود انجام دهد. این سؤال وی به‌عنوان متهم کردن قربانی تفسیر شد، یعنی متهم کردنی شخصی که قربانی کارزار تخریب خود آن‌ها بود. جمهوری‌خواهان همچنین تلاش کردند که تئوری توطئه دخالت اوکراین در انتخابات را پیش ببرند، که ظاهرا تنها دستاویز آن‌ها برای دفاع از ترامپ است. 
 
یووانوویچ علنا موضع خود را در این مورد اعلام کرد: «من دوباره به شما یادآوری می‌کنم که جامعه اطلاعاتی ما در آمریکا به طور قطعی مشخص کرده است کسانی که در انتخابات ۲۰۱۶ دخالت کردند، در روسیه بودند. 
 
یکی دیگر از دفاعیه‌هایی که جمهوری‌خواهان علیه سخنان یووانوویچ مطرح کردند این بود که از آنجا که در حال حاضر بیل تیلور، سفیر موقت، نقش وی را در اوکراین برعهده گرفته است، کارزار تخریب علیه یووانوویچ موفق نبوده است. آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس با برجسته کردن این واقعیت که گوردون سوندلاند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، نیز مأمور شده بود که به مقامات اوکراین فشار بیاورد، این ادعای جمهوری‌خواهان را باطل کرد. او گفت که این یک طرح از پیش برنامه‌ریزی شده بوده و پنجشنبه آینده در شهادت سوندلاند خواهیم دید که او از سر وظیفه‌شناسی این طرح را اجرا کرده است. 
 
خلاصه، جلسات عمومی استیضاح که برگزار شد جدای از برجسته کردن رفتار فاسد ترامپ و مطرح کردن تخلفات قابل استیضاح دیگر علیه او، ضربه شدیدی به ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر وجود «دولت پنهان» وارد کرده است. تخریب مقامات اداری بی نام و نشان تقریبا آسان است. اما تخریب دیپلمات‌های شرافتمند و مؤدبی که روبه‌روی شما نشسته‌اند آسان نیست. این شاهدان در هر یک از جلسات رسیدگی نشان می‌دهند که آنها، برخلاف رئیس جمهور ترامپ، به فکر منافع امنیت ملی آمریکا هستند نه منافع شخصی خود.

© The Independent