ضرب‌و‌شتم لیلا حسین‌زاده و اعتصاب غذای زندانیان در اعتراض به اعدام

زندانیان ندامتگاه مرکزی کرج در همراهی با محمدمهدی کرمی و دیگر متهمان محکوم به اعدام، دست به اعتصاب غذای خشک زدند

برادر لیلا حسین‌زاده اعلام کرد طی تماسی تلفنی که خواهرش روز پنج‌شنبه داشته است، از انتقال همراه با ضری وشتم خود از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان اوین خبر داده است- ویکی پدیا

ابوالفضل حسین‌زاده، برادر لیلا حسین‌زاده، اعلام کرد لیلا حسین‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران، روز پنجشنبه در تماسی که با خانواده‌اش داشته، از انتقال خود از زندان عادل‌آباد شیراز به زندان اوین خبر داده است.

ابوالفضل حسین‌زاده درباره وضعیت خواهرش هشدار داد و گفت که حال او خوب نیست و باید سریعا بستری شود. او همچنین از ضرب‌و‌شتم خواهرش خبر داد و نوشت: «نزدیک به نیمه‌های شب ماموران به زندان رفتند و به لیلا اعلام کردند که برای انتقال آماده شود و جواب لیلا این‌گونه بود: یا آزادی یا هیچ کجا نمی‌آم و ماموران با ضرب‌و‌شتم شدید و به‌صورت کشان کشان بدن بیمار لیلا را از زندان عادل‌آباد خارج کردند.»

برادر لیلا حسین‌زاده در ادامه اشاره کرد که خواهرش پنجشنبه غروب در تماسی تلفنی اعلام کرد که علاوه بر ضرب‌و‌شتم، ماموران زندان به او توهین کرده‌اند. این زندانی سیاسی همچنین گفت که در تهران قصد داشتند او را به قرچک بفرستند که با تهدید به اعتصاب غذا، فعلا به بند زنان زندان اوین فرستاده شده است.

از اعتصاب داروی لیلا حسین‌زاده، ۱۸ روز و از بازداشت او ۱۴۰ روز می‌گذرد. او از ۲۹ آذر در اعتراض به «فریب‌کاری پزشکی» در روند بررسی درمانش در زندان و دریافت نکردن داروی مناسب، اعتصاب دارو کرد و در یک پیام صوتی از زندان عادل‌آباد شیراز گفت که یک قتل حکومتی خاموش علیه او در جریان است. هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها از وضعیت این زندانی سیاسی، بیش از ۴۸۰ تن از دانشجویان و ۲۰ تن از استادان دانشگاه در‌پی اعتصاب دارویی لیلا حسین‌زاده در اعتراض به رویه غیرقانونی و فریب‌کاری پزشکی قوه قضاییه درباره این فعال صنفی دانشجویی محبوس، بیانیه‌ای نوشتند و خواهان آزادی او و سایر دانشجویان زندانی شدند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «دو هفته از آغاز اعتصاب داروی لیلا حسین‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ انسان‌شناسی دانشگاه تهران می‌گذرد. حالا بدن لیلا علاوه بر بیماری لاعلاجی که حاصل دوران اولین بازداشت اوست، ناگزیر باید با آن‌ها که او را به بند کشیده‌اند نیز مبارزه کند؛ چرا‌که مسئولان قوه‌ قضاییه ابتدا از طریق پنهان‌کاری و عدم پذیرش حکم پزشکی قانونی و پس از آن، با انکار علائم بیماری و عدم رسیدگی پزشکی و سرانجام فریب‌کاری پزشکی و تجویز داروی کورتون بدون اطلاع لیلا، قصد جان او را کرده‌اند! بیش از چهار ماه از بازداشت غیرقانونی این فعال صنفی دانشجویی می‌گذرد. فرآیند تحقیقات و بازجویی‌ها در همان هفته‌‌ ابتدایی بازداشت به پایان رسیده و مسئولان دادگستری شیراز از ابتدا از حکمِ عدم تحمل کیفر قطعی و دائمی که پزشکی قانونی، سازمان تابعه و معتمد قوه قضاییه، صادر کرده است، اطلاع داشته‌اند. با این‌ وجود مسئولان بازپرسی شیراز با غرض‌ورزی و برخورد سلیقه‌ای، مانع از آزادی لیلا حسین‌زاده شده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گسترش اعتصاب غذا در زندان‌ها

پس از انتشار خبر اعتصاب غذای ۱۵ زندانی زن زندان کچویی کرج، اکنون خبرها از ندامتگاه مرکزی کرج نیز حاکی از آن است که جمعی از زندانیان در اعتراض به قطعی شدن حکم زندان چند نفر از هم‌بندیانشان، دست به اعتصاب غذا زدند. محمدمهدی کرمی نیز به دنبال تایید حکم اعدامش در دیوان عالی کشور، از روز چهارشنبه ۱۴ دی‌ماه، دست به اعتصاب غذا زده است.

ارژنگ مرتضوی و باربد داداش‌زاده، از دیگر افراد در این زندان‌اند که در اعتراض به قطعی شدن حکم اعدام چند تن از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری، دست به اعتصاب غذای خشک زده‌اند.

باربد داداش‌زاده ۲۲ ساله، ساکن کرج، روز ۴ آبان به‌دست لباس شخصی‌ها دستگیر شد و در ندامتگاه مرکزی کرج زندانی است. برای باربد هنوز دادگاهی تشکیل نشده، ولی بر اساس آخرین اخبار، تاریخ ۲۸ دی‌ماه برای دادگاه او تعیین شده است.

ارژنگ مرتضوی، دانشجوی رشته علوم کامپیوتر دانشگاه خوارزمی کرج، از روز ۲۳ مهر تا روز ۲۶ آذر ممنوع‌الورود به دانشگاه بوده است و در پی تماس حراست برای دریافت کارت دانشجویی خود به دانشگاه مراجعه می‌کند که نیروهای امنیتی با همکاری حراست مقابل دانشگاه او را بازداشت می‌کنند.

از سوی دیگر، شوراهای صنفی دانشجویان از افزایش نگرانی‌ها درباره وضعیت محمد شباهتی، فعال صنفی دانشجویی، خبر داد. به گزارش این شورا، با گذشت یک ماه از بازداشت موقت محمد شباهتی، همچنان خبری از آزادی او در دست نیست. این موضوع، احتمال اعمال فشار بر این دانشجو را تقویت کرده و باعث نگرانی خانواده و هم‌دانشگاهی‌های او شده است.

علی شباهتی، برادر محمد شباهتی، هفته پیش در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد نه‌تنها خبری از آزادی محمد نیست، بلکه هنوز خانواده اطلاع دقیقی از محل نگهداری و نهاد بازداشت‌کننده‌ او در اختیار ندارد. بر اساس این گزارش، با وجود وعده ملاقات و مراجعه خانواده به بازداشتگاه اوین، مسئولان بازداشتگاه به‌طور کلی نگهداری محمد شباهتی در این بازداشتگاه را انکار کرده‌اند و باعث سردرگمی و نگرانی بیشتر خانواده‌ این دانشجو شده‌اند.

نیروها‌ی حراست دانشگاه تهران، روز ۱۶ آذر، محمد شباهتی را در دانشگاه و در حضور علیرضا وجهی، با ضرب‌و‌شتم شدید و ایجاد ارعاب ربودند و به اتاقک حراست دانشگاه منتقل کردند. حراست دانشگاه او را ساعاتی بعد به نهاد‌های امنیتی خارج از دانشگاه تحویل داد.