تداوم خیزش سراسری در چند شهر ایران و اعتصاب غذای زندانیان بر اثر تشدید فشارها

فراخوان تشکل‌های دانشجویی، جوانان و دانش‌آموزی برای تجمع در ۱۸ دی ماه ساعت ۱۶

خیزش سراسری مردم ایران با گذشت بیش از ۱۰۰ روز از آغاز آن، در شهرهای مختلف کماکان جریان دارد. معترضان در شهرهای مهاباد، سنندج، تهران، کرج، یزد و میاندوآب با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، شعارهای شبانه، دیوارنویسی و همچنین آتش زدن بنرهای شهری وابسته به حاکمیت، اعتراض خود را نشان دادند.

مراسم چهلمین روز قتل حکومتی شمال خدیری‌پور روز دوشنبه در مهاباد برگزار شد و صدها نفر از اهالی مهاباد با حضور بر مزار این کشته‌شده خیزش سراسری، علیه جمهوری اسلامی شعارهای «اعدام نباید بماند، جانی را عمدا بستاند»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «شهید نمی‌میرد» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» سر دادند.

معترضان پس از این مراسم، در چند محله مهاباد با روشن کردن آتش، خیابان‌ها را مسدود کردند و با برگزاری تجمع‌های محله‌محور، بار دیگر علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

این در حالی‌ است که جو حاکم بر جوانرود نیز کماکان امنیتی گزارش شده است و نیروهای نظامی و لباس‌شخصی با حضور گسترده در این شهر، فعالیت‌های روزمره مردم را مختل کرده‌اند.

معترضان در یزد نیز با حضور در مراسم یادبود مهدی زارع اشکذری که به دلیل شکنجه حین بازداشت، کشته شد، علیه جمهوری اسلامی دادند. قتل مهدی زارع اشکذری،‌ جوان اهل اشکذر یزد و ساکن تهران، در رسانه‌های بین‌المللی نیز انعکاس گسترده‌ای داشت. بر اساس اعلام عفو بین‌الملل، این دانشجوی سابق دانشگاه بولونیا ایتالیا در تظاهرات ضدحکومتی بازداشت شد و بعد از آزادی، در اثر شکنجه به کما رفت. هرچند خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه ادعا کرده است که مهدی زارع در تظاهرات خیابانی «مجروح» و سپس در بیمارستان جان باخته است.

معترضان در یزد یک بنر نصب‌شده بر دیوار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی این شهر را هم که تصویر علی خامنه‌ای بر آن بود، به آتش کشیدند.

در محله‌های مختلف تهران نیز مانند شب‌های گذشته شعارهای شبانه طنین‌انداز بودند و معترضان در بلوار فردوس، سعادت‌آباد، زعفرانیه، تهرانپارس و شهر پردیس علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در ویدیوهای منتشرشده از تهران، صدای فریادهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» شنیده می‌شود.

ساکنان شهر پردیس واقع در شمال شرقی تهران هم‌زمان با قطع برق، از پشت پنجره‌ها شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

هم‌زمان با سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، بنرهای مربوط به این مناسبت در تهران به آتش کشیده شد. معترضان در خیابان بنی‌هاشم تهران بنر سالگرد سلیمانی بر یکی از پل‌ عابرهای این خیابان را به آتش کشیدند. معترضان در منطقه جردن نیز یکی از بنرهای سالگرد این فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را آتش زدند.

در میاندوآب، خانواده و بستگان مهران شکاری، جوان ۲۲ ساله‌ای که برای کار به کرج مهاجرت کرده بود و در خرمدشت البرز به دست نیروهای سرکوبگر به قتل رسید، در تجمعی، یاد او را زنده نگه داشتند. در سنندج نیز تعدادی از معترضان ورودی دفتر تبلیغات اسلامی این شهر را به آتش کشیدند.

فراخوان ۱۸ دی

هم‌زمان با سومین سالگرد شلیک عمدی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی، فراخوان‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شدند. بر اساس این فراخوان‌ها، ساکنان شهرهای مختلف برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز یکشنبه ۱۸ دی آماده می‌شوند.

هجدهم دی همچنین چهلم رسول حدادی، معلم بازنشسته اهل زنجان، است. برخی گروه‌های زنجانی اعلام کردند که هم‌زمان با چهلمین روز از کشته شدن این معلم بازنشسته، در زنجان و ابهر تجمع اعتراضی برگزار خواهند کرد.

چندین گروه اعتراضی و دانشجویی نیز در بیانیه‌ای مشترک، با عنوان «وقت عزا نیست که هنگامه خشم است»، از مردم برای حضور در اعتراض‌های  ۱۸ دی دعوت کردند. در این فراخوان آمده است: «امسال در حالی به ۱۸ دی نزدیک می‌شویم که شعار سه سال پیش مردم در خیابان‌های شهرها و دانشگاه‌ها، مشخصا علیه موجودیت و کلیت جمهوری اسلامی بود. در دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف حتی شعار «جمهوری اسلامی نابود باید گردد» سر داده شد. شعاری که هم‌اکنون در دانشگاه‌ها، مدارس و خیابان‌های سراسر کشور در حال عملی شدن است.»

در این فراخوان اعلام شد که در روز یکشنبه ۱۸ دی، اعتصاب حمایتی، هدفمند و اعتراضی کسبه و اصناف مختلف از صبح تا ظهر است و هم‌زمان، پرفورمنس اعتراضی، شعارنویسی، تحصن، اعتصاب و اعتراض به فراخور وضعیت هر دانشگاه و مدرسه، به وسیله دانشجویان و دانش‌آموزان انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ساعت ۴ بعدازظهر هم راهپیمایی همه گروه‌های مردمی اعم از دانشجویان، زنان، رنگین‌کمانی‌ها، معلمان، کارگران، کادر درمان و بخش‌های مختلف جامعه در محلات شهرهای مختلف به سمت میدان‌ها و مراکز اصلی شهر و برپایی تظاهرات اعتراضی سراسری پیش‌بینی شده است.

تشکل دانشجویان پیشرو، اتحاد پزشکان (فراخوان سابق)- کانال صنفی پزشکان و کادر درمان، دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه نوشیروانی بابل، کمیته سراسری دانشجویان کردستان، تشکل دانش‌آموزان انقلابی تهران، اتحاد دانشگاه صنعتی اصفهان، جمعیت دانشجویی دانشگاه هنر شیراز، اتحاد دانشجویان تهران، نهاد دانشجویان آزاد خوراسگان، اتحاد دانشجویان شهرکرد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه الزهرا، دانشگاه بهشتی تهران، دانشگاه پیام نور کردستان و گروه‌هایی مثل مجمع مادران پیشرو، جوانان انقلابی محلات کامیاران، جوانان انقلابی محلات سنندج و جوانان انقلابی محلات پیرانشهر از امضاکنندگان این فراخوان‌اند.

بازداشت‌شدگان خیزش سراسری

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرد که از ۲۶ شهریور، روز آغاز اعتراض‌های سراسری، تا روز دوشنبه ۱۲ دی، دست‌کم ۵۱۶ تن در ایران کشته شده‌اند که از این تعداد، دست‌کم ۷۰ تن کودک بوده و زیر ۱۸ سال داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، تا روز دوشنبه، ۱۶۱ شهر ایران صحنه تظاهرات ضدحکومتی بوده‌اند و دست‌کم ۱۹ هزار و ۲۰۴ تن از معترضان بازداشت شده‌اند که این سازمان حقوق بشری هویت چهار هزار و ۵۶۶ تن از آن‌ها را شناسایی کرده است. همچنین ۶۸۷ دانشجو تاکنون بازداشت شده‌اند و دست‌کم ۱۴۴ دانشگاه نیز در این مدت صحنه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان بوده‌اند.

بنا بر اعلام مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاکنون دادگاه‌های مختلف، عمدتا شعب دادگاه‌های انقلاب تهران و دیگر شهرها، برای ۶۷۰ تن از معترضان بازداشت‌شده رای «محکومیت» صادر کرده‌اند.

اعتصاب غذای بازداشت‌شدگان

الهام مدرسی در زندان کچویی کرج اعتصاب غذا کرده است. هرانا به نقل از یک منبع مطلع در این رابطه نوشت: «الهام مدرسی از دوشنبه ۱۲ دی، علی‌رغم وخامت حالش، در اعتراض به تداوم بازداشت، انتساب اتهام‌های واهی و  رسیدگی نشدن به وضعیت سلامتی خود، اعتصاب غذا کرده است.»

بر اساس گزارش‌ها، آرمیتا عباسی، دیگر زندانی محبوس در زندان کچویی کرج نیز در اعتصاب غذا است. مادر آرمیتا عباسی با انتشار مطلبی در اینستاگرام، ضمن اعلام این خبر نوشت: «امروز (دوشنبه) آرمیتا به علت رسیدگی نشدن به پرونده و طولانی شدن دوره بازداشتش در زندان کچویی کرج، دست به اعتصاب غذا زده است.»

پیش از این لیلا حسین‌زاده نیز در زندان عادل‌آباد شیراز در اعتراض به نبود رسیدگی پزشکی، از روز سه‌شنبه ۲۹ آذر اعتصاب دارو کرده بود. حال او وخیم گزارش شده است.