بایدن: پوتین دنبال اکسیژن است تا نفسی بکشد

پوتین به مناسبت فرا رسیدن کریسمس ارتدوکس‌ها، برای ۳۶ ساعت دستور آتش‌بس داده است

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در کاخ سفید، در پاسخ به پرسشی درباره آتش‌بس پیشنهادی نیروهای روسیه در اوکراین گفت به‌نظر می‌رسد پوتین تلاش می‌کند تا کمی اکسیژن بیابد و نفسی بکشد.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه پنجم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) در گزارشی نوشت در پی گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری آمریکا با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، برلین مجموعه‌ای از نفربرهای زرهی و باتری‌های موشک‌‌های پاتریوت را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد.

فرانسه نیز اعلام کرده است به‌زودی گفت‌وگوهایی برای تحویل خودروهای زرهی به اوکراین را شروع خواهد شد.

تداوم کمک‌های کشورهای غربی به اوکراین در حالی است که روز پنجشنبه مقام‌های کرملین اعلام کردند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به مناسبت فرا رسیدن کریسمس ارتدوکس‌ها، برای ۳۶ ساعت دستور آتش‌بس داده است. به‌موجب این فرمان نظامی، نیروهای روسیه برای روز جمعه ششم ژانویه، دست به اسلحه نمی‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش رسانه‌های داخلی روسیه، درخواست آتش‌بس را پاتریارک کریل، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه، مطرح کرده بود و پوتین با آن موافقت کرده است.

در برابر، مقام‌های اوکراینی، پیشنهاد آتش‌بس کلیسای ارتدوکس را برای شب کریسمس رد کرده‌اند.

مقام‌های نظامی اوکراین روز پنجشنبه در واکنش به اعلام آتش‌بس روس‌ها گفتند تا زمانی که نیروهای متجاوز روسیه از سرزمین‌های اشغالی خارج نشوند، هیچ آتش‌بسی را قبول نخواهند کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارش دیگری به‌نقل از یک مقام ارشد اوکراینی نوشت: کی‌یف با هرگونه توافقی که به روسیه اجازه دهد تا نیروهای خود را در سرزمین‌های اشغال‌شده اوکراین حفظ کند، قاطعانه مخالفت خواهد کرد. 

در همین حال، خبرگزاری بلومبرگ شامگاه پنجشنبه در گزارشی به‌نقل از ستاد کل ارتش اوکراین نوشت: نیروهای روسیه همچنان به حملات هوایی خود به شهر باخموت در شرق این کشور ادامه دادند. بر اساس گزارش‌ها، طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۶۰ شهرک در این منطقه گلوله‌باران شده است.

قرار است آتش‌بس یکجانبه نیروی روسیه از ظهر روز جمعه به وقت محلی شروع شود. این نخستین آتش‌بس از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته به‌حساب می‌آید.

در جریان حملات زمینی و هوایی ۱۰ ماهه نیروهای روسیه، بخش‌های زیادی از اوکراین نابوده شده است و ده‌ها هزار تن از نیروهای نظامی دو طرف، و نیز غیرنظامی‌های اوکراینی، جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر از جهان