اوکراین: حملات به روسیه تشدید خواهد شد

وزارت دفاع روسیه سربازانی را که از تلفن همراه استفاده کرده بودند، مسئول حمله موشکی اخیر می‌داند

روسیه باید منتظر حملات «عمیق‌تر و عمیق‌تر» به قلمرو تحت کنترل خود باشد، چرا که در پی حمله موشکی اوکراین که به کشته شدن تعداد زیادی از سربازان وظیفه‌ [روسیه] منجر شد و وزارت دفاع استفاده سربازان خود از تلفن‌های همراه را مسبب آن دانست، فشار بر رهبران نظامی مسکو افزایش می‌یابد.

با افزایش تعداد کشته‌شدگان از ۶۳ نفر به ۸۹ نفر در حمله روز چهارشنبه به شهر ماکیوکا در شرق اوکراین که تحت کنترل روسیه است، وزارت دفاع [روسیه] ادعا کرد که استفاده «غیرقانونی» از تلفن همراه عامل اصلی این حمله بوده است. این وزارتخانه گفت: «این کار به دشمن امکان داد برای حمله موشکی مختصات مکانی سربازان را ردیابی و تعیین کند»ــ با این حال تحقیقات در مورد این حادثه هنوز ادامه دارد. این بالاترین آمار تلفات در یک حادثه است که مسکو از زمان آغاز حمله به اوکراین در فوریه گذشته به آن اذعان کرده است. کی‌یف ادعا می‌کند در این حمله ۴۰۰ سرباز وظیفه کشته شده‌اند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، خانواده‌های کشته‌شدگان این حمله این ادعا را نپذیرفتند و وبلاگ‌نویسان نظامی مشهور روسیه نیز بی‌درنگ از این بیانیه [وزارت دفاع] انتقاد کردند. سمیون پگوف، خبرنگار جنگی که از پوتین نشان دریافت کرده، در تلگرام گفت که توضیحات [مقصر دانستن استفاده از] تلفن همراه «تلاشی آشکار برای بدنام‌سازی به نظر می‌رسد»، در حالی که ولادلن تاتارسکی، وبلاگ‌نویس مشهور، ژنرال‌های روس را متهم کرد که «در جایی که همه تلفن همراه دارند، حماقت خود را نشان می‌دهند و درک نادرستشان را از آنچه [میان] نیروها اتفاق افتاد، آشکار می‌کنند.»

در همین حال، کایرلو بودانوف، رئیس اطلاعات نظامی اوکراین، گفت که احتمالا حملات بیشتری صورت خواهد گرفت اما ذکر نکرد که کی‌یف پشت این حملات خواهد بود. او به ای‌بی‌سی نیوز گفت که این حملات در داخل روسیه «عمیق‌تر و عمیق‌تر» خواهند شد اما فقط پس از پایان جنگ می‌تواند درباره مسئولیت کشورش در قبال این حملات اظهارنظر کند. بودانوف در پاسخ به سوالی درباره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شد، گفت: «کریمه سرزمین اوکراین است. ما می‌توانیم در خاک خود از هر سلاحی استفاده کنیم.»

پایگاه نیروی هوایی انجلس روسیه که صدها مایل دورتر از مرز اوکراین قرار دارد، ۲۶ دسامبر طی حمله‌ای هدف قرار گرفت که کی‌یف مسئولیت آن را نپذیرفت اما بودانوف گفت که «از آن خوشحالم».

این جنگ به نبردی فرسایشی تبدیل شده است. به گفته یک مقام دولت آمریکا، برای مثال، نتیجه درگیری‌های سنگین در اطراف شهر ویران‌شده باخموت که تحت کنترل اوکراین است و احتمالا در آینده‌ای قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت‌ــ نامشخص است، زیرا روس‌ها پیشرفت‌های فزاینده‌ای داشته‌اند. ارتش اوکراین همچنین گفت که نیروهای روسی همچنان بر پیشروی در نزدیکی باخموت متمرکزند.

ستاد فرماندهی اوکراین در آخرین گزارش خود اعلام کرد که روسیه در ۲۴ ساعت گذشته به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهرهای کراماتورسک، زاپوریژیا و خرسون هفت حمله موشکی، ۱۸ حمله هوایی و بیش از ۸۵ حمله با سامانه‌های راکتی چندپرتابی انجام داده است.

مسکو، به نشانه اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در حال تلاش برای ادامه وقایع بعد از حمله به ماکیوکا است، روز چهارشنبه یک ناو مجهز به موشک‌های کروز مافوق صوت نسل جدید را به اقیانوس اطلس فرستاد. پوتین در ویدیوکنفرانسی با سرگئی شویگو، وزیر دفاع، گفت که این کشتی به سلاح‌های مافوق صوت زیرکون (Zircon) مجهز شده است. پوتین گفت: «این بار کشتی به جدیدترین سامانه موشکی مافوق صوت‌ــ‌زیرکون» مجهز شده است. من مطمئنم که چنین سلاح‌های قدرتمندی به طور حتم از روسیه در برابر تهدید‌های خارجی احتمالی محافظت می‌کنند.» پوتین ادعا کرد که این سلاح‌ها «در هیچ کشور جهان هیچ مشابهی ندارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کی‌یف، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای فراخواندن نیروهای بیشتری برای یک حمله بزرگ تازه‌ است؛ موضوعی که او هفته‌ها است درباره آن صحبت می‌کند. زلنسکی در سخنرانی ویدیویی شبانه خود که اواخر وقت سه‌شنبه ایراد شد، گفت: «ما شک نداریم که اربابان فعلی روسیه هرکس را که می‌توانند جمع خواهند کرد و هر آنچه را که باقی‌ مانده است پرتاب می‌کنند تا بتوانند روند جنگ را تغییر دهند و دست‌کم شکست خود را به تاخیر بیندازند. ما باید این سناریو روسیه را مختل کنیم. ما برای این کار آماده می‌شویم.»

زلنسکی همچنین خواستار حمایت نظامی بیشتر کشورهای غربی شد و مقام‌های فرانسوی گفتند که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به زلنسکی گفته است که پاریس برای کمک به جنگ علیه روسیه، خودروهای زرهی سبک ای‌ام‌اکس-۱۰ آرسی (AMX-10 RC) ارسال خواهد کرد.

این مقام پس از تماس مکرون و زلنسکی، به خبرنگاران گفت: «این اولین بار است که خودروهای زرهی ساخت غرب برای حمایت از ارتش اوکراین فرستاده می‌شوند.» این مقام در مورد زمان‌بندی ارسال یا حجم محموله‌های برنامه‌ریزی‌شده توضیحی نداد.

در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر شد، زلنسکی از مکرون بابت این تصمیم تشکر کرد و گفت که رهبران دو کشور «در مورد همکاری بیشتر برای تقویت قابل‌توجه دفاع هوایی و سایر قابلیت‌های دفاعی ما توافق کردند».

© The Independent

بیشتر از جهان