پوتین به مناسبت کریسمس ارتدوکس فرمان آتش‌بس داد؛ ترکیه در تلاش برای میانجیگری با پوتین صحبت کرد

اوکراین اقدام مسکو را ریاکاری خواند و گفت «آتش‌بس موقت» تنها وقتی ممکن است که روسیه از سرزمین‌های اشغالی خارج شود

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، به مناسبت فرا رسیدن کریسمس ارتدوکس، فرمان آتش‌بس صادر کرده است. طبق این فرمان، سربازان روس روز ششم ژانویه برای ۳۶ ساعت دست به سلاح نمی‌زنند.

بسیاری از مسیحیان ارتدوکس از جمله در روسیه و اوکراین، کریسمس را در روزهای ششم و هفتم ژانویه جشن می‌گیرند. 

پیشتر در روز پنجشنبه، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس روسیه از هر دو طرف روسیه و اوکراین تقاضا کرده بود در زمان برگزاری این عید مذهبی، آتش‌بس بدهند. کی‌یف درباره صداقت این فراخوان ابراز تردید کرده و گفته بود ممکن است تله باشد.

ساعتی پس از اعلام خبر آتش‌بس از سوی کرملین، میخائیلو پودولیاک، مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین در توییتی آن را «ریاکاری» توصیف کرد و نوشت: «فدراسیون روسیه باید از سرزمین‌های اشغالی خارج شود- و آتش‌بس موقت تنها در این زمان ممکن است. ریاکاری را برای خودتان نگه دارید.»

ساعاتی پیش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود از او خواست تا برای پایان دادن به جنگ اوکراین، «آتش‌بس یکجانبه» اعلام کند تا در نهایت چشم‌اندازی برای رسیدن به یک راه‌حل «عادلانه» ایجاد شود.

این نخستین‌بار است که اردوغان در تماس با پوتین خواهان اعلام آتش‌بس یک‌جانبه در اوکراین شده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه پنجم ژانویه (۱۵ دی‌‌ماه) در گزارشی به‌نقل از پوتین نوشت: روسیه آماده گفت‌وگو است، مشروط بر این که اوکراین «ادعای سرزمینی» نداشته باشد.

همزمان، رویترز در گزارش دیگری به‌نقل از یک مقام ارشد اوکراینی نوشت: کی‌یف با هرگونه توافقی که به روسیه اجازه دهد تا نیروهای خود را در سرزمین‌های اشغال‌شده اوکراین حفظ کند، قاطعانه مخالفت خواهد کرد.

ظرف ماه‌های گذشته، نیروی زمینی اوکراین پیشروی‌های نظامی قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. نیروهای اوکراینی در حال حاضر در حدود ۴۰٪ از قلمرویی که در هفته‌های اول جنگ به اشغال روسیه درآمد را آزاد کرده‌اند.

از هنگام شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، در فوریه سال گذشته، دولت اردوغان سعی کرده است تا به‌نوعی نقش میانجی ایفا کند.

ترکیه در اوایل جنگ، میزبان دو دور مذاکرات بی‌نتیجه برای پایان دادن به درگیری‌ها بود و در طول این مدت نیز تماس‌های زیادی با هر دو طرف داشته است.

اردوغان در طول ماه‌های گذشته، تلاش کرد تا روسای جمهوری روسیه و اوکراین را برای مذاکرات صلح به ترکیه بیاورد که تاکنون موفق نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت اردوغان همچنین در کنار سازمان ملل، در توافق بر سر امکان صادرات غلات اوکراین، از بنادر ترکیه، نقش داشت.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش روز پنجشنبه خود به‌نقل از دفتر رئیس جمهوری ترکیه نوشت اردوغان در گفت‌وگوی خود با پوتین، نتایج مثبت توافق کریدور صادرات غلات را به او یادآور شد.

خبرگزاری بلومبرگ نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت ترکیه، به‌عنوان یکی از اعضای قدیمی پیمان نظامی «ناتو» به‌دنبال ایجاد توازن در منطقه است.

گفت‌وگو بر سر سوریه نیز از دیگر موضوع‌هایی است که در گفت‌وگوهای روز پنجشنبه روسای جمهوری روسیه و ترکیه مطرح شده است.

به‌نظر می‌رسد ایفای نقش میانجی در حل بحران اوکراین، می‌تواند موقعیت داخلی اردوغان را در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تابستان امسال ترکیه تقویت کند و به افزایش محبوبیتش میان هوادارانش بیافزاید.