غیبت جنجالی ستارگان فوتبال برزیل در تشییع جنازه پله

رسانه‌ها از ستارگانی مثل نیمار و کاکا به دلیل حاضر نشدن در این مراسم انتقاد کردند

هیچکدام از اعضای تیم ملی برزیل که در ۲۰۰۲ پنجمین قهرمانی جهان را ب به دست آورد به این مراسم نرفتند-NELSON ALMEIDA / AFP

درگذشت پله مهمترین رویداد فوتبال جهان در روزهای گذشته بود. اسطوره فوتبال برزیل با سابقه سه قهرمانی جهان که گروهی او را بهترین بازیکن تاریخ می‌دانند هفته گذشته در ۸۲ سالگی درگذشت و دولت این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد. باشگاه سانتوز هم برای بازیکن سابقش سنگ تمام گذاشت و مراسم آخرین وداع هواداران با او را در ورزشگاه «ویلا بلمیرو» برگزار کرد. با این حال تعدادی از مهمترین ستارگان فوتبال برزیل در این مراسم غیبت داشتند که با انتقادات تند رسانه‌ها روبرو شد.
تعداد زیادی از هواداران برای دیدن تابوت پله ساعت‌ها در صف انتظار بودند، ولی چهره‌هایی مثل کاکا، نیمار و رونالدو نازاریو در این مراسم غیبت داشتند. تعدادی از آنها در سائوپائولو اقامت دارند که در فاصله ۸۰ کیلومتری سانتوز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


به گزارش گاردین ژوزه فریرا نتو، هافبک سابق و مجری تلویزیون فعلی گفت: «پله یک چهره بین‌المللی در حد نلسون ماندلا و ماهاتما گاندی بود، ولی برزیلی‌ها نمی‌دانند که چگونه از او تجلیل کنند. اگر قهرمانان سابق جهان برای وداع با او نیامدند، من به مردم عادی چه می‌توانم بگویم؟ این نشانه بی‌احترامی است.»
نتو که برای کورینتیانس، رقیب سانتوز بازی می‌کرد صبح سه‌شنبه در مراسم حاضر شد و بعد از او چهره‌هایی مثل جانی اینفانتینو رئیس فیفا، آلخاندرو دومینگز رئیس کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی (کانمبول) و تارسیسیو ده فریتاس فرماندار سائو‌پائولو خودشان را به ورزشگاه رساندند. لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری جدید برزیل هم کمتر از ۴۸ ساعت بعد از مراسم تحلیف از برازیلیا پرواز کرد تا در مراسم حاضر باشد.
تعداد زیادی از همبازیان پله در تیم موفق دهه ۱۹۶۰ سانتوز از دنیا رفته‌اند و گروه دیگری از آنها که بیشتر از ۸۰ سال سن دارند در وضعیت سلامتی خوبی به سر نمی‌برند. با این حال بیشتر آنها که در کنارش بازی کردند حاضر بودند، از جمله کلودالدو تاوراس ده سانتانا که تنها عضو تیم افسانه‌ای برزیل ۱۹۷۰ بود که در مراسم حاضر شد. جرزینیو، روبرتو ریولینو، جرسون و ویلسون پیازا، دیگر اعضای برزیل ۱۹۷۰غیبت مشکوکی در مراسم داشتند.
هیچکدام از اعضای تیم ملی برزیل که در سال ۲۰۰۲ پنجمین قهرمانی جهان را برای این کشور به دست آورد به این مراسم نرفته بودند. از اعضای تیم قهرمان جهان در سال ۱۹۹۴ فقط مائورو سیلوا که حالا نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال سائوپائولو است به ورزشگاه سانتوز رفته بود.
غیبت کاکا در مراسم هم به شدت جنجالی شد. برنده توپ طلای ۲۰۰۷ در ماه دسامبر با اشاره به انتقادات از نیمار و رونالدو گفته بود که برزیلی‌ها به قهرمانان ملی‌شان به اندازه کافی احترام نمی‌گذارند.
والتر کاساگرانده جونیور، یکی از روزنامه‌نگاران مشهور برزیل نوشت: «کاکا که می‌گفت برزیلی‌ها به قهرمانان‌شان احترام نمی‌گذارند، کجا بود؟ با آنچه در مراسم پله دیدیم، مشخص شد که خودت به قهرمانان بزرگ کشور احترام نمی‌گذاری.»
نیمار هم که سابقه بازی در سانتوز را دارد، پدرش را به نمایندگی از خودش به مراسم فرستاده بود. کاساگرانده معتقد است که کاکا و چند چهره ثروتمند فوتبال برزیل برای حضور در مراسم عمومی پول می‌گیرند و دلیل غیبت آنها این بود که پله چند بار در برنامه‌های تلویزیونی از عملکرد فنی آنها انتقاد کرده بود.
ژوه فریرا نتو هم در پایان یادداشتش نوشت: «هیچکدام از ما این رفتار را فراموش نخواهد کرد. هر کسی می‌تواند عکس پله را در اینستاگرامش منتشر کند. آیا برای شما هزینه زیادی داشت که دو روز از تعطیلات‌تان بزنید و در مراسم حاضر شوید؟»

بیشتر از فوتبال