محب: پاکستان به دنبال تبدیل مناطق پشتون‌نشین افغانستان به قلمرو قبیله‌ای خود است

محب گفت که رویارویی علنی برای طالبان و پاکستان «مناسب» است اما تاثیر «ناگواری» بر افغانستان می‌گذارد

محب هشدار داد که اگر سناریوی حمله نظامی به افغانستان اجرا شود، منطقه متضرر خواهد شد- WAKIL KOHSAR / AFP

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت سابق افغانستان، چهارشنبه، ۱۴ دی (۴ ژانویه) ادعا کرد که پاکستان قصد دارد مناطق پشتون‌نشین افغانستان را به منطقه قبیله‌ای جدید خود تبدیل کند.

او مدعی شد که پاکستان به بهانه «تحریک طالبان پاکستان»، توانست مناطق قبیله‌ای خود را در ایالت خیبرپختونخوا تصرف کند، و حالا می‌خواهد همین راهبرد را در افغانستان به‌کار گیرد.

او در رشته توییتی با اشاره به عملیات احتمالی نظامی پاکستان علیه «تحریک طالبان پاکستان» در أفغانستان، گفت: «غرب به احتمال زیاد بی‌سر‌وصدا از رویکرد آن‌ها برای مهار معضل در منطقه مشکل‌دار، حمایت و [با آن‌ها] همدردی خواهد کرد. پاکستان هم سعی خواهد کرد از همدردی آنان برای تامین هزینه جنگ خود پول به دست آورد.»

او گفت، در صورتی که پاکستان حملات نظامی در افغانستان آغاز کند، قدرت‌های دیگر منطقه نیز که می‌خواهند بدون اعتراض جهانی‌ «دشمنان خود» را در داخل افغانستان هدف قرار دهند، از آن اقدام حمایت خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محب هشدار داد که اگر سناریو حمله نظامی به افغانستان اجرا شود، منطقه متضرر خواهد شد: «هر کشوری ممکن است با حمایت از گروه‌های نیابتی در خاک افغانستان، سعی کند خطرات ناشی از این هرج‌و‌مرج کنترل‌شده را برای خود کاهش دهد. این بدان معنا است که رنج مردم افغانستان ادامه خواهد داشت. باید از جنگ طولانی دیگر جلوگیری کرد.»

محب گفت که رویارویی علنی برای طالبان و پاکستان «مناسب» است، اما تاثیر «ناگواری» بر افغانستان می‌گذارد: «ادامه درگیری، به پاکستان وجهه می‌دهد تا همدردی گروه‌ها و افراد مخالف را جلب کند.»

او هشدار داد که با افزایش تنش‌ طالبان با پاکستان، محدودیت‌های بیشتری بر حق کار و آموزش زنان وضع خواهد شد.

او ادعا کرد که اسلام‌آباد توقع داشت با تصرف افغانستان، به آسیای مرکزی دسترسی یابد و اقتصاد خود را تقویت کند، اما این راهبرد شکست خورد: «به ‌دلیل اعتماد بیش از حد پاکستان [به این رویکرد] و فشار برای تصرف کشور [افغانستان] بود که روند انتقال باثبات سیاسی شکست خورد و این منجر به تحریم‌های غرب و شکست رهبرد متمرکز بر اقتصاد شد.»

حمدالله محب در حکومت سابق افغانستان نیز چندین بار علیه پاکستان سخنرانی‌های «تندی» کرده بود و تنش میان کابل و اسلام‌آباد دامن زده بود.

بسیاری از شهروندان افغان، حمدالله محب را یکی از دلایل سرنگونی حکومت سابق می‌دانند و معتقدند که او از دانش و تجربه لازم برای احراز مسند مشاور امنیت ملی افغانستان برخوردار نبود.

حمدالله محب با محمد اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری وقت افغانستان، اوت ۲۰۲۱ از کشور گریختند و طالبان بر افغانستان مسلط شدند.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، فعالیت تروریست‌ها در سطح منطقه افزایش یافت و نیروهای تحریک طالبان پاکستان حملات خود را علیه حکومت و نظامیان این کشور افزایش دادند.

در واکنش به حملات تحریک طالبان پاکستان، رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، چند روز پیش گفت که قوانین بین‌المللی به پاکستان اجازه می‌دهد تا به منظور تعقیب طالبان پاکستانی، به خاک افغانستان وارد شود و علیه آن‌ها عملیات نظامی انجام دهد. 

این موضع‌گیری با واکنش تند طالبان مواجه شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سه‌شنبه، سوم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۳ دی)، گفت که پاکستان حق دارد از خود در برابر تروریسم دفاع کند.

بیشتر از جهان