قطع اینترنت دست‌کم ۷۷۳ میلیون دلار به اقتصاد ایران ضربه زده است

روسیه، ایران و قزاقستان در صدر کشورهای قرار دارند که به‌لحاظ اقتصادی از قطعی اینترنت ضربه خورده‌اند

همزمان با تداوم محدودیت‌های شدید دسترسی شهروندان به اینترنت در ایران، نتایج یک پژوهش مستقل و تازه نشان می‌دهد قطع اینترنت در کشور، دست‌کم ۷۷۳ میلیون دلار در سال گذشته میلادی به گردش مالی و اقتصاد شکننده ایران آسیب زده است.

بر پایه داده‌های این گزارش، روسیه، ایران و قزاقستان در صدر کشورهایی قرار دارند که به‌واسطه محدودیت، قطع یا اختلال شدید در شبکه اینترنت، اقتصاد آن‌‌ها ضربه خورده است.

نتایج این گزارش تازه در روزی منتشر شده است که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی، در اقدامی تعجب‌برانگیز، اعلام کرده‌اند دسترسی شهروندان را در روزهای برگزاری کنکور سراسری قطع خواهند کرد.

بر پایه داده‌های تارنمای تاپ۱۰‌وی‌پی‌ان (Top10VPN.com) قطع عمدی دسترسی شهروندان به خدمات اینترنت، در کشورهای مختلف جهان، در مجموع ۲۴ میلیارد دلار آمریکا در سال ۲۰۲۲ به اقتصاد جهانی که در حال حاضر با مشکلات پرشماری رو‌به‌رو است ضربه زده است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد در سال گذشته میلادی، دست‌کم در ۲۳ کشور جهان، مقام‌های دولتی به‌طور عمدی ۱۱۴ مرتبه جلوی دسترسی شهروندان به شبکه اینترنت را گرفته‌اند.

بر اساس داده‌های گزارش تازه «تاپ۱۰‌وی‌پی‌ان»، نه‌تنها هزینه‌های اقتصادی قطع عمدی اینترنت در جهان افزایش یافته‌ است، بلکه شمار کاربرانی که دسترسی آن‌ها به‌خواست و اراده مقام‌های دولتی محدود شده است نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

بر پایه داده‌های این گزارش، ۷۱۰ میلیون نفر در سال گذشته میلادی، به‌طور عمدی با قطعی اینترنت مواجه شده‌اند که این آمار نسبت به سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰٪ افزایش داشته است.

در این گزارش، به ابزارها و روش‌های مختلف جلوگیری از دسترسی شهروندان به اینترنت، از جمله کاهش عمدی سرعت و پهنای باند، اشاره شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان شبکه‌های اجتماعی، توییتر بیشترین ساعت محدودیت را داشته است.

بعد از توییتر، به‌ترتیب شبکه اجتماعی اینستاگرام و سپس فیس‌بوک، بیشتر از سایر پلتفرم‌ها هدف محدودیت و سانسور قرار گرفته‌اند.

در بخش دیگری از گزارش تازه «تاپ۱۰‌وی‌پی‌ان» به این نکته اشاره شده است که حکومت ایران از قطع اینترنت به‌عنوان ابزاری برای مقابله با اعتراض‌های سیاسی-اقتصادی استفاده می‌کند. 

در این گزارش، حکومت ایران متهم شده است که برای جلوگیری از گسترش اعتراض‌هایی که پس از مرگ مهسا امینی در شهرهای کوچک و بزرگ ایران شکل گرفت، جلوی دسترسی شهروندان به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها را برای مدت نامحدودی گرفت.

حق دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات در زمره موازین حقوق بشری به‌شمار می‌رود. یافته‌های سازمام‌های حقوق بشری نشان می‌دهد قطع یا اختلال شدید شبکه اینترنت عمدتا در کشورهایی گزارش می‌شود که سایر موارد نقض حقوق بشر، به‌مانند آزادی بیان یا آزادی گردهمایی، نیز به‌طور نظام‌مند و مستمر نقض می‌شود.

قطع اینترنت، علاوه بر نقض حقوق مدنی-سیاسی، نقض شدید و دامنه‌دار حقوق اقتصادی، از جمله حق کار و معیشت شهروندان، نیز به‌حساب می‌آید. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، بدون دسترسی آزاد، امن و ارزان به اینترنت امکان ادامه فعالیت ندارند.

بیشتر از اقتصاد