کشمکش‌های داخلی منجر به سرنگونی رژیم ایران خواهد شد

رهبر جمهوری اسلامی ایران، دولت و مجلس را به حاشیه رانده است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در کنار عکس آیت الله خامنه ای. عکس از: رویترز (اندیپندنت عربی)

پس از افزایش ناگهانی و جهش‌وار بهای بنزین در ایران، اعتراضات و تظاهرات گسترده مردمی بسیاری از شهرهای ایران را فرا گرفت و درگیری میان معترضان و نیروهای دولتی منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از اعتراض کنندگان شد.

از طرف دیگر، جناح‌های رقیب در درون رژیم، این اعتراضات و نا آرامی‌ها را ابزاری برای رقابت‌ها و کشمکش‌های جناحی قرار داده و هر یک در تلاش اند تا از ناهنجاری های فراهم شده بهره برداری سیاسی کنند.

بدین سان، می‌توان گفت که تصمیم رژیم ایران برای افزودن بهای بنزین، قماری بود که ممکن است، رژیم را به پرتگاه سقوط نزدیک کند.

در حالی که گسترش نا آرامی‌ها، دولت ایران را با خطر جدی رو به رو کرده است، جناح‌های رقیب در تلاش اند تا مسئولیت نابسامانی های کنونی را به گردن یکدیگر ‌اندازند.

در این اوضاع و احوال، رهبر مذهبی ایران آیت الله خامنه‌ای، در مقدمه جلسه درس فقه، برخلاف عادت که جز در موارد اندک به موضوعات سیاسی نمی‌پردازد، به مشکل بنزین پرداخت و اظهار داشت از آن جا که تصمیم افزایش بهای بنزین از طرف سران قوای سه‌گانه و به صورت کارشناسانه گرفته شده است، وی از این تصمیم حمایت می کند.

البته با مراجعه به ماده ۱۱۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، تصمیم‌گیری در مسائل راهبردی سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اداری، جزو اختیارات رهبر است و با توجه به این که افزایش بهای بنزین به عنوان یک کالای مهم و استراتژیک، تبعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی بزرگی را در پی دارد، رهبر ایران دست به اقدام شده و به منظور پیش‌گیری از بروز آشوب و هیاهوی احتمالی، حمایت خود را از افزایش بهای بنزین اعلام داشت.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی ایران، با تلاش شماری از نمایندگان متعلق به فراکسیون امید و نزدیک به رئیس جمهور، آماده شده بود تا با پیشکش کردن یک طرح سه فوریتی، بهای بنزین را بجای اول برگرداند و مشکل بنزین را به صورت تدریجی، حل کند، اما مجلس در برابر اظهارات رهبر، مجبور به عقب‌نشینی شد.

معنای سخنان بالا این است ‌که مجلس و رئیس آن علی لاریجانی، توسط رهبر به حاشیه رانده شده و نمی‌توانند در مسائل سرنوشت ساز کشور تصمیم گیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته به حاشیه راندن مجلس در ایران، اقدام تازه‌ای نیست؛ در سال ۲۰۱۵ نیز مجلس از بحث و اظهار نظر در باره پرونده هسته ای که جزو اختیاراتش بود، محروم گردید و تصمیم گیری در مورد آن به شورای عال امنیت ملی سپرده شد.

این موضوع را پروانه سلحشوری نماینده شهر تهران، در تویتی به خوبی بیان کرده و افزوده است اگر چنان‌چه مجلس نمی‌تواند به اختیارات خود بپردازد، بهتر است دروازه اش بسته شود.

گفتنی است که رهبر جمهوری اسلامی اظهارات یاد شده را قبل از تشکیل جلسه دولت، ارائه کرد، تا راه را به روی روحانی و تیمش بندد تا نتوانند از تحمل مسئولیت و اجرای طرح بنزین شانه خالی کنند. وی هم‌چنان از روحانی بخاطر تأخیر در پرداخت یارانه بنزین به طبقات فقیر و کم درآمد، انتقاد کرده بود.

رهبر ایران، با اظهارت خود در حقیقت خطوط اساسی سیاست رئیس جمهور را در جلسه شورای وزیران، از پیش تعیین کرد؛ از این جهت، او نه تنها ناگزیر به اجرای پرداخت یارانه بنزین در اسرع وقت ممکن بوده، بلکه وظیفه اساسی اش در آینده، اجرای تصمیم‌های رهبری خواهد بود.

البته سخنان رهبر مبنی بر این‌که در مسائل مربوط به اقتصاد و قیمت بنزین، سر رشته و تخصص ندارد و حمایتش از این طرح بر اساس مشوره کارشناسان و متخصصان صورت گرفته است، با دوره طولانی حکومت‌داری اش همخوانی ندارد؛ خامنه ای در هشت سال ریاست جمهوری و پس از آن در مقام رهبری و ولایت فقیه و سی سال در جایگاه فرماندهی کل قوا، بی‌گمان تجربه‌ها و مهارت های فراوانی کسب کرده است. 

به هر حال، پس از این رژیم ایران از تصمیم خود در باره قیمت بنزین، عقب نشینی نخواهد کرد و در اجرای آن پیش خواهد رفت. این مسأله در جلسه اضطراری شورای عالی هماهنگی اقتصادی که پس از اعتراضات، برگزار شد، مورد تأکید قرار گرفت. افزون بر آن، نهادهای امنیتی به ویژه سپاه، نیز آمادگی خود را برای خاموش کردن اعتراضات، اعلام کرد.

در همین راستا، تا هنوز نیروهای امنیتی، در سرکوب معترضان کوتاهی نکرده اند. چنان‌چه وزارت اطلاعات، اعلام کرد که تا کنون ۱۰۰۰ نفر را بازداشت کرده است که به گفته وی، سران آشوب و فتنه بوده و به تحریک بیگانگان، امنیت و ثبات را اخلال کرده اند.

 جالب توجه است که برخی از جریان های نزدیک به نظام، اکنون به ترویج تئوری «اقدام پیش‌گیرانه» آغاز کرده اند. به گفته آن‌ها منظور دولت از گران کردن ناگهانی قیمت بنزین، به دام انداختن عوامل ضد نظام و وابسته به آمریکا و اسرائیل بوده است. گویا قرار بوده این عوامل دسیه‌ای را بر ضد نظام در ماه فوریه سال آینده، راه اندازی کنند و دولت با اتخاذ این اقدام پیشگیرانه، توطئه گران را از لانه های آن ها بیرون آورده و بدین ترتیب، دسیسه های آن ها را افشا و خنثی خواهد کرد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه