بازدید وزیر افراطی اسرائیلی از حرم شریف خشم مسلمانان را برانگیخت

عربستان، مصر، اردن و امارات متحده عربی اقدام «ایتامار بن‌گویر» را محکوم کردند

یهودیان محوطه حرم شریف را «کوه معبد» می‌خوانند _ Minhelet Har-Habait (Temple Mount Administration) / AFP

بازدید ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی دولت اسرائیل، از حرم شریف باعث خشم فلسطینیان شد و واکنش برخی از کشورهای عرب را برانگیخت.

ایتامار بن‌گویر، از اعضای دولت اسرائیل با گرایش راست افراطی، روز سه‌شنبه از مسجدالاقصی بازدید کرد. این اقدام او باعث خشم فلسطینی‌هایی شد که چنین دیداری را یک اقدام تحریک‌آمیز قلمداد کردند.

دیدار این مقام اسرائیلی چند روز پس از آن صورت گرفت که او به‌عنوان وزیر امنیت داخلی انتخاب شد؛ این سمت به او اختیارات گسترده‌ای می‌دهد و به نظر می‌رسد که بازدید از مسجدالاقصی در روزهای آغازین فعالیت او را باید نشانه‌ای مهم قلمداد کرد.

به گفته کارشناسان، این اقدام که از طرف تشکیلات خودگردان فلسطینی به‌عنوان یک تحریک بزرگ تلقی شد، می‌تواند به خشونتی مرگبار و تشدید تنش در فلسطین و میان شهروندان مسلمان اسرائیل منجر شود.

در همین حال، بن‌گویر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت ما تسلیم تهدیدهای حماس نخواهد شد.» او گفت که محوطه حرم شریف که محل قرار گرفتن بقایای یکی از دیوارهای معبد سلیمان، مکانی مقدس برای یهودیان است، و افزود: «ما آزادی حرکت مسلمانان و مسیحیان را حفظ می‌کنیم، اما یهودیان نیز به اینجا می‌آینده و با کسانی که تهدیدی علیه این موضوع باشند برخورد می‌کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یهودیان محوطه پیرامون مسجدالاقصی یا محلی که مسلمانان به آن حرم شریف می‌گویند را «کوه معبد» می‌خوانند. بر اساس سنت دیرینه، یهودیان می‌توانند از جایی‌که به‌عنوان مقدس‌ترین مکان خود می‌شناسند، بازدید کنند، اما در آنجا مراسم مذهبی به جا نیاورند. بن‌گویر گفت که این انحصار در عبادت «تبعیض‌آمیز» است و یهودیان باید اجازه داشته باشند که در محوطه حرم شریف نماز بخوانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری‌ها، در هنگام بازدید این وزیر دولت اسرائیل از مسجدالاقصی، نیروهای امنیتی او را همراهی می‌کردند و یک هواپیمای بدون سرنشین نیز بر فراز این مکان مقدس در حال پرواز بود.

بن‌گویر از زمان ورود به مجلس اسرائیل در آوریل ۲۰۲۱، بارها از مسجدالاقصی بازدید کرده است، اما حضور او در آنجا به‌عنوان وزیر ارشد دولت اهمیت بسیار بیشتری دارد.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطینی‌ها، از این تصمیم به‌عنوان تلاشی برای تبدیل حرم شریف به «معبد یهودی» نام برد. حازم قاسم، سخنگوی حماس، بازدید وزیر دولت اسرائیل از آنجا را «جنایت» خواند و وعده داد که این محوطه، «فلسطینی، عربی و اسلامی» باقی خواهد ماند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و مصر نیز اقدام ایتامار بن گویر را محکوم کردند.

فلسطینی‌ها از مدت‌ها قبل هشدار داده‌اند که هدف اسرائیل، نقض حق برگزاری نماز برای مسلمانان در این مکان و تقدم قائل شدن برای یهودیان به منظور ساخت معبد سوم است. دولت‌های اسرائیل این موضوع را رد می‌کنند، اما ناظران در مورد چنین اقدامی از طرف اسرائیل ابراز نگرانی کرده و به دولت جدید هشدار داده‌اند که از خطوط قرمز عبور نکند.

بن‌‌گویر، رهبر حزب قدرت یهود، سال‌ها به‌عنوان چهره‌ای حاشیه‌ای دیده می‌شد، اما با حمایت نتانیاهو وارد جریان اصلی سیاست شد. او خواستار اخراج اعراب-اسرائیلی‌هایی شده است که به دولت وفادار به نظر نمی‌رسند.

بیشتر از جهان