اولویت دولت جدید اسرائیل «نابودی پروژه هسته‌ای تسلیحاتی ایران» اعلام شد

نتانیاهو در سخنرانی مراسم تحلیفش، علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، گسترش پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را در زمره اهداف اصلی دولت آینده معرفی کرد

به گفته نتانیاهو، «جمهوری اسلامی در تلاش است با ساخت بمب اتم، امنیت و موجودیت اسرائیل را از بین ببرد»ـ AMIR COHEN / POOL / AFP

مراسم تحلیف سی‌وهفتمین دولت اسرائیل در کنست، پارلمان این کشور، در حالی آغاز شد که مهم‌ترین محور سخنرانی پیش از تحلیف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب، بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متمرکز بود. به گفته او، «جمهوری اسلامی در تلاش است با ساخت بمب اتم، امنیت و موجودیت اسرائیل را از بین ببرد».

نتانیاهو در این سخنرانی اعلام کرد که مهم‌ترین اولویت دولت آینده اسرائیل نابودی کامل پروژه هسته‌ای تسلیحاتی ایران خواهد بود. این سیاستمدار ۷۳ ساله که پس از ۱۸ ماه، مجددا بر مسند نخست‌وزیری اسرائیل تکیه می‌زند، در سخنرانی خود در کنست، پارلمان اسرائیل، تاکید کرد: «تمام تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف خواهیم کرد.»

پردوام‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل به‌جز مقابله با پروژه اتمی جمهوری اسلامی، تاکید کرد که دولت جدید اسرائیل قصد دارد در ادامه برنامه‌های سلف خود، پیمان ابراهیم و خصوصا عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را گسترش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتانیاهو در سخنانش، به توسعه سیستم راه‌آهن سراسری اسرائیل هم اشاره و تاکید کرد که با این کار قصد دارد دسترسی شهروندان اسرائیل به جای‌جای این کشور را مهیا کند.

در جریان سخنرانی نتانیاهو، نمایندگان احزاب مخالف بارها با بیان واژه «ضعیف» رهبر دولت ائتلافی را به چالش کشیدند. دلیل اصلی فریادهای نمایندگان مخالف دولت برتری نسبتا ضعیف لیکود در انتخابات اخیر و ائتلاف آن با احزاب ارتدکس مذهبی و صهیونیستی است.

نتانیاهو در بخشی از این مراسم، کیپا، کلاه مقدس مذهبی یهودیان، را بر سر گذاشت. به گفته برخی کارشناسان، او این کار نمادین را تنها برای «خوشامد متحدان ارتدکس و مذهبی خود» در دولت انجام داد. سی‌وهفتمین دولت اسرائیل در صورت کسب رای اعتماد، راستگراترین و مذهبی‌ترین دولت تاریخ این کشور خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو به جز سخنرانی در مراسم تحلیف، به منظور کسب رای اعتماد برای اعضای کابینه دولت جدید هم با نمایندگان رایزنی خواهد کرد.

نتانیاهو به جز اواخر دهه ۹۰ میلادی، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ هم به مدت ۱۲ سال بر مسند عالی‌ترین مقام اجرایی اسرائیل، یعنی نخست‌وزیری، تکیه زده بود. این سیاستمدار ۷۳ ساله که تنها ۱۸ ماه از قدرت دور بود، توانست با رهبری حزب متبوعش، لیکود، ۳۲ کرسی در انتخابات پارلمانی ماه نوامبر به دست بیاورد و در ائتلاف با احزاب راستگرای افراطی و ارتدکس مذهبی با ۶۴ کرسی، بار دیگر اکثریت در کنست را از آن خود کند.

به جز معرفی اعضای کابینه و رای‌گیری برای آن‌ها، اعضای کنست رئیس و سخنگوی جدید را نیز انتخاب خواهند کرد. احتمال انتخاب امیر اوهانا، سیاستمداری که آشکارا همجنس‌گرا است، قوی است. نتانیاهو در هفته‌های اخیر با وجود ائتلاف با احزاب مذهبی که به‌شدت با اقلیت‌های جنسی و همجنس‌گرایی در اسرائیل مخالف‌اند، از انتخاب امیر اوهانا به ریاست پارلمان حمایت کرده است.