شدیدترین موج گرمای اروپا؛ افزایش دما در ژانویه رکوردها را می‌شکند

امسال با گرمای غیرعادی ژانویه شروع شده و دمایی بی‌سابقه‌ در سراسر اروپا ثبت شده است

اروپا ژانویه‌ای گرم و بی‌سابقه‌ را پشت سر می‌گذارد و رکوردی تازه‌ برای دما در سراسر این قاره ثبت کرده است.

روز سال نو، دست‌کم ۷ کشور گرمایی بی‌سابقه را در روزهای ژانویه پشت سرگذاشتند. بلاروس، دانمارک، جمهوری چک، لتونی، لیتوانی، هلند و لهستان همگی دمایی را ثبت کردند که معمولا در بهار تجربه می‌کردند.

در ویسوکایه در بلاروس دمای هوا به رکورد ۱۶.۴ درجه سانتیگراد رسید و رکورد قبلی ژانویه این کشور را ۴.۵ درجه سانتیگراد بالا برد.

درجه حرارت در روستای کوربیه‌لو در لهستان به ۱۹ درجه سانتیگراد رسید. میانگین دمای معمول ژانویه در این منطقه ۱ درجه سانتیگراد است. در یاوورنیک واقع در جمهوری چک، دمای هوا ۱۶.۶ درجه سانتیگراد بالاتر از حد معمول بود، یعنی ۱۹.۶ درجه سانتیگراد به جای میانگین ۳ درجه سانتیگراد که در این زمان از سال معمول است.

در همین حال، دانمارک شاهد دمای ۱۲.۶ درجه سانتیگراد، لتونی ۱۱.۱ درجه سانتیگراد، لیتوانی ۱۴.۶ درجه سانتیگراد و هلند ۱۶.۹ درجه سانتیگراد بودند.

ماکسیمیلیانو هررا، اقلیم‌شناس که دماهای شدید را ردیابی می‌کند و حساب توییتری اکستریمتمپس (extremetemps) را دارد در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفت: «باتوجه به میزان گرما و وسعت آن و رکوردهایی که شکسته شده است، شدیدترین موج گرما (در اصطلاح ناهنجاری) در اروپا محسوب می‌شود. این بدون درنظر گرفتن مدت زمان است.»

یعنی درحالی‌که این وضعیت از گرم‌ترین اروپایی که تاکنون ثبت شده بسیار فاصله دارد، حد تفاوت بین میانگین دمایی این زمان از سال و دمایی که اکنون ثبت می‌شود، بیشتر از چیزی است که تاکنون ثبت شده است.

کاربری با نام «آب‌وهوای افراطی در جهان»‌ در توییتی نوشت:
گرم‌ترین روزهای ژانویه تاریخ در این کشورها است:

لهستان: ۱۹.۰ درجه سانتیگراد کوربیه‌لو و یودلوونیک

دانمارک: ۱۲.۶ درجه سانتیگراد ابد

جمهوری چک: ۱۹.۶ درجه سانتیگراد یاوورنیک

هلند: ۱۶.۹ درجه سانتیگراد ایندهوون

بلاروس: ۱۶.۴ درجه سانتیگراد ویسوکایه، رکورد ملی با ۴.۵ درجه سانتیگراد شکست!

لیتوانی: ۱۴.۶ درجه سانتیگراد ماریامپوله

لتونی: ۱۱.۱ درجه سانتیگراد داوگاوپیلز

دمای شدید در سراسر جهان، اول ژانویه ۲۰۲۳

هررا افزود: «این شبیه موج گرمای ۲۰۱۹ فرانسه + بنلوکس یا موج گرمای ۲۰۲۱ در بریتانیا بود، اما برای حدود ۱۵ کشور. نخستین بار است که موج گرما در اروپا با شدیدترین موج گرمایی در آمریکای شمالی در چنین وسعتی مطابقت دارد.»

هرچند که تغییرات اقلیمی در [پیدایش] این آب و هوای غیرعادی نقش مهمی ایفا می‌کند، اما علت اصلی آن گنبد گرمایی است که در اروپا ایجاد شده است.

گردباد قطبی، عامل سرمای دسامبر بریتانیا، به سمت کوچک شدن می‌رود. این یعنی هوای ملایم‌تر از جنوب و جنوب غربی یا همان شمال آفریقا به سمت شمال شرق حرکت کرده و به اروپا رسیده و دمایی بی‌سابقه پدید آورده است.

نائل بلگرزی، کاربر توییتر در توییتی در اول ژانویه ۲۰۲۳ نوشت: «یکی از شدیدترین موج‌های گرمای زمستان در تاریخ مدرن اروپا در ۲ روز گذشته رخ داده است. صدها رکورد ماهانه هوای گرم در سراسر این قاره شکست. این دقیقا رویدادی بسیار غیرعادی است که به‌تدریج موجب بازنگری در اقلیم‌شناسی جهانی می‌شود.» 

هررا گفت: «ما از فرانسه/ بنلوکس تا لهستان در شب شاهد دمای ۱۷/ ۱۹ درجه سانتیگراد بوده‌ایم که در حال عبور از آلمان است. این دماها از دمای یک شب عادی تابستانی بالاتر بود.»

در بریتانیا درجه حرارت به این شدت نبود. به گفته دن استرود، هواشناس عملیاتی اداره هواشناسی، دما در شمال و اسکاتلند برای این زمان از سال تقریبا عادی است. در مقابل، دما در جنوب انگلستان گرم‌تر از میانگین بوده است. در ۱ ژانویه در هیترو، دمای بالای ۱۲.۳ درجه سانتیگراد ثبت شد.

استرود گفت با این حال، انتظار نمی‌رود در ماه‌های آتی میزان گرما در بریتانیا مشابه اروپا شود. «انتظار داریم دما تا گرم متوسط بالا برود.» اما روند اصلی باید ادامه «آب و هوای ناپایدار و مرطوب» معمول بریتانیا باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان