طوفان شن در خاورمیانه پروازها را لغو و مردم را خانه‌نشین کرد

طوفان شن در تابستان معمول است اما در ماه‌های اخیر این طوفان‌ها در عراق، ایران، سوریه، کویت و عربستان سعودی بی‌سابقه بوده است

مقام‌های عراقی روز دوشنبه را تعطیلی سراسری اعلام کردند و از کارمندان دولت و مردم خواستند در خانه بمانند - AFP

پس از آنکه طوفان شن در روز دوشنبه بخش‌هایی از خاورمیانه را فرا گرفت، خدمات پروازی مختل شد و چندین نفر در بیمارستان بستری شدند.

از ایران در شرق تا عربستان سعودی در غرب، آسمان به رنگ نارنجی درآمد و پرده‌ای ضخیم از شن بر منطقه افتاد.  

طوفان شن در تابستان پدیده‌ای معمول است؛ اما در ماه‌های اخیر، تعداد بی‌سابقه‌ای از آن‌ها بخش‌هایی از عراق، ایران، سوریه، کویت و عربستان سعودی را درنوردیده است.

سه نفر در سوریه و یک نفر در عراق در طوفان شن کشته و هزاران نفر نیز با مشکلات تنفسی راهی بیمارستان شدند. طوفان همچنین به تعطیلی فرودگاه‌ها، مدارس و ادارات دولتی منجر شد.

مقام‌های عراقی روز دوشنبه را تعطیل سراسری اعلام کردند و از کارمندان دولت و مردم خواستند در آستانه دهمین طوفان در دو ماه گذشته، در خانه بمانند.

سیف البدر، سخنگوی وزارت بهداشت [عراق]، به خبرگزاری فرانسه گفت که بیش از یک هزار نفر در سراسر این کشور به دلیل مشکلات تنفسی در بیمارستان بستری شده‌اند. وزارت بهداشت عراق اعلام کرد که در تاسیسات مناطق آسیب‌دیده، کپسول‌های اکسیژن ذخیره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرودگاه بین‌المللی کویت روز دوشنبه برای دومین بار در ماه جاری، به دلیل گردوغبار و دید کم، تمام پروازهای خود را به حالت تعلیق درآورد.

جعفر جوذری، زمین باستان‌شناس دانشگاه القادسیه در بغداد، به آسوشیتدپرس گفت: «این یک مسئله منطقه‌ای است؛ اما میزان آسیب‌پذیری و ضعف کشورها متفاوت است.»

کارشناسان محیط زیست ادعا کرده‌اند که افزایش آلودگی، تغییرات اقلیمی و سوءمدیریت دولتی به افزایش فراوانی طوفان شن منجر شده است.

در پی وقوع طوفان شن در استان دیرالزور در شرق سوریه، هم‌مرز با عراق، مراکز پزشکی این کشور به حال آماده‌باش درآمدند.

جوثری گفت که تشدید بیابان‌زدایی ناشی از بارندگی کم‌سابقه بر شدت طوفان‌ها در عراق می‌افزاید.

او گفت: «عراق به دلیل ۱۷ سال سوءمدیریت آب و شهرنشینی، بیش از دوسوم پوشش گیاهی خود را از دست داده است. به همین دلیل است که عراقی‌ها بیش از همسایگانشان از طوفان شن در مناطق خود شکایت دارند.»

ایران در هفته گذشته، مدارس و ادارات دولتی تهران، پایتخت، را به دلیل طوفان شن که بیشترین صدمه را به منطقه کویری جنوب غربی خوزستان وارد آورد، تعطیل کرد. ده‌ها پرواز در غرب ایران لغو شدند یا به تعویق افتادند و بیش از ۸۰۰ نفر به دلیل مشکلات تنفسی راهی مراکز درمانی شدند.

انجمن هواشناسی عربستان سعودی پیش‌بینی کرد که در جاده‌های ریاض، پایتخت این کشور، میزان دید به صفر برسد. در ماه جاری، اورژانس‌های این شهر با سیل یک هزار و ۲۸۵ بیمار مبتلا به مشکلات تنفسی مواجه شدند.

© The Independent

بیشتر از جهان