خیزش مردم ایران در رسانه‌های جهان؛ چشیدن طعم پیروزی در سال ۲۰۲۳

«انتشار پیام واحد چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی نشانه‌ای امیدوارکننده در دورانی تاریک است»

خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت با تحولات پیوسته و سریعی که به همراه دارد، در طول ماه‌های گذشته در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب ویژه‌ای داشته است و خبرگزاری‌های معتبر در ۲۴ ساعت گذشته نیز به اتفاق‌های مهم مرتبط با انقلاب جدید مردم ایران پرداختند. صدور احکام اعدام برای چند معترض جوان، احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی بریتانیا، درخواست هنرمندان جهان برای آزادی ترانه علیدوستی، سختگیری‌های مجدد مربوط به حجاب، تجاوز به زنان معترض در زندان‌های ایران و احتمال ائتلاف چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور تازه‌ترین وقایعی‌اند که در میان اخبار بین‌المللی به چشم می‌خورند.

در این میان، برخی از رسانه‌های جهان با انتشار گزارش‌ها و تحلیل‌های ویژه، تلاش کردند با نگاه کارشناسانه به ابعاد مختلف خیزش مردم ایران نگاه کنند؛ در ادامه، برخی از این موارد را مرور می‌کنیم.

خبرگزاری فرانسه: پیش‌بینی «پیروزی ملت»

خبرگزاری فرانسه با اشاره به توییت مشترک چهره‌های شاخص اپوزیسیون ساکن خارج از ایران، نوشت: «گروهی از چهره‌های سرشناس ایرانی در تبعید با انتشار پیامی هماهنگ، پیش‌بینی کردند که سال ۲۰۲۳ سال پیروزی بر رژیمی است که از اعتراض‌ها متزلزل شده است. کسانی که این پیام را ارسال کردند، افراد شناخته‌شده‌ای از حوزه‌های فرهنگ، حقوق بشر و ورزش‌اند.»

این خبرگزاری نوشت: «دیاسپورای ایرانی از دیرباز به عنوان گروهی فاقد اتحاد، تقسیم‌شده به جناح‌های سیاسی و استراتژی‌های مختلف برای برخورد با جمهوری اسلامی دیده می‌شود؛ اما در حالی که اعتراض‌ها در ایران بیش از ۱۰۰ روز است ادامه دارد، به نظر می‌رسد این پیام تلاشی برای یافتن وحدتی است که مدت‌ها است دنبال می‌شد. به گفته برخی از کارشناسان، این پیام یک نشانه امیدوارکننده در دوران تاریک است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عرب نیوز: دریای خون میان مردم و حکومت

رسانه عرب‌نیوز در گزارشی، درباره سرنوشت ایران در سال ۲۰۲۳ چنین نوشت: «مرگ بر دیکتاتور شعاری است که به فریاد تجمع‌های اعتراضی گسترده تبدیل شده و تقریبا کل ایران را فرا گرفته است. واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به جنبش‌های اعتراضی گذشته با سرکوب وحشیانه و خشونت‌بار همراه بود. این بار نیز تلاش شد از چنین شیوه‌ای استفاده شود و معترضان با اتهام‌های سنگین و حتی اعدام روبرو شدند؛ اما به نظر می‌رسد که این شیوه دیگر کارساز نباشد. معترضان داخل ایران می‌گویند که برای رسیدن به اهدافشان مصمم‌اند و این موضوع را با حضور پیوسته در خیابان، نشان داده‌اند.»

در این گزارش به نقل از سعید قاسمی‌نژاد، تحلیلگر مسائل ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، آمده است: «این بار نیروهای خامنه‌ای ممکن است نتوانند برای سرکوب آنچه در حال تبدیل شدن به یک قیام سراسری پایدار است، از همان بازی قدیمی استفاده کنند.»

او تاکید کرد که به نظر می‌رسد رژیم خامنه‌ای در وقت اضافه قرار دارد و باید زودتر با حاکمیت خداحافظی کند. به گفته او، بین رژیم و بیشتر مردم ایران دریایی از خون است. پس از سه دهه تجربه شکست‌خورده با پروژه اصلاحات، ایرانیان دیگر برای اسطوره‌های اصلاحات اعتباری قائل نیستند و رژیم خود را در موقعیتی قرار داده است که سقوط آن دور از احتمال نیست.

گلوبال نیوز: لزوم حمایت از معترضان

گلوبال نیوز در گزارش تازه خود درباره قیام مردم ایران، به خشونت‌هایی پرداخت که نیروهای سرکوبگر علیه معترضان اعمال می‌کنند. این رسانه کانادایی در مطلب خود، درباره یکی از معترضان ایرانی به نام سامان نوشت: «این شهروند ۳۰ ساله ایرانی تا پایان عمر بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست داده است. او درباره آنچه برایش اتفاق افتاد، می‌گوید: هنگامی که در تظاهرات علیه حکومت شرکت کرده بودم، یکی از نیروهای امنیتی که در فاصله نزدیک من قرار گرفته بود، به صورتم شلیک کرد. این شلیک باعث شد از ناحیه دندان، جمجمه و مغز آسیب ببینم و بینایی چشم چپم را به طور کامل از دست بدهم. در حالی که چشمم به‌شدت آسیب دیده بود، خود را به چندین بیمارستان رساندم اما بیشتر بیمارستان‌ها به دلیل ترس از مقام‌های حکومت به معترضان خدمات نمی‌دادند.»

گلوبال نیوز در ادامه تاکید کرد:‌ «به گفته پزشکان در ایران، سامان یکی از صدها قربانی است که از اواسط سپتامبر از ناحیه چشم آسیب دیده است. او که مانند برخی دیگر از معترضان به دلیل نگرانی از تعقیب، بازداشت و صدور احکام سنگین، از ایران فرار کرده و در جایی مخفی شده است، خواهان حمایت‌های بین‌المللی از معترضانی است که تقاضای پناهندگی دارند. او مانند بسیاری از ایرانی-کانادایی‌های دیگر اعلام می‌کند که ایرانی‌ها به سیاست‌هایی مشابه آنچه برای پناهندگان اوکراینی در قبال جنگ روسیه در نظر گرفته شد، نیاز دارند، زیرا مانند آن‌ها جانشان در خطر است.»

اسکای نیوز: تغییر اساسی رژیم

اسکای نیوز در مطلبی با عنوان «انقلاب ایران برای تغییر اساسی رژیم است» نوشت: «آنچه مردم ایران با حضور مستمر در خیابان‌ها و تظاهرات گسترده با شعارهای ضدحکومتی نشان داده‌اند، این است که خواهان تغییرات کوچک نیستند بلکه سرنگونی رژیم را می‌خواهند.»

این رسانه در گفت‌وگو با دکتر مینو قمری، فعال حقوق بشر، به نقل از او خاطرنشان کرد:‌ «چهره خیابان‌های ایران تغییر یافته است. این واقعیت که زنان در بسیاری از شهرهای ایران بدون روسری که یک پوشش اجباری است، راه می‌روند، تغییر بزرگی است اما در عین حال باید به خاطر داشته باشیم که این انقلاب فقط برای حذف روسری یا سایر نشانه‌های مذهب نیست. مردم ایران در این مرحله خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی‌اند.»