سویه‌های جدید کرونا بالای سر ایران؛ سیستم درمانی فرسوده و خوش‌خیال

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند از موج جدید شیوع کرونا نگران نیستند

سه سویه جدید ویروس کرونا به نام‌های بی‌کیو ۱، اکس‌بی‌بی و بی‌ای۲ در ایران مشاهده شده‌ا‌ند- علوم پزشکی بابل

مقام‌های وزارت بهداشت ایران اعلام کردند با وجود انتشار گزارش‌ها درباره شیوع سویه جدید ویروس کرونا در چین و شرق آسیا، پرواز‌های ورودی از این کشور‌ها به ایران را محدود نخواهند کرد. در این راستا شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، روز سه‌شنبه ۱۳ دی، به خبرگزاری ایلنا گفت که قرار نیست ورود پرواز از هیچ کشوری به ایران محدود شود.

عرشی اضافه کرد که در حال حاضر، برای این کارهیچ دلیل علمی وجود ندارد و شیوع تمام سویه‌های کرونا در ایران هم مانند سایر کشورها است.

در هفته‌های اخیر، با بالا رفتن آمار مبتلایان به سویه‌های جدید ویروس کرونا در برخی کشورها، نگرانی‌ها از آغاز موج هشتم کرونا در ایران نیز تشدید شد. مسئولان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در روز‌های گذشته از شناسایی مواردی از ابتلا به زیرسویه‌های جدید یعنی اکس‌بی‌بی (XBB) و بی‌کیو۱ (BQ1) در ایران خبر داده‌اند که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی به شکل‌گیری موج گسترده‌ای از ابتلا به کرونا منجر شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمار ابتلا به سویه‌های جدید کرونا در ایران هنوز چندان بالا نیست اما در کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، هنگ‌کنگ و فیلیپین این آمار‌ بالا گزارش شده است. خبرگزاری ایلنا از تاکید کارشناسان بهداشتی در ایران بر لزوم تشدید مراقبت‌های بهداشتی در مرزها خبر داد و نوشت که به اعتقاد آنان، داشتن جواب منفی آزمایش پی‌سی‌آر و گواهی تزریق واکسن باید برای مسافران ورودی به ایران الزامی شود.

عرشی در واکنش به این درخواست‌ها و نگرانی‌ها، گفت که دستورالعمل نظارت‌های بهداشتی بر مسافران پروازهای ورودی به ایران صادر شده است. او در عین حال، تایید کرد سویه‌های جدید کرونا در ایران مشاهده شده‌اند اما مسئولان وزارت بهداشت انتظار ندارند در این موج جدید، شمار قربانیان زیاد باشد.

او اعمال برخی محدودیت‌های پروازی برای مسافران ورودی از کشور‌های دارای مبتلایان به سویه‌های جدید کرونا در جهان را تایید کرد، اما گفت ایران در حال حاضر چنین محدودیتی را اعمال نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و بریتانیا از جمله کشور‌هایی‌اند که به‌تازگی محدودیت‌هایی را برای مسافران چینی اعمال و همراه داشتن جواب منفی آزمایش کووید را ضروری اعلام کرده‌اند.

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم به‌تازگی اعلام کرد که سه سویه جدید کرونا به نام‌های بی‌کیو ۱، اکس‌بی‌بی و بی‌ای۲ در ایران مشاهده شده‌اند.

علائم سویه اکس‌بی‌بی با گونه‌های قبلی تفاوتی ندارد و در برخی موارد با اسهال و استفراغ، اختلال در حس بویایی و چشایی، خس‌خس و سنگینی سینه، احساس درد در ناحیه چشم یا سردرد، بدن‌درد و گرفتگی عضلات، تنگی نفس، احساس کلافگی و تب و لرز همراه است.

علی‌اصغر باقرزاده یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس، هم روز سه‌شنبه هشدار داد: «وضعیت مدیریت دارو مناسب نیست و برای مقابله با موج جدید کرونا، برنامه‌ریزی، چاره‌اندیشی و آمادگی وجود ندارد.»

بر اساس اعلام سیف‌الله مرادی، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت، سیستم بهداشتی ایران دست‌کم ۱۰۰ هزار نیرو کم دارد که این بحران در ماه‌های اخیر با بحران کمبود دارو، تشدید شده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز گذشته ۹۶ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی شده‌اند که با این آمار، مجموع این بیماران در ایران به هفت میلیون و ۵۶۱ هزار و ۳۰۹ نفر می‌رسد. در ۲۴ ساعت گذشته، پنج نفر از مبتلایان هم جان خود را از دست داده‌اند که مجموع جان‌باختگان این بیماری در ایران را به عدد ۱۴۴ هزار و ۶۹۳ نفر می‌رساند.

آمار‌های وزارت بهداشت می‌گوید که در حال حاضر چهار شهرستان در وضعیت نارنجی، ۶۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۸۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

از مجموعه آمار‌ها و اظهار‌نظر‌های مقام‌های وزارت بهداشت چنین برمی‌آید که آن‌ها چندان نگران سویه‌های جدید کرونا یا اومیکرون در ایران نیستند. این نگاه و رویکرد مشابه در نخستین روز‌ها و هفته‌های همه‌گیری کرونا در ایران، به گسترش سریع این ویروس منجر شد و مرگ هزاران نفر را در پی داشت.

مخالفت علی خامنه‌ای با واردات واکسن‌های کرونا ساخت آمریکا و انگلستان نیز در این کشتار نقشی اساسی داشت اما رهبر جمهوری اسلامی هرگز حاضر نشد مسئولیت این تصمیم مرگ‌بار خود را برعهده بگیرد.