کمیته امنیت ملی پاکستان: هیچ کشوری اجازه ندارد به تروریست‌های ضدپاکستان پناه دهد

وزیر دفاع پاکستان: تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان علیه این کشور استفاده می‌کند

کمیته امنیت ملی پاکستان مدعی شد که طالبان پاکستان از خاک افغانستان برای فعالیت علیه پاکستان استفاده می‌کنند- @Ujala_abrar/twitter

دولت پاکستان روز دوشنبه ۱۲ دی‌ (۲ ژانویه)، چهلمین نشست کمیته امنیت ملی این کشور را به ریاست شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان برگزار کرد. در بیانیه پایانی این نشست، با اشاره به نقش افغانستان در پناه دادن به اعضای تحریک طالبان پاکستان، آمده است: «پاکستان به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد برای گروه‌های تروریستی پناهگاه امن فراهم کند.»

در این نشست، بر برخورد قاطع دولت پاکستان در سرکوب مستقیم گروه‌های تروریستی تاکید شد. بر اساس بیانیه دولت پاکستان، کمیته امنیت ملی این کشور متعهد شده است که مدارا با تروریسم در پاکستان صفر خواهد بود و دولت با تمام قوا با شبه‌نظامیان برخورد خواهد کرد.

در همین حال، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، پس از این نشست، در مصاحبه با شبکه خبری جیو نیوز، به‌صراحت گفت: «برخلاف توافق‌ها بین دو طرف (پاکستان و رهبری طالبان افغانستان)، از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده می‌شود.» وزیر دفاع پاکستان در این مصاحبه در واقع جمع‌بندی نشست کمیته شورای امنیت ملی پاکستان را ارائه کرد و یادآور شد که «رهبران کنونی افغانستان با دولت پاکستان از قبل توافق کرده بودند که از خاک این کشور تهدیدی علیه پاکستان ایجاد نشود.»

او همچنین افزود دولت پاکستان در حال مذاکره با طالبان افغانستان در مورد تهدیدهای تروریستی در مرز دو کشور است.

این اظهارات مقام‌های پاکستانی در نشست کمیته امنیت ملی پاکستان در حالی بیان می‌شود که حملات تحریک طالبان پاکستان که اغلب در مناطق مرزی افغانستان مستقرند، در ماه‌های اخیر شدت یافته است. به گزارش رسانه‌های پاکستانی، وضعیت نظم و قانون در پاکستان طی چند ماه گذشته بدتر شده است زیرا در این مدت، گروه‌های تروریستی از جمله تحریک طالبان پاکستان حملاتی تروریستی را در سراسر این کشور اجرا کرده‌اند. با این حال، وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه با جیو نیوز گفت: «۸۵ درصد حملات تروریستی و ناامنی‌های اخیر در پاکستان در ایالت خیبرپختونخواه صورت گرفته است که مرز مستقیم و طولانی با افغانستان دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آنکه تحریک طالبان پاکستان در نوامبر ۲۰۲۲ آتش‌بس با دولت پاکستان را لغو کرد، حملات این گروه در شمال غربی پاکستان شدیدا افزایش یافت. این آتش‌بس در نتیجه گفت‌وگو میان این گروه و دولت پاکستان به میانجیگری طالبان افغانستان در ماه مه ۲۰۲۲، ایجاد شد. با شکستن این آتش‌بس و تشدید حملات به پاکستان، روابط دولت پاکستان و طالبان نیز رو به تیرگی گذاشت.

رنا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان، هفته قبل در یک مصاحبه تلویزیونی، به حضور تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان اشاره کرد و گفت: «بر اساس قوانین بین‌المللی، پاکستان به‌راحتی می‌تواند تحریک طالبان پاکستان را در همه پناهگاه‌هایشان حتی در داخل خاک افغانستان هدف قرار دهد.»

این اظهارات وزیر کشور پاکستان با واکنش تند مقام‌های طالبان در افغانستان روبرو شد. وزارت دفاع طالبان در بیانیه‌ای، در پاسخ به این اظهارات گفت: «افغانستان بی‌صاحب نیست و از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند.»

علاوه بر این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، هم روز یکشنبه یازدهم دی‌ماه، در پاسخ به این اظهارات، هشدار داد که هیچ کشوری حق ندارد به قلمرو ملت دیگری حمله کند و «هیچ قانونی در دنیا وجود ندارد که به چنین تخلفی مجوز بدهد.» مجاهد در عین‌حال تاکید کرد: «اگر کسی نگرانی دارد، آن را با امارت اسلامی (طالبان) در میان بگذارد؛ زیرا این کشور نیروهای کافی دارد و می‌تواند اقدام کند.»

اعضای تحریک طالبان پاکستان که اغلب در مناطق شمال غربی پاکستان یعنی در مرز با افغانستان مستقرند، در سال‌های گذشته و در جریان جنگ طالبان افغانستان با دولت پیشین و نیروهای ناتو، میزبان و حامی طالبان افغانستان بودند و هرچند طالبان افغانستان به صورت رسمی نمی‌پذیرند که این دو گروه ریشه مشترک دارند، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، تحریک طالبان پاکستان به یک چالش بزرگ امنیتی برای دولت پاکستان تبدیل شده است.

داشتن فضای کافی برای تردد، سربازگیری و برنامه‌ریزی در داخل خاک افغانستان، وجود صدها هزار قبضه اسلحه و تجهیزات نظامی به جا مانده از نیروهای ناتو در این کشور و نبود هیچ قیدوشرطی برای فعالیت و دسترسی به منابع مالی را می‌توان از دلایل گسترش فعالیت‌های تحریک طالبان پاکستان در یک سال و چهار ماه اخیر پس از سلطه طالبان بر افغانستان عنوان کرد.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان، در سال ۲۰۲۲، تنها در ایالت خیبرپختونخواه و بلوچستان، ۳۷۶ رخداد تروریستی اتفاق افتاده که اغلب به تحریک طالبان پاکستان ارتباط داشته است. این میزان حملات تروریستی در داخل خاک پاکستان پیشینه زیادی ندارد و نشان می‌دهد که تحرکات تروریستی در خاک این کشور نسبت به سال‌های قبل، به‌مراتب افزایش یافته است.

بیشتر از جهان