یک مقام پاکستان: ۱۰ هزار طالب پاکستانی در مرز میان افغانستان و پاکستان حضور دارند

وزیر کشور پاکستان بر ضرورت برگزاری گفت‌وگو و اجلاس‌هایی با شرکت همه احزاب پاکستان، یا نشست امنیت ملی در مورد تهدید نوظهور تروریسم تاکید کرد

وزیر کشور پاکستان از حکومت محلی خیبرپختونخوا می‌خواهد که از دولت فدرال برای مقابله با تهدیدها درخواست کند-FAROOQ NAEEM / AFP

رانا ثناالله، وزیر کشور پاکستان، ادعا کرده است ۷ الی ۱۰ هزار جنگجوی تحریک طالبان پاکستانی در مرز میان این کشور و افغانستان حضور دارند.

به‌گفته او این جنگجویان را ۲۵ هزار تن از اعضای خانواده‌هایشان همراهی می‌کنند.

به گزارش «نیوز ۱۸»، وزیر کشور پاکستان گفت به‌دلیل ناتوانی حکومت محلی خیبرپختونخوا و اداره مبارزه با تروریسم، تحریک طالبان پاکستانی به حملات در این کشور اقدام می‌کنند.

او از حکومت محلی خیبرپختونخوا خواست که از دولت فدرال برای مقابله با تهدیدها کمک بخواهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رانا ثناالله در بخش دیگری از سخنانش گفت: «پاکستان برای حفاظت از مرزها ارتش دارد و اگر دولت محلی نتواند با این عناصر تروریست مقابله کند، می‌تواند از دولت فدرال درخواست کمک کند. تحریک طالبان پاکستانی هرگز پراکنده نشده و با موفقیت طالبان افغانستان، بیشتر تقویت شده است.»

وزیر کشور پاکستان بر ضرورت برگزاری گفت‌وگو و اجلاس‌هایی با شرکت همه احزاب پاکستان، یا نشست امنیت ملی در مورد تهدید نوظهور تروریسم تاکید کرد. او گفت دولت محلی خیبرپختونخوا باید با دولت فدرال گفت‌وگو کند.

او همچنین تاکید کرد «اداره مبارزه با تروریسم» در خطر قرار دارد و این امر روحیه پلیس را تضعیف کرده است.

اما تحریک طالبان پاکستانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد تنها نیروهای پاکستانی را هدف قرار می‌دهد و دولت پاکستان اطلاعات نادرستی در‌باره تهدید برای خارجی‌ها منتشر کرده است و دیپلمات‌ها و خارجی‌ها نباید به اخبار جعلی توجه کنند.

سفارت آمریکا در روز کریسمس هشداری مبنی بر حملات تروریستی احتمالی علیه شهروندان آمریکایی در هتلی در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، صادر کرد که شهروندان آمریکایی را از بازدید هتل ماریوت منع کرد.

سفارت عربستان سعودی در اسلام‌آباد نیز یک روز بعد، یعنی ۲۶ دسامبر، توصیه امنیتی صادر کرد و به شهروندانش در پاکستان دستور داد که رفت‌وآمد خود را محدود کنند.

فعالیت تحریک طالبان پاکستان پس از پایان آتش‌بس چند ماهه، در ماه نوامبر از سر گرفته شد و این گروه از نیروهایش خواست که حملات به نظامیان پاکستانی را آغاز کنند.

نخستین بمب‌گذاری انتخاری در اسلام‌آباد پس از سال ۲۰۱۴، روز جمعه دوم دی (۲۳ دسامبر) رخ داد. وزارت کشور پاکستان اعلام کرد مهاجمان، یک زن و مرد سرنشین یک خودرو بودند که به دستور پلیس برای توقف توجه نکردند و با تعقیب پلیس، خودرو را که حامل مواد انفجاری بود، منفجر کردند و کشته شدند، اما اکنون رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که در این انفجار یک افسر پلیس نیز کشته شده است.

شماری از اعضای تحریک طالبان پاکستانی، ۲۷ آذرماه، به زندانبانان خود در یک مرکز مبارزه با تروریسم در شهر بنو در ایالت خیبر پختونخوا حمله کردند و با گرفتن سلاح‌ها، آن‌ها را گروگان گرفتند. این گروگان‌گیری حدود ۴۰ ساعت به طول انجامید.

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، در یک نشست خبری گفت در جریان عملیات ارتش پاکستان، دو نیروی ویژه این کشور کشته و حدود ۱۵ تن دیگر زخمی شدند. به گفته‌ او، ۳۳ طالب هم در این درگیری کشته شدند.

تحریک طالبان پاکستان در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و رهبر‌ کنونی‌اش نور‌ ولی محسود است. پس از سرنگونی حکومت افغانستان با حمایت کشورهای غربی و روی کار آمدن دوباره طالبان پس از دو دهه جنگ، فعالیت تحریک طالبان پاکستانی افزایش یافته است.

مقام‌های پاکستانی می‌گویند که تحریک طالبان پاکستانی با پیروزی طالبان در جنگ افغانستان، جسورتر شده‌اند.

اسلام‌آباد امیدوار بود که حکومت طالبان با میانجی‌گری، زمینه برقراری آتش‌بس دائمی با تحریک طالبان پاکستانی را فراهم کند، اما دست‌کم سه نشست میان مقام‌های پاکستانی و تحریک طالبان در استان‌های شرقی به میزبانی حکومت طالبان برگزار شد و نتایج این نشست‌ها، یک آتش‌بس شکننده بود.

 

بیشتر از