هند و پاکستان فهرستی از تاسیسات هسته‌ای را با هم مبادله کردند

این فهرست‌ها بر اساس معاهده‌ای سه‌دهه‌ای، ردوبدل شدند

فهرست نیروگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای پاکستان به نماینده کمیسیون عالی هند تحویل داده شد - NH_India / Twitter

پاکستان و هند در راستای توافقی چند دهه‌ای، فهرستی از تاسیسات و نیروگاه‌های اتمی خود را که در صورت تشدید خصومت‌ها بین دو همسایه رقیب، نباید هدف قرار بگیرند، مبادله کردند.

این دو کشور مجهز به سلاح هسته‌ای در جنوب آسیا سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند و چندین دهه است که همچنان سر منطقه مورد مناقشه جامو و کشمیر درگیری نظامی دارند.    

سال گذشته یک موشک کروز هندی با قابلیت حمل کلاهک اتمی به‌صورت تصادفی در پاکستان فرود آمد و زنگ خطر را در اسلام‌آباد و سراسر جهان به صدا درآورد.

بر اساس پیمان منع حمله به تاسیسات و نیروگاه‌های اتمی که ۳۱ دسامبر ۱۹۸۸ امضا و ۲۷ ژانویه ۱۹۹۱ تصویب شد، فهرست نیروگاه‌های هسته‌ای دو کشور هر سال در تاریخ ۱ ژانویه، مبادله می‌شود.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فهرست نیروگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای پاکستان امروز در وزارت خارجه رسما به نماینده کمیسیون عالی هند در اسلام‌آباد تحویل داده شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است که هند نیز فهرستی را به هیئت پاکستانی در دهلی‌نو تحویل داده است.

پاکستان نخستین تسلیحات هسته‌ای خود را در سال ۱۹۸۸ به طور رسمی آزمایش کرد و از آن زمان تاکنون در انباشت موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای پیشرفت‌ چشمگیری داشته و همچنین با کمک چین، استفاده از انرژی هسته‌ای را برای پاسخ به تقاضای فزاینده برق افزایش داده است.

پاکستان و هند فهرستی از اتباع یکدیگر را که در کشورهایشان زندانی‌اند، نیز مبادله کردند.

پاکستان اعلام کرد ۷۰۵ زندانی هندی از جمله ۵۱ زندانی غیرنظامی و ۶۵۴ ماهیگیر دارد.

در همین حال، وزارت خارجه هند اعلام کرد ۴۳۴ پاکستانی در هند زندانی‌اند که ۳۳۹ نفر آن‌ها غیرنظامی و ۹۵ نفر ماهیگیرند.

وزارت خارجه هند آزادی زودهنگام و بازگرداندن کارمندان دفاعی مفقود هند و غیرنظامیان بازداشتی در پاکستان را خواستار شد.

این وزارتخانه گفت که از اسلام‌آباد خواسته است به آزادسازی و بازگرداندن ۶۳۱ ماهیگیر و دو زندانی غیرنظامی هندی «که دوران محکومیتشان به پایان رسیده و تابعیتشان تایید شده است و به پاکستان منتقل شده‌اند»، سرعت ببخشد.

این دو کشور اسرا را با هم مبادله می‌کنند، چون ماهیگیران، غیرنظامیان و گاه کارمندان نظامی پس از ورود غیرمجاز به قلمرو همسایه، در دو طرف مرزهای زمینی و دریایی دستگیر می‌شوند.    

دولت هند در اوت سال گذشته، سه افسر نیروی هوایی خود را به دلیل «پرتاب تصادفی یک موشک» به پاکستان برکنار کرد.

موشک براهموس– یک موشک کروز فراصوت رادارگریز میان‌برد حمله زمینی که تولید مشترک هند و روسیه است– ۹ مارس سال جاری از ایالت هاریانا شلیک شد و در نزدیکی شهر میان‌چانو، در استان پنجاب شرقی پاکستان فرود آمد.

این موشک دیوار منطقه‌ای مسکونی را تخریب کرد اما تلفات جانی یا مصدومیتی گزارش نشد.  

© The Independent

بیشتر از جهان