سال جدید تاریخی برای کرواسی؛ پیوستن به یورو و منطقه شنگن

کرواسی بیست‌وهفتمین کشوری است که به منطقه شنگن می‌پیوندد، و بیستمین کشوری است که واحد پول یورو را پذیرفت

کرواسی در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا پیوست، اما تاکنون منتظر پیوستن به منطقه یورو بود- DENIS LOVROVIC / AFP

کرواسی با آغاز سال جدید میلادی دو تغییر تاریخی را در جایگاه جوان‌ترین عضو اتحادیه اروپا تجربه می‌کند. پیوستن به منطقه بدون مرز شنگن در اتحادیه اروپا و پیوستن به واحد پول مشترک یورو دو رویای دیرینه کرواسی بود که در سال جاری میلادی تحقق یافت.

نیمه‌شب گذشته، پلیس کرواسی تابلوهای مرزی را در گذرگاه مرزی «برگانا» با کشور همسایه اسلوونی، پایین آورد و آخرین مانع مرزی برداشته شد و به جای آن، تابلو «گذر آزاد» که نماد پایان بازرسی‌های مرزی است، نصب شد. همچنین، پس از اینکه ساعت به نیمه‌شب رسید، مارکو  پریموراک، وزیر دارایی، و بوریس وویچیچ، رئیس بانک ملی کرواسی، نخستین اسکناس یورو را از یک دستگاه خودپرداز دریافت کردند.

آندری پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی، با شرکت در مراسمی در شامگاه یکشنبه گفت: «اگر لحظات تاریخی و ویژه‌ای وجود داشته باشد، چنین روزی است که برای ما افتخار بزرگی به همراه دارد و زمانی است که شاهد دستیابی به اهداف راهبردی کشوریم.»

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، نیز که در این مراسم در کنار نخست‌وزیر کرواسی حضور یافته بود، گفت امروز روزی شایسته جشن گرفتن است. او همچنین تاکید کرد امروز کرواسی به منطقه شنگن و منطقه یورو می‌پیوندد که دو دستاورد بزرگ برای جوان‌ترین کشور عضو اتحادیه اروپا است که هر دو در یک روز به دست آمدند و بنابراین، روزی است که باید در کتاب‌های تاریخ ثبت شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این مراسم در منطقه مرزی، پلنکوویج و فن‌ در لاین از زاگرب، پایتخت کرواسی، دیدن کردند و با استفاده از واحد پول یورو که از امروز جایگزین «کونا» (واحد پول کرواسی) شد، در یک کافه، قهوه خریدند. دوربین‌هایی که این رویداد را ثبت می‌کردند، یک پیشخدمت کافه را نشان دادند که قهوه‌ها را روی یک میز گذاشت و پلنکوویچ با اسکناس یورو پول قهوه‌ها را پرداخت، در حالیکه فن در لاین که کنار او نشسته بود، کف می‌زد.

کرواسی در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا پیوست، اما تاکنون منتظر پیوستن به منطقه یورو بود. کرواسی بیست و هفتمین کشوری است که به منطقه شنگن می‌پیوندد، و بیستمین کشوری است که واحد پول یورو را پذیرفته است.

مارکو پریموراک، وزیر دارایی کرواسی، ماه گذشته از مزایای استفاده از یورو برای قانونگذاران سخن گفت و افزود که استفاده از یورو، اقتصاد ملی را تقویت می‌کند، فضای سرمایه‌گذاری را بهبود می‌بخشد، و کرواسی را در برابر ضربه‌های مالی خارجی مقاوم‌تر می‌کند.

با این حال، مردم کرواسی دیدگاه‌های گوناگونی درباره این تغییر بزرگ در کشورشان دارند. هرچند اغلب آنان از پایان کنترل مرزی خشنودند، برخی دیگر نگرانی خود را از تغییر واحد پول ملی به یورو ابراز می‌کنند. گروه‌های مخالف جناح راست می‌گویند که این تغییر صرفا به نفع کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا، مانند آلمان و فرانسه، است.

کرواسی کشوری ۳.۹ میلیون نفری است که در سال ۱۹۹۵ از سلطه صرب‌ها رها شد و به استقلال رسید، اما هنوز مشکلات زیادی با فساد، بوروکراسی دست‌و‌پاگیر و کاهش جمعیت دارد. این کشور که بخشی از یوگسلاوی سابق بود، در حالی به منطقه یورو می‌پیوندد که متحدان سابق آن در فدراسیون همسایه، سال‌ها یا حتی دهه‌ها با پیوستن به اتحادیه اروپا فاصله دارند.

بیشتر از جهان