حمایت رهبران سه کشور اروپایی از تلاش کی‌یف برای پیوستن به اتحادیه اروپا

سفر مشترک رهبران کشورهای فرانسه و ایتالیا و آلمان و رومانی، در آستانه برگزاری اجلاس سران «اتحادیه اروپا» و اعضای «گروه هفت» است

رئیس‌جمهوری فرانسه به همتای اوکراینی خود وعده داد تا زمانی پیروزیشان، اروپا در کنار آنها می‌‌ماند - Ludovic MARIN / POOL / AFP

تنها چند ساعت بعد از ورود رهبران سه کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا، آلمان به کی‌یف، آنها به طور جمعی از تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به «اتحادیه اروپا» قدردانی کردند و گفتند خواهان انجام تحقیقات مستقل، به‌منظور پی‌گیری اتهام‌های مرتبط با «جرایم جنگی نیروهای روسیه» در خاک اوکراین‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ عصر روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد در گزارشی نوشت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، و ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، در سفر مشترک خود صراحتا گفتند از خواست اوکراین برای پیوستن به «اتحادیه اروپا» حمایت می‌کنند.

کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهوری رومانی، نیز عصر روز پنج‌شنبه، به عنوان نماینده‌ای از کشورهای شرق اروپا، وارد کی‌یف شد و به رهبران سه کشور اروپا غربی پیوست.

رئیس‌جمهوری رومانی، بالاترین مقام از میان کشورهای اروپای شرقی است که بعد از حمله روسیه به اوکراین، در ۲۴ فوریه گذشته، به‌منظور ابراز حمایت و همبستگی با دولت و مردم اوکراین، در برابر حملات روسیه، وارد کی‌یف شد و از مواضع کشورهای اروپایی غربی در برابر روسیه دفاع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر مشترک روز پنج‌شنبه رهبران کشورهای فرانسه و ایتالیا و آلمان و رومانی، در آستانه برگزاری اجلاس سران «اتحادیه اروپا» و اعضای «گروه هفت» است.

بسیاری از تحلیل‌گران، زمان‌بندی انجام این سفر را مهم ارزیابی کردند و آن را واجد پیام آشکاری به «کرملین» می‌دانند.

خبرگزاری رویترز هم عصر روز پنج‌شنبه در گزارشی به نقل از ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، نوشت پیام اصلی سفر او، در همراهی رهبران آلمان و فرانسه، این است که اوکراین به عنوان بخشی از «اتحادیه اروپا» دیده شود.

رهبران سه کشور اروپایی قرار است از مناطق مسکونی و اماکنی غیرنظامی که هدف حملات نیروهای روسیه قرار گرفت هم دیدن کنند.

این نخستین سفر رهبران فرانسه، آلمان و ایتالیا و رومانی به اوکراین، از زمان شروع حملات نظامی روسیه به این کشور، به‌حساب می‌آید.

امانوئل مکرون پس از دیدار مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت: «اروپا در کنار شما است. این پشتیبانی‌ها ادامه می‌ياید تا زمانی که پیروز شوید.»

مکرون، بارها در داخل کشور به‌سبب مواضع ضعیفش در برابر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و عدم سفر به کی‌یف، با وجود دعوت‌های رسمی دولت اوکراین، با انتقادهای جدی روبه‌رو بود.

بیشتر از جهان