کره شمالی سه موشک بالیستیک دیگر شلیک کرد

پیونگ یانگ در سال جاری میلادی بیش از ۷۰ موشک بالیستیک پرتاب کرده است

کیم جونگ اون با سرعت به توسعه تسلیحات کره شمالی ادامه می‌دهد _ AFP

کره شمالی سه موشک بالیستیک دیگر شلیک کرد

پیونگ یانگ در سال جاری میلادی بیش از ۷۰ موشک بالیستیک پرتاب کرده است

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که پیونگ یانگ روز شنبه سه موشک بالیستیک به سمت دریای شرق شبه‌جزیره کره شلیک کرد.

به گزارش رویترز، این پرتاب‌ها آخرین آزمایش‌های موشکی بی‌سابقه‌ای محسوب می‌شود که کره شمالی در سال جاری انجام داد. پیونگ یانگ با سرعت به توسعه تسلیحات خود ادامه می‌دهد و این احتمال وجود دارد که بتواند یک سلاح هسته‌ای را برای هفتمین بار آزمایش کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی درباره پرتاب‌های اخیر پیونگ یانگ گفت: «سه موشک بالیستیک کوتاه‌برد حدود ساعت ۸ صبح به‌وقت محلی از استان هوانگهای شمالی شلیک شده است.»

وزارت دفاع ژاپن نیز خبر داد که هر سه موشک در ارتفاعی حدود ۱۰۰ کیلومتر پرواز کردند و بردی حدود ۳۵۰ کیلومتر داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با محکوم کردن پرتاب این موشک‌ها به‌عنوان نقض آشکار معاهدات بین‌المللی گفت: «پرتاب موشک بالیستیک کره شمالی یک اقدام تحریک‌آمیز بزرگ است که صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره و همچنین جامعه بین‌المللی را تضعیف می‌کند.» او با اشاره به قطعنامه شورای امنیت، خواستار توقف فوری اقدامات مشابه کره شمالی شد.

این پرتاب‌ها یک روز پس از آن انجام شد که وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد که پرواز آزمایشی یک پرتابگر فضایی سوخت جامد را با موفقیت انجام داده است.

روز دوشنبه نیز پنج هواپیمای بدون سرنشین کره شمالی وارد کره جنوبی شده بودند که ارتش آن کشور را بر آن داشت تا با جت‌های جنگنده و هلی‌کوپترهای تهاجمی برای سرنگونی آن‌ها تلاش کند. این اولین حمله به این شکل از سال ۲۰۱۷ بود.

روابط بین دو کره، از زمانی که دولت محافظه‌کار یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، در ماه مه به قدرت رسید، تنش بیشتری پیدا کرده است. یون سوگ یول از اتخاذ مواضع سخت‌تر در قبال پیونگ یانگ خبر داده است. در عین حال، از زمانی که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در ماه سپتامبر این کشور را «یک قدرت هسته‌ای انکارناپذیر» نامید، واشینگتن همکاری‌های امنیتی-نظامی، ازجمله رزمایش‌های نظامی مشترک با متحدان منطقه‌ای خود را افزایش داد و به دنبال راه‌هایی برای تقویت حفاظت از ژاپن و کره جنوبی در برابر تهدیدهای کره شمالی برآمد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، بدون احتساب پرتاب‌های روز شنبه، کره شمالی در سال جاری حدود ۷۰ موشک بالیستیک شلیک کرده است که شامل حدود هشت موشک بالیستیک قاره‌پیما (ICBM) می‌شود.

رسانه دولتی کره شمالی هنوز به این پرتاب‌ها اشاره نکرده است، اما این خبرگزاری روز شنبه اعلام کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور، در روز جمعه ریاست جلسه حزب را برای تصمیم‌گیری درباره سیاست و استراتژی سال ۲۰۲۳ بر عهده داشته است.

تعداد آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ۲۰۲۲ بی‌سابقه‌ بوده است، ازجمله آزمایش یک موشک بالیستیک قاره‌پیما که با وجود ممنوعیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی، قادر است تا خاک اصلی آمریکا پرواز کند.

کیم جونگ اون در ماه نوامبر گفت که کشورش قصد دارد قدرتمندترین نیروی هسته‌ای جهان را داشته باشد. اون در مراسم ارتقای مقام ده‌ها افسر نظامی تاکید کرد: «هدف نهایی ما داشتن قدرتمندترین نیروی راهبردی جهان و نیروی مطلق بی‌سابقه است. ما معتقدیم که تقویت توان هسته‌ای کشور از عزت و حاکمیت دولت و مردم محافظت می‌کند.»

بیشتر از جهان