کره شمالی دو موشک بالستیک میان‌برد آزمایش کرد

پرتاب این موشک‌ها تنها چند روز پس از آن است که پیونگ‌یانگ یک موتور سوخت جامد موشک با رانش بالا را آزمایش کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تلاش می‌کند برنامه هسته‌ای کره شمالی را متوقف کند- AFP

کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره شمالی روز یکشنبه دو فروند موشک بالستیک به سمت دریا در سواحل شرقی شبه جزیره کره شلیک کرده است.

به گزارش رویترز، رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت که این دو موشک میان‌برد حدود ۵۰۰ کیلومتر پرواز کردند. او همچنین اعلام کرد که موشک‌های بالستیک کره شمالی در زوایای تند پرتاب شدند و در دریای شرق فرود آمدند.

توشیرو اینو، معاون وزیر دفاع ژاپن، نیز با تایید پرتاب این موشک‌ها، گفت که به نظر می‌رسد این موشک‌ها خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن  فرود آمده‌اند و گزارشی مبنی بر واردشدن خسارت نداشته‌ایم.

مقام‌های اطلاعاتی کره جنوبی و ایالات متحده در حال تجزیه و تحلیل بیشتر این دو پرتاب‌اند و روندهای اخیر مربوط به توسعه موشکی کره شمالی را زیر نظر دارند.

کره شمالی این موشک‌ها را تنها چند روز پس از آزمایش یک موتور سوخت جامد با رانش بالا، پرتاب کرد. به گفته کارشناسان، این موتور امکان پرتاب سریع‌تر موشک‌های بالستیک را فراهم می‌کند؛ آن هم در شرایطی که این کشور به دنبال توسعه یک سلاح راهبردی جدید و سرعت بخشیدن به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ۲۰۲۲ بی‌سابقه‌ بوده است؛ از جمله آزمایش یک موشک بالستیک قاره‌پیما که با وجود ممنوعیت‌ها و تحریم‌های بین‌المللی، قادر است تا خاک اصلی آمریکا پرواز کند. پیونگ یانگ در ماه نوامبر هم موشک دیگری را آزمایش کرد که به گفته مقام‌های ژاپنی، برد کافی برای رسیدن به سرزمین اصلی ایالات متحده را داشت و در ۲۰۰ کیلومتری ژاپن فرود آمد.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز یکشنبه ششم آذر (۲۷ نوامبر) گفت که کشورش قصد دارد قدرتمندترین نیروی هسته‌ای جهان را داشته باشد. اون که در مراسم ارتقای مقام ده‌ها افسر نظامی سخن می‌گفت، تاکید کرد: «هدف نهایی ما داشتن قدرتمندترین نیروی راهبردی جهان و نیروی مطلق بی‌سابقه است. ما معتقدیم که تقویت توان هسته‌ای کشور از عزت و حاکمیت دولت و مردم محافظت می‌کند.»

در چنین شرایطی، رافائل گروسی، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر)‌، گفت که آژانس تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا برنامه هسته‌ای کره شمالی را متوقف و نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را حفظ کند.

مقام‌های کره جنوبی و آمريکا معتقدند که کره شمالی از سال ۲۰۱۷ برای یک آزمايش اتمی دیگر آماده می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمانی که دولت مخفی‌کار کمونیستی کره شمالی در سال ۲۰۰۹ بازرسان آژانس را اخراج کرد، به این کشور دسترسی ندارد اما توانسته است با استفاده از ماهواره و اطلاعات موجود، برنامه هسته‌ای کره شمالی را زیر نظر داشته باشد.

 با توجه به تهدیدهای اخیر، ژاپن نیز روز جمعه از طرحی ۳۲۰ میلیارد دلاری برای بزرگ‌ترین تقویت نیروی نظامی خود پس از جنگ جهانی دوم رونمایی کرد. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، در یک کنفرانس خبری در این زمینه گفت: «این راهبرد جدید تحول بزرگی در سیاست امنیتی ما پس از جنگ جهانی دوم است.»

نخست‌وزیر ژاپن افزود: «طرح‌های موشکی و گام‌های ديگر در این راهبرد به متجاوزان بالقوه‌ای مانند چين، کره شمالی و روسيه هشدار خواهند داد که حمله به ژاپن خيلی پرهزینه خواهد بود.» 

بیشتر از جهان