ژاپن: شلیک موشکی کره شمالی «وحشیانه» بود و توکیو حق «ضدحمله» دارد

به‌دنبال شلیک موشکی کره شمالی، جنگنده‌های آمریکا و کره جنوبی به‌پرواز درآمدند

تنها در ۱۰ روز گذشته، نیروهای نظامی کره شمالی پنج پرتاب مختلف انجام داده‌اند - Jung Yeon-je / AFP

به‌دنبال پرتاب یک موشک بالستیک کره شمالی بر فراز آسمان ژاپن، مقام‌های دولتی این کشور ضمن محکوم کردن قاطع این اقدام نظامی پیوینگ‌یانگ، خواستار واکنش‌های بین‌المللی شدند. وزیر دفاع ژاپن در واکنش به این اقدام هشدار داد که توکیو هیچ گزینه‌ای، از جمله به‌کارگیری توان «ضدحمله» علیه اقدام‌های نظامی کره شمالی را رد نمی‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۱، در گزارشی به نقل از فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، نوشت که این اقدام نظامی کره شمالی «وحشیانه» است.

کره شمالی بامداد روز سه‌شنبه یک موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بر فراز ژاپن، پرتاب کرد.

به‌گفته کارشناسان نظامی، برد موشک پرتاب‌شده‌ کره شمالی به اندازه‌ای بود که می‌توانست به آب‌های ایالات متحده در اقیانوس آرام برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از پرتاب این موشک، دولت ژاپن هشدار تخلیه و توقف قطارها را صادر کرد و جنگنده‌های کره جنوبی هم به پرواز درآمدند.

این نخستین بار از سال ۲۰۱۷ است که مقام‌های دولتی ژاپن به‌دلیل تهدید‌های نظامی، دستور تخلیه صادر کردند.

در پی شلیک موشکی بامداد روز سه‌شنبه کره شمالی، جنگنده‌های آمریکایی مستقر در منطقه در همراهی با جنگنده‌های کره جنوبی، پرواز کردند و چند شلیک هم در سواحل غربی کره جنوبی انجام شد.

به‌گفته کارشناسان نظامی، شلیک موشکی بامداد روز سه‌شنبه کره شمالی، تحریک‌آمیزترین اقدام نظامی این کشور از ابتدای سال میلادی جاری به‌شمار می‌رود. کره شمالی طی سال جاری میلادی، ۴۰ موشک و حدود ۲۰ پرتابه مختلف را آزمایش کرده است.

تنها در ۱۰ روز گذشته، نیروهای نظامی کره شمالی پنج پرتاب مختلف انجام داده‌اند. این اقدام‌های نظامی کره شمالی، پس از آن صورت گرفت که یک ناو هواپیمابر آمریکایی ۱۱ روز پیش برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸، وارد آب‌های کره جنوبی شد.

بیشتر از جهان