طالبان پاکستان به آتش‌بس با دولت این کشور پایان دادند

اسلام‌آباد امیدوار بود که حکومت طالبان در راستای تامین صلح در پاکستان و متقاعد کردن تحریک طالبان به دست کشیدن از جنگ، همکاری کند

تحریک طالبان پاکستان (TTP) به جنگجویانش دستور داد حمله‌ها را در سراسر  کشور از سر بگیرند- A MAJEED / AFP

تحریک طالبان پاکستان روز دوشنبه، ۷ آذر (۲۸ نوامبر)، اعلام کرد که آتش‌بس با دولت این کشور را که در ماه ژوئن برسر آن توافق شده بود، لغو کرده است.

تحریک طالبان پاکستان (TTP) به جنگجویانش دستور داده است که حمله‌ها را در سراسر این کشور از سر گیرند.

در بیانیه‌ تحریک طالبان پاکستان آمده است: «ما صبر خود را ادامه داده‌ایم تا روند مذاکرات تضعیف نشود، اما ارتش و سازمان‌‌های اطلاعاتی دست از تلاش برنمی‌دارند و به حملات ادامه می‌دهند، بنابراین، حملات تلافی‌جویانه ما نیز در سراسر کشور آغاز خواهد شد.»

کمتر از دو هفته پیش، تحریک طالبان پاکستان ادعا کرد که در یک حمله، شش پلیس را در شمال‌غرب پاکستان کشته‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از روز جمعه ۲۵ نوامبر (۴ آذر) به این‌سو، نیروهای ارتش پاکستان در مناطق حضور طالبان پاکستانی گشت‌زنی می‌کنند و هلیکوپترهای ارتش، مخفیگاه‌های آنان را گلوله باران می‌کنند.

نیروهای جهادی پاکستان که سابقه‌ جنگیدن در کنار طالبان را در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان داشتند، «تحریک طالبان پاکستان» را در سال ۲۰۰۷ تاسیس کردند.

این گروه در مناطق قبایلی این کشور نفوذ داشت. آنان در سال ۲۰۱۴ به یک مدرسه کودکان پرسنل ارتش پاکستان یورش بردند و نزدیک به ۱۵۰ تن را که بیشترشان دانش‌آموز بودند، به قتل رساندند.

پس از این حمله، ارتش پاکستان با هدف سرکوب تحریک طالبان، «عملیات‌ پاکسازی» را در مناطق قبایلی این کشور آغاز کرد.

پاکستان ادعا می‌کند که تحریک طالبان پاکستان در مناطق مرزی افغانستان حضور دارد و حملاتی را از خاک افغانستان علیه این کشور راه‌اندازی می‌کند.

بنا به گزارش نهاد مطالعات صلح پاکستان، با سلطه‌ طالبان بر افغانستان، حملات جنگجویان تحریک طالبان پاکستان نیز ۵۰ درصد افزایش یافته است.

پیش‌تر، قانونگذاران و صاحبان مشاغل در شمال‌غرب پاکستان، به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که موارد باج‌خواهی تحریک طالبان پاکستان نیز در این منطقه افزایش یافته است.

گفته می‌شود که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و مسئول شبکه حقانی در افغانستان، نفوذ زیادی بر تحریک طالبان پاکستان دارد. در یک سال گذشته با پادرمیانی حقانی، چندین دور مذاکرات صلح میان تحریک طالبان پاکستان و دولت این کشور، در کابل و استان‌های شرقی افغانستان برپا شده است.

اما این مذاکرات جز برقراری دو دور آتش‌بس شکننده، نتیجه دیگری در پی نداشته است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر چندین فرمانده ارشد طالبان پاکستانی در نتیجه حمله‌های هدفمند، در استان‌های جنوب و شرق افغانستان کشته شده‌اند.

این ترورها باعث تشدید بی‌اعتمادی میان تحریک طالبان پاکستان و حکومت این کشور شده است.

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، اسلام‌آباد امیدوار بود که حکومت طالبان در راستای تامین صلح در پاکستان و متقاعد کردن تحریک طالبان به دست کشیدن از جنگ، همکاری کند.

به نظر می‌رسد که حکومت طالبان افغانستان این خواسته‌های پاکستان را برآورده نکرده است و به همین دلیل، لحن مقام‌های پاکستانی در قبال طالبان تند شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز دوشنبه، ۷ آذر (۲۸ نوامبر)، در توییترنوشت که فردا (سه‌شنبه - ۸ آذر) یک هیات عالی‌رتبه پاکستان به کابل خواهد رفت: «این هیات در مورد روابط اقتصادی و سیاسی هردو کشور بحث و تبادل نظر خواهد کرد».

رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که حنا ربانی‌کهر، معاون وزیر خارجه پاکستان، با ملا محمدحسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و برخی دیگر از رهبران این گروه ملاقات می‌کند.

احتمالا هیات پاکستانی در مورد تهدید‌های تحریک طالبان پاکستان نیز با حکومت طالبان در افغانستان گفت‌وگو خواهد کرد.

مقام‌های طالبان در افغانستان ادعا می‌کنند که به هیچ کشور یا گروهی اجازه نمی‌دهند که از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر استفاده کند.

بیشتر از جهان