زنان همدل‌تر از مردان‌اند

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد زنان بهتر از مردان می‌توانند خود را جای دیگران بگذارند

زنان در تمام سنین در بیشتر کشورها نسبت به مردان همدلی شناختی بیشتری دارند-canva

بر اساس مطالعه‌ای جدید که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ۵۷ کشور در آن شرکت داشتند، زنان در قرار دادن خود به‌جای دیگران، به‌طور متوسط همدل‌تر و بهتر از مردان‌اند.

یکی از ویژگی‌های اساسی انسان بودن، توانایی تصور کردن آن چیزی است که شخص دیگری در حال فکر کردن به آن یا احساس کردن آن است، به کار بردن آن چیزی است که به‌عنوان «نظریه ذهن» و همچنین به‌عنوان «همدلی شناختی» شناخته می‌شود.

این پژوهش که در مجله پی‌ان‌ای‌اس (PNAS) منتشر شد، نشان داد که زنان در تمام سنین در بیشتر کشورها نسبت به مردان همدلی شناختی بیشتری دارند.

زنان در آزمون پرکاربردی به نام آزمون «خواندن ذهن از روی چشم»- یا به اختصار آزمون چشم- که همدلی شناختی را اندازه‌گیری می‌کند، امتیاز بیشتری نسبت به مردان کسب کردند.

برای مطالعه توسعه «نظریه ذهن» با استفاده از آزمون چشم، به شرکت‌کنندگان می‌گویند که تنها با نگاه کردن به ناحیه اطراف چشم‌‌ها، به عکس یک نفر نگاه کنند و کلمه‌ای را که به بهترین وجه بیانگر آن چیزی باشد که آن فرد در حال فکر یا احساس کردن است، انتخاب کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که مطالعات قبلی نشان می‌دهد که زنان به‌طور متوسط در آزمون‌های «تئوری ذهن» نمرات بیشتری نسبت به مردان کسب می‌کنند، بیشتر آن‌ها به نمونه‌های نسبتا کوچک و بدون تنوع زیادی ازنظر جغرافیا، فرهنگ یا سن محدود شده‌اند.

در مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه کمبریج در بریتانیا نمونه‌های بزرگی را از پلتفرم‌های مختلف آنلاین برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های بیش از ۳۰۰ هزار شرکت‌کننده در ۵۷ کشور ادغام کردند.

طبق این مطالعه، زنان به‌طور میانگین در ۳۶ کشور امتیازی بیشتر نسبت به مردان و در ۲۱ کشور، امتیازی مشابه کسب کردند.

به گفته دانشمندان، مردان به‌طور متوسط در هیچ کشوری در آزمون چشم امتیازی بیشتر نسبت به زنان کسب نکردند.

آن‌ها همچنین توانستند این تفاوت جنسیتی میانگین را در سه مجموعه داده مستقل و همچنین در نسخه‌های غیر‌انگلیسی آزمون چشم که شامل هشت زبان است، تایید کنند.

دیوید ام. گرینبرگ، دانشمند ارشد این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «نتایج ما برخی از اولین شواهدی را ارائه می‌دهد که این پدیده شناخته‌شده- که زنان به‌طور میانگین همدل‌تر از مردان‌اند- در طیف وسیعی از کشورهای سراسر جهان وجود دارد.»

دکتر گرینبرگ گفت: «صرفا با استفاده از مجموعه داده‌های بسیار بزرگ است که می‌توانیم این را با اطمینان بیان کنیم.»

در حالی که آخرین مطالعه نمی‌تواند علت این تفاوت جنسیتی را توضیح دهد، بر اساس پژوهش‌ پیشین گمان می‌رود دلیل این امر هر دو عامل زیست‌شناختی (بیولوژیکی) و اجتماعی باشد.

سایمون بارون- کوهن، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، گفت: «مطالعات مربوط به تفاوت‌های جنسیتی میانگین چیزی در مورد ذهن یا استعدادهای فرد نمی‌گوید، زیرا ممکن است یک فرد در میان جنسیت خود، معمولی یا غیرمعمول باشد.

دکتر بارون کوهن افزود: «آزمون چشم نشان می‌دهد که بسیاری از افراد به دلایل مختلف برای خواندن حالات چهره دچار مشکل می‌شوند. کسانی که به‌دنبال آن‌اند باید به کمک دسترسی داشته باشد.»

این یافته‌ها پرسش‌های بیشتری را در مورد عوامل اجتماعی و زیست‌شناختی مطرح می‌کند که ممکن است زیربنای تفاوت جنسیتی میانگین مشاهده‌شده در همدلی شناختی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی