مقام‌های ترکیه و سوریه پس از سال‌ها سردی روابط در مسکو دیدار کردند

این اولین دیدار مقام‌های ترکیه و سوریه در سطح وزیر، پس از شروع جنگ داخلی سوریه است

 وزیران دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در وزارت دفاع روسیه در مسکو ملاقات کردند - Natalia KOLESNIKOVA / AFP

وزیر دفاع و رئیس اطلاعات ترکیه روز چهارشنبه، ۲۸ دسامبر (۷ دی)، پس از سال‌ها سردی روابط آنکارا و دمشق، با همتایان سوری خود در مسکو دیدار کردند. این دیدار در وزارت دفاع روسیه در مسکو، نشانه‌ای از عادی‌سازی مناسبات سیاسی میان دو کشور پس از بیش از یک دهه جنگ در سوریه ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، و حاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ملی این کشور، روز چهارشنبه با علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه، و علی مملوک، رئیس اطلاعات این کشور، و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در مسکو دیدار کردند.

این نخستین بار در ۱۱ سال گذشته و شروع جنگ داخلی سوریه است که است که وزیران دفاع ترکیه و سوریه با یکدیگر دیدار می‌کنند. با اینکه مقام‌های ترکیه معتقد که زمان عادی‌سازی روابط با سوریه فرا رسیده است، به نظر‌ می‌رسد که هنوز اختلافات عمده‌ای بین آنکارا و دمشق وجود داشته باشد.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه، این نشست سه‌جانبه «سازنده» توصیف شده است که در جریان آن، بحران سوریه، مسئله پناهجویان و تلاش برای مبارزه مشترک با همه سازمان‌های تروریستی در خاک سوریه، بحث و بررسی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه همچنین تاکید می‌کند که مقام‌های ترکیه، روسیه و سوریه بر ادامه دیدارهای سه‌جانبه توافق کردند.

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه، در ماه جاری میلادی اعلام کرد که برای پیشبرد و تسریع مناسبات دیپلماتیک بین آنکارا و دمشق، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیشنهاد داده است که یک مکانیسم سه‌جانبه با حضور ترکیه، روسیه و سوریه ایجاد شود. رئیس‌ جمهوری ترکیه همچنین گفت که مایل است با بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، دیدار کند.

پس از یک انفجار مرگبار در استانبول که ماه گذشته میلادی رخ داد، اردوغان گفت که ترکیه قصد دارد در شمال سوریه عملیات نظامی زمینی انجام دهد. آنکارا می‌گوید هدف این عملیات، حمله به شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق (YPG) در شمال سوریه است که ترکیه آن‌ها را شاخه‌ حزب غیرقانونی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌داند.

نشست مقام‌های ترکیه و سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که به گزارش خبرگزاری آناتولی، ترکیه اعلام کرد که روز سه‌شنبه، ۲۷ دسامبر (۶ دی)، در مناطق عملیاتی «سپر فرات و شاخه زیتون» در شمال سوریه ۱۲ نفر از اعضای گروه‌های پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق را کشته است.

ترکیه در سال‌های گذشته نیز به صورت مستمر در شمال سوریه که مناطق تحت کنترل گروه‌های کرد است، عملیات نظامی انجام داده است.