حمله ترکیه به کردهای شمال سوریه ۳۱ کشته بر جا گذاشت

ترکیه از سال ۲۰۱۶ سه عملیات بزرگ فرامرزی در سوریه آغاز کرده است و در حال حاضر، کنترل برخی از مناطق را در شمال این کشور در اختیار دارد.

وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، گفت که ترکیه حملات هوایی مرگباری در مناطق شمالی سوریه و عراق انجام داده است- North Press Agency/Handout via REUTERS

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حملات هوایی شبانه ترکیه به شمال سوریه، ناحیه‌ای که عمدتا نیروهای کرد سوریه حضور دارند، دست‌کم ۳۱ کشته بر جا گذاشت. 

خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت دفاع ترکیه نوشت در اثر حمله‌های آنکارا، «۸۹ مرکز تروریستی» در شمال عراق و سوریه منهدم شد. این رسانه نوشته است عملیات هوایی «پنجه شمشیر» در مناطق قندیل، آسوس و کرکوک در شمال عراق، و عرب‌پیناری، تل رفعت، جزیره و دریک در شمال سوریه، با موفقیت اجرا شد.

وزیر دفاع ترکیه روز یکشنبه، ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، اعلام کرد ترکیه حملات هوایی مرگباری در مناطق شمالی سوریه و عراق انجام داده است. آنکارا گروه‌های کرد را مسئول انفجار بمب هفته گذشته در استانبول می‌داند و به همین دلیل، آنان را در مناطق شمالی عراق و سوریه هدف قرار داده است.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیماهای جنگی این کشور به پایگاه‌های «حزب غیرقانونی کارگران کردستان» (پ.ک.ک) و «یگان‌های مدافع خلق سوریه» حمله کردند. این وزارتخانه در آغاز عملیات اواخر روز شنبه، ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، با نام «پنجه شمشیر»، به «حق دفاع از خود» ترکیه بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل اشاره کرد و افزود ترکیه مناطقی را هدف قرار داده است که «تروریست‌ها در حملات‌ خود به کشور ما، از آن‌ها در حکم پایگاه استفاده می‌کنند.»

مقام‌های کرد سوری مدعی‌اند که در اثر حملات هوایی ترکیه، شماری غیرنظامی کشته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حملات هوایی پس از آن صورت می‌گیرد که ۱۳ نوامبر، بمبی در خیابان شلوغ «استقلال» در قلب استانبول منفجر شد و در اثر آن، شش نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند. مقام‌های ترکیه احزاب «پ.ک.ک» و«ی.پ.گ» را عامل این حمله معرفی می‌کنند، اما گروه‌های شبه‌نظامی کرد دست داشتن در آن را رد می‌کنند. 

آنکارا و واشنگتن، «پ.ک.ک» را یک گروه تروریستی می‌دانند، اما در مورد وضعیت «ی.پ.گ» بین این دو کشور اختلاف وجود دارد، زیرا این حزب متحد ایالات متحده آمریکا در جنگ با گروه داعش در سوریه بود. 

از سوی دیگر، روز یکشنبه خبرگزاری آناتولی گزارش داد که یک موشک شلیک‌شده از سوریه، باعث زخمی شدن سه نفر در مرز ترکیه شد. بر اساس این گزارش، در پی اصابت موشک به دروازه مرزی اونچوپینار، یک سرباز و دو افسر پلیس نیرو‌های ویژه ترکیه، زخمی شدند. 

ترکیه در شرایطی کردهای شمال سوریه و عراق را هدف قرار می‌دهد که تهران نیز به دلایل دیگری، در دو ماه گذشته به مواضع احزاب کرد در اقلیم خودمختار کردستان عراق حمله کرده است. 

وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران نیز پیش‌تر در گفت‌وگویی با وزیر کشور ترکیه، اعلام کرده بود که ایران برای مقابله با دشمنان مشترک این دو کشور، با ترکیه همکاری خواهد کرد. روز سه‌شنبه، ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر)، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، در تماسی تلفنی با وزیر کشور ترکیه گفته بود ایران و ترکیه دشمنان مشترکی دارند و باید در زمینه مقابله با تروریسم و کسانی که امنیت دو کشور را تهدید می‌کنند، همکاری جدی‌تری صورت گیرد. وزیر کشور ترکیه هم اعتراضات مردم ایران را به برخی دولت‌های بیگانه نسبت داد و اظهار امیدواری کرد که نظام جمهوری اسلامی، این اعتراضات را مدیریت کند.

ترکیه از سال ۲۰۱۶ سه عملیات بزرگ فرامرزی در سوریه آغاز کرده است و در حال حاضر، کنترل برخی از مناطق را در شمال این کشور در اختیار دارد. در اوایل سال جاری، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تهدید کرد که در صورت لزوم، عملیات دیگری در شمال سوریه انجام خواهد شد.

بیشتر از جهان