ترکیه شبه‌نظامیان کرد را عامل انفجار استانبول معرفی کرد

مقام‌های دولت ترکیه می‌گویند ۲۲ نفر از جمله بمب‌گذار را دستگیر کرده‌اند

دولت ترکیه شبه‌نظامیان کرد را مسئول انفجار روز یکشنبه در خیابانی پرتردد در استانبول دانست که شش کشته به جا گذاشت. مقام‌های دولت این کشور همچنین اعلام کردند که پلیس ۲۲ مظنون از جمله شخصی که بمب را کار گذاشته بود، بازداشت کرده است.

به گزارش رویترز، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، گفت که دستور حمله به خیابان استقلال از جایی در کوبانی، شهری در شمال سوریه، صادر شده است؛ جایی که نیروهای ترکیه در سال‌های اخیر چندین عملیات‌ علیه شبه‌نظامیان کرد سوریه انجام دادند. او اضافه کرد که فرد بمب‌گذار از عفرین، منطقه دیگری در شمال سوریه، عبور کرده است.

در حمله روز یکشنبه، شش شهروند ترکیه که هر کدام دو عضو از سه خانواده بودند، کشته شدند. دفتر استانداری استانبول اعلام کرد که از میان مجروحان روز یکشنبه، وضعیت دو نفر از پنج نفری که در بخش مراقبت‌های ویژه تحت مداوا قرار دارند، وخیم است. آن‌ها از جمله ۳۱ زخمی این حادثه‌اند که هنوز در بیمارستان بستری‌اند. ۵۰ نفر دیگر هم که بر اثر این انفجار آسیب دیده بودند که از بیمارستان مرخص شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش‌های تلویزیونی، تصاویری از شخصی نشان ‌داده می‌شود که به نظر می‌رسد یک زن باشد. او بسته‌ای را زیر یک گلدان در خیابان استقلال رها می‌کند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است.

وقوع انفجار در استانبول مردم ترکیه را از این نگران کرده که ممکن است این کشور با بمباران‌ و حملاتی بیشتر مانند آنچه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ رخ داد، مواجه شود. استانبول در گذشته هم هدف حملات شبه‌نظامیان کرد، اسلام‌گرایان و چپ‌ها قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۶، شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) مسئولیت دو بمب‌گذاری خارج از یک استادیوم فوتبال در استانبول را بر عهده گرفت که در آن ۳۸ نفر کشته و ۱۵۵ نفر زخمی شدند.

آنکارا می‌گوید شبه‌نظامیان کرد که واشنگتن در درگیری‌های سوریه از آن‌ها حمایت می‌کند، شاخه‌ای از پ‌ک‌ک محسوب می‌شوند. ترکیه سال ۲۰۱۹ در شمال سوریه، سه حمله علیه شبه‌نظامیان کرد انجام داد و صدها کیلومتر از خاک آن کشور را تصرف کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ترکیه دوباره این گروه را هدف قرار خواهد داد.

پ‌ک‌ک از سال ۱۹۸۴ شورش علیه دولت ترکیه را رهبری می‌کند. در درگیری‌های این سال‌ها، بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند. ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

مقام‌های ترکیه حمایت واشنگتن و دیگران از شبه‌نظامیان کرد سوری را با این انفجار مرتبط دانستند. فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست‌جمهوری دولت ترکیه، گفت که چنین حملاتی «نتایج مستقیم و غیرمستقیم حمایت برخی کشورها از سازمان‌های تروریستی‌اند».

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، نیز تسلیت ایالات متحده را این‌طور تفسیر کرد: «قاتل به عنوان یکی از اولین افراد به صحنه جنایت بازگشت.»

بیشتر از جهان