جان امیرنصر آزادانی و دیگر متهمان پرونده «خانه‌اصفهان» در خطر است

دادگاه متهمان پرونده کشته شدن سه نیروی امنیتی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه برگزار می‌شود

متهمان پرونده خانه‌اصفهان به محاربه و بغی متهم شده‌اند- Byline / Source / Credit

AFP

دادگاه امیر نصرآزادانی، فوتبالیست، و دیگر متهمان پرونده ۲۵ آبان «خانه‌اصفهان» روز چهارشنبه ۷ دی‌ در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست مرتضی براتی، برگزار می‌شود.

حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر با انتشار عکس‌هایی از متهمان این پرونده هشدار داد که جان امیر نصرآزادانی، صالح میرهاشمی، فرامز صالحی، سعید یعقوبی، جابر میرهاشمی، مهدی مشایخی، ابوالفضل بادی‌اله، سهیل جهانگیری و حسین کاظمی و مجید کاظمی، با توجه به اتهام‌های دروغینی که به آنان نسبت داده‌اند، به‌شدت در خطر است.

نزدیکان، مجید و حسین کاظمی، دو برادر متهم در این پرونده، به ۱۵۰۰ تصویر گفته‌اند که به آن‌ها اجازه داشتن وکیل انتخابی نداده‌اند و حتی مشخصات وکیل تسخیری را هم به خانواده‌ نمی‌دهند که بتوانند روند پرونده را پیگیری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منبع آگاه، حسین و مجید کاظمی با وجود گذشت یک ماه از بازداشت، هنوز به بند عمومی منتقل نشده‌اند و در بند دال-الف سازمان اطلاعات سپاه نگهداری می‌شوند. گفته می‌شود خانواده‌ این دو برادر در ملاقات کوتاهی که با آن‌ها داشته‌اند، آثار شکنجه را در بدن آنان مشاهده کرده‌اند.

این پرونده مربوط به کشته شدن اسماعیل چراغی، سرهنگ نیروی انتظامی و دو بسیجی به نام‌های محمدحسین کریمی و محسن حمیدی در تاریخ ۲۵ آبان است. رسانه‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران به نقل از مقام‌های قوه قضاییه ۱۰ متهم این پرونده را به «سازمان‌های تروریستی» نسبت داده‌اند.

خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان اعلام کردند که «راکبان یک موتور سیکلت در منطقه خانه‌اصفهان به سوی مدافعان امنیت شلیک کردند و نیروهای مستقر در آنجا‌ را به رگبار بستند و متواری شدند». اندکی پس از اعلام این خبر، معاون امنیتی و سیاسی استاندار اصفهان «حادثه تروریستی» در این شهر را تایید کرد اما گفت که این اتفاق در منطقه ملک‌شهر اصفهان رخ داده است. روز ۲۷ آبان هم خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که عوامل این «حادثه تروریستی» دستگیر شده‌اند.

نهادهای امنیتی در ‌حالی قصد دارند ۱۰ شهروند را به اتهام قتل نیروهای امنیتی محاکمه‌ کنند که ابعاد دقیق این ماجرا هنوزمشخص نیست و حتی یکی از مجروحان در گزارش صداوسیما گفت که «معلوم نبود از کجا تیراندازی می‌شد». شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز این اقدام را با حادثه‌ مشابه همان شب در ایذه مقایسه کرده‌اند که به کشته شدن کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله منجر شد. به باور آنان، ادعای تروریستی بودن حادثه اصفهان نیز مانند حوادث ایذه و شاهچراغ شیراز «سناریوسازی حکومت برای متهم کردن شهروندان و ارعاب عمومی» است.

 فعالان و سازمان‌های حقوق بشری در هفته‌های اخیر درباره خطر صدور حکم اعدام برای متهمان پرونده ۲۵ آبان اصفهان ابراز نگرانی کرده‌اند. امیر نصرآزادانی، فوتبالیست سابق تیم‌های راه‌آهن و تراکتور، یکی از متهمان این پرونده است. بازداشت این ورزشکار موجی از واکنش‌های داخلی و خارجی را در پی داشت و کارزارهایی برای نجات او راه‌اندازی شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به‌تازگی در گزارشی درباره احتمال اعدام امیرنصر آزادانی هشدار داد و نوشت:‌ «در حالی که کشورهای غربی درگیر جشن‌های کریسمس‌اند، هواداران امیر نصرآزادانی نگران‌اند که این جوان در میدان شهید علیخانی اصفهان، جایی که سکوی اعدام روی آن نصب شده است، اعدام شود.» پیش‌تر شکیرا، خواننده مشهور کلمبیایی، هم از این فوتبالیست حمایت کرده بود.

اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای (Fifpro) هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از انتشار خبر مربوط به خطر صدور حکم اعدام برای امیر‌ نصرآزادانی، فوتبالیست حرفه‌ای ایرانی، به دلیل حمایت او از حقوق زنان و آزادی‌های اساسی در کشورش شوکه شده‌ شدیم و ضمن اعلام همبستگی با امیررضا، خواهان لغو فوری مجازات اوییم.»

اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری اصفهان، در پاسخ به این واکنش‌ها گفت که امیرنصر آزادانی متهم ردیف پنجم پرونده «قتل» سه تن از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی است و به «بغی و مشارکت در محاربه» متهم است.

رئیس‌ کل دادگستری اصفهان حمایت‌های گسترده از امیر نصرآزادانی را «فضاسازی» و «جوسازی مسموم» نامید و گفت که در «اراده قضات» تاثیری ندارد. او همچنین ادعا کرد: «متهم به اقدام‌های مجرمانه خود اقرار کرده است و مستندات کافی مبنی بر حضور او در گروه مسلحانه وجود دارد.»

جعفری درباره اینکه امیر نصرآزادانی و دیگر متهمان تحت چه شرایطی اعتراف کرده‌اند، توضیحی نداد اما شواهد بسیاری وجود دارد که آشکار می‌کند نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران زندانیان امنیتی را با انواع شکنجه‌های روانی و فیزیکی وادار به اعتراف می‌کنند و رای دادگاه نیز در نهایت بر پایه همان اعتراف‌ها صادر می‌شود.

بر اساس اعلام حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر، مرتضی براتی، مشهور به قاضی براتی، از «بدنام‌ترین قاضی‌های جمهوری اسلامی» رسیدگی به پرونده امیر نصرآزادانی و دیگر متهمان پرونده ۲۵ آبان اصفهان را برعهده دارد.

صالح میرهاشمی، ورزشکار ۳۶ ساله پرورش اندام و سهیل جهانگیری، عضو تیم کشتی زیر ۲۱ سال اصفهان، دیگر متهمان این پرونده‌اند که گفته می‌شود تحت شکنجه شدید اعتراف کرده‌اند.

سعید یعقوبی نیز با اتهام دست داشتن در مرگ سه نیروی امنیتی دستگیر شد. مادر ۸۱ ساله او در پیامی ویدیویی، از نهادهای حقوق بشری درخواست کمک کرد و گفت که از فرزندش که نان‌آور خانواده بود، بی‌خبر است.

درباره دیگر متهمان این پرونده اطلاعات بیشتری وجود ندارد.

محاکمه متهمان پرونده ۲۵ آبان اصفهان در حالی برگزار می‌شود که آنان در هیچ‌یک از مراحل دادرسی به وکیل انتخابی دسترسی نداشتند. در حالی‌ که طبق تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری مصوب در جمهوری اسلامی، زندانیان امنیتی پس از پایان مراحل تحقیقات، حق دارند وکیل استخدام کنند‌ اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در اقدامی خلاف قانون، بازداشتی‌های خیزش سراسری را از حق داشتن وکیل انتخابی محروم کرده است و اجازه دسترسی وکلا به پرونده‌های آنان را نمی‌دهد.

بر اساس اعلام سازمان‌های حقوق بشری، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد هم در حالی اعدام شدند که تا لحظه صدور حکم اعدام و اجرای آن، به وکیل تعیینی دسترسی نداشتند.