آخرین وضعیت بازداشتی‌های خیزش سراسری؛ اتهام محاربه برای سهیل جهانگیری

بر اساس اطلاع‌رسانی مارسل هاپ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی سهیل جهانگیری، اتهام «محاربه» علیه این کشتی‌گیر اصفهانی مطرح شده است

مارسل هاپ، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی سهیل جهانگیری، کشتی‌گیر ایرانی که در جریان خیزش سراسری در اصفهان بازداشت شده است، اعلام کرد که «جان سهیل در خطر است و ممکن است اعدام شود».

بر اساس گزارش نهادهای حقوق‌بشری و سی‌ان‌ان، در دادگاه اولیه در اصفهان برای سهیل جهانگیری اتهام «محاربه» مطرح شده است که طبق قوانین مجازات اسلامی در ایران، جزای آن اعدام است.

سهیل جهانگیری که عضو تیم زیر ۲۱ سال کشتی اصفهان است، ساعت ۴ صبح روز ۲۵ آبان در حالی بازداشت شد که به دلیل اصابت گلوله ساچمه‌ای به بدنش مجروح بود. اتهام محاربه علیه این ورزشکار، در شرایطی مطرح شده است که مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری، دو جوان بازداشتی در جریان خیزش سراسری اخیر نیز با همین اتهام به دست سرکوبگران جمهوری اسلامی اعدام شدند.

مارسل هاپ تاکید کرده است که سهیل جهانگیری به وکیل دسترسی ندارد و «زندانیان سیاسی در ایران زیر شکنجه و تهدید مجبور به اقرار و اعترافات ساختگی هستند.»

همچنین یی وان ری، دیگر نماینده پارلمان آلمان که او نیز کفالت سیاسی زندانیان سیاسی ایرانی را برعهده گرفته، با بازنشر توییت مارسل هاپ، به زبان انگلیسی خبر داده است که تاریخ محاکمه سهیل جهانگیری روز پنجشنبه ۸ آذر تعیین شده است و خواستار حمایت گسترده جهانی از این ورزشکار شد.

در ادامه بر عهده گرفتن کفالت سیاسی زندانیان سیاسی ایرانی از سوی سیاستمداران اروپایی، اشتفان کراخ، از مقامات ناحیه هانوفر آلمان و عضو حزب سوسیال دمکرات آلمان نیز کفالت سیاسی محمد فرامرزی را بر عهده گرفت.

محمد فرامرزی، اواخر تیرماه امسال همراه با سه نفر از دوستانش به نام‌های پژمان فاتحی، محسن مظلوم و وفا آذربار، در ارومیه به دست سرکوبگران جمهوری اسلامی بازداشت شد و با گذشت بیش از پنج ماه، هنوز خبری درباره جزییات پرونده و اتهامات مطرح‌شده منتشر نشده است.

همزمان روز شنبه سوم دی در صدمین روز از خیزش سراسری ایرانیان، نزدیکان پویا صراف، شهروند بهایی ساکن مهرشهر در کرج، ۵۰ روز پس از دستگیری‌اش خبر داده‌اند که «به شدت» نگران وضعیت سلامتی او هستند و تاریخ برگزاری دادگاه و اتهامات احتمالی‌اش مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پویا صراف روز ۱۱ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در محل کارش در مهرشهر کرج بازداشت شد. نزدیکان او به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند که پس از پیگیری پرونده‌ متوجه شدند پویا به بازداشتگاه وزارت اطلاعات در شیراز منتقل شده است.

ناتالی گوله، از اعضای مجلس سنای فرانسه نیز با انتشار یک توییت خود را به‌ عنوان کفیل سیاسی و «مادرخوانده» مرجان جنگجو معرفی کرد. مرجان جنگجو، ورزشکار ۳۱ ساله ۱۱ آبان امسال در شیراز به دست سرکوبگران جمهوری اسلامی بازداشت شد و آخرین خبرها، از انتقال او به زندان عادل‌آباد شیراز حکایت دارد.

ناتالی گوله درباره مرجان جنگجو که در کودکی مادر و پدرش را از دست داده، نوشت: «به مادرخواندگی مرجان جنگجو، ورزشکار ربوده شده مفتخرم.»

از سوی دیگر اوا ماریا هلتس‌لایتنر، نماینده پارلمان اتریش که چند روز پیش اعلام کرده بود کفالت سیاسی ترانه علیدوستی،‌ بازیگر نامدار ایرانی را بر عهده گرفته، از ارسال نامه‌ای به سفارت ایران در وین خبر داد. این عضو حزب سوسیال دموکرات اتریش، در توییتر با هشتگ «انقلاب ایران» نوشت که به عنوان کفیل سیاسی ترانه علیدوستی،‌‌ «نامه‌ای به سفارت ایران نوشتم و خواستار آزادی او و سایر زندانیان سیاسی شدم.»

پیش از این هنرمندان نامداری در دنیا مانند یسرا، ستاره سینمای عرب، الیف شفق، نویسنده سرشناس ترکیه، ماریون کوتیار، ستاره فرانسوی سینمای جهان، انجمن کارگردانان سینمای فرانسه و اتحادیه بازیگران هالیوود خواستار آزادی فوری ترانه علیدوستی شده بودند.

در خبری دیگر درباره آخرین وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی در ایران؛ آنیکا کلوزه، نماینده پارلمان آلمان که کفالت سیاسی نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، را بر عهده گرفته است، اعلام کرد: «روند بی‌عدالتی از سوی جمهوری اسلامی در حدی است که نمی‌توانم حتی واژه‌ای برای بیان آن پیدا کنم. غیرقابل فهم است که چطور یک خبرنگار که کار حرفه‌ای خود را انجام داده به زندان می‌افتد.»

کلوزه همچنین در گفت‌وگو با صدای آمریکا پیامی برای نیلوفر حامدی فرستاد و گفت: «قوی بمان، ما کنار تو هستیم.»

یه‌وان ری، از اعضای حزب سوسیال دموکرات آلمان و عضو پارلمان این کشور که کفالت سیاسی توماج صالحی، خواننده و رپر معترض به جمهوری اسلامی، را پذیرفته هم می‌گوید شش نامه به محمود فرازنده، سفیر جمهوری اسلامی در آلمان فرستاده و تا زمان رسیدن به خواسته‌هایش «سرسختانه» به نامه‌نگاری ادامه خواهد داد.

خانم ری می‌گوید فقط به یکی از نامه‌های او پاسخ داده شده و او در این نامه‌ها خواهان «فراهم کردن تماس مستقیم با توماج صالحی»، «درمان‌های لازم برای او»، «دسترسی وکیل انتخابی به او و پرونده‌اش» و «آزادی توماج» شده است.