مقابله با تقبیح بدن و آلت‌ تناسلی زنان در اولین موزه واژن دنیا

این موزه یادگاری‌هایی به شکل واژن‌ می‌فروشد

تصویری از موزه واژن واقع در شمال لندن - Isabel INFANTES / AFP

اولین موزه دنیا که به آلت تناسلی زنان اختصاص دارد آخر این هفته در لندن باز خواهد شد.

این پروژه در ماه مارس ۲۰۱۷ به‌عنوان یک نمایشگاه موقتی بعد از آن به راه افتاد که فلورنس شچتر، مدیر این موزه به این نتیجه رسید که چندین موزه آلت تناسلی مردان در سراسر دنیا وجود دارد، از جمله موزه آلت تناسلی مردان در ایسلند، ولی هیچ معادلی برای آلت تناسلی زنان وجود نداشت.

گرچه مجموعه‌های مجازی از جمله پروژه موزه مجازی واژن از هنرمند اتریشی کرستین راجنار، پیش از این وجود داشته است این اولین باری است که یک موزه واقعی به واژن و آلت تناسلی زنان اختصاص یافته است.

خانم شچتر می‌گوید: «موزه واژن حائز اهمیت شایانی است چرا که با این بخش از بدن به شدت ننگ‌آمیز برخورد می‌شود که منجر به عواقبی در دنیای واقعی می‌شود مانند این که افراد از رفتن به دکتر و آزمایش دهانه رحم خود حیا دارند و از آن خودداری می‌نمایند.»

وی افزود: «اولویت اول ما این است که با ترس و ننگ نهادینه ‌شده پیرامون اندام خویش مقابله کرده و مکانی را فراهم آوریم تا بتوان در این باره گفتگویی باز و صادقانه داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موزه به همت کمک‌های مالی عموم مردم امکان گشایش یافت چرا که بیش از هزار نفر مجموعا حدود ۵۰ هزار پوند به آن اهدا کردند.

اولین نمایش که «آلت مودار: افسانه‌های پیرامون واژن و چگونه باید با آن‌ها مقابله کرد» نام دارد در روز ۱۶ نوامبر در موزه واژن افتتاح خواهد شد و قصد دارد به افسانه‌ها و شایعات پیرامون آلت تناسلی زنان از جمله مواردی مانند تمیزی، ظاهر، قاعدگی، آمیزش جنسی و پیشگیری از بارداری اشاره کند.

علاوه بر این نمایشگاه، که همچنین برای بازدید مجازی در دسترس است، رخ‌دادها و مراسمی نیز در این مکان اتفاق خواهد افتاد از جمله مراسم‌های طنز، نمایش‌های تئاتر، مسابقه بینگو، میزدگردهای گفتگو و باشگاه‌های کتاب که به بحث درباره ادبیات فمینیسم خواهند پرداخت.

این مکان همچنین جزوه‌هایی حاوی اطلاعاتی درباره سلامت و بهداشت واژن دارد و برنامه‌ای عمومی برای حمایت از آمیزش جنسی سالم ترویج کرده و همچنین طی همکاری با پزشکان و متخصصان پزشکی سعی در فراهم آوردن امکاناتی بهتر برای افراد تراجنسیتی و دگرباش دارد.

این موزه همچنین مغازه‌ای دارد که همه چیز از کارت یادگاری به شکل واژن‌ گرفته تا فنجان‌های مزین به علامت موزه واژن می‌فروشد.

افتتاح موزه توسط چند تن، از جمله دکتر آلیسون رایت، نایب رئیس دانشگاه سلطنتی زنان و زایمان، مورد توجه و تمجید قرار گرفته که گفت این موزه یک «گنجینه ارزشمند» در راستای ترویج گفتگو درباره سلامت زنان است.

در همین‌حال، جورجیا گولد، رهبر شورای شهر کامدن نیز گفت به شدت از این که اداره وی میزبان موزه خواهد بود «هیجان‌زده» است.

 

وی گفت: «کامدن تاریخ پرافتخار و ترقی‌خواهانه‌ای در زمینه به چالش کشیدن پیش‌داوری و غرض‌ورضی و تعصب دارد و در عین حال ما می‌دانیم که ننگ‌آمیزی موجود هنگام صحبت درباره سلامت آلت تناسلی زنان به معنای جهالت، سردرگمی، حیا و وضعیت بد خدمات پزشکی برای بسیاری از افراد است.»

موزه واژن در بازار استیبلز کامدن (Camden Stables Market) واقع در خیابان چالک فارم (Chalk Farm Road) است و از دوشنبه تا شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و در روزهای یکشنبه از ۱۱ تا ۱۸ پذیرای بازدیدکنندگان است.

ورود به موزه و نمایشگاه‌های آن رایگان است، البته قیمت بلیت مراسم و رخ‌دادهای مختلف آن متفاوت است.

© The Independent

بیشتر از زندگی