تولد مدونا: چگونه این الهه موسیقی به نماد مثبت‌اندیشی زنان نسبت به بدن خود تبدیل شد

«مدونا راهگشای احساس نیرومندی و اعتمادبه‌نفس برای زنان بسیاری بوده است»

سخنرانی مدونا در نیویورک در سال ۲۰۱۶ 

Nicholas Hunt/Getty Images for Billboard Magazine/AFP
Nicholas Hunt / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

در سن ۶۱ سالگی، مدونا هنوز با نفوذتر از افراد مشهور و خوانندگانی است که یک‌سوم او عمر دارند. تاثیر این خواننده پاپ بر موزیک و مد به خوبی مستند شده است، اما او همچنین الهام‌بخش بزرگی برای بسیاری از افراد در زمینه تناسب اندام و پذیرش خود بوده است.

ده سال پیش از مدونا برای بازو‌های عضلانی‌اش  به شدت انتقاد شد. در مقاله‌ای در تی‌ام‌زی (TMZ) در آن زمان آمده است: «هیچ چیز به اندازه یک جفت بازوی بیش از حد ورزیده عضلانی با رگ‌هایی برجسته، حکایت از محترمانه پیر شدن، ندارد».  

در سال ۲۰۱۲ نیز پیرس مورگان گفت: «مضحک است، واقعا کدام زنی‌ست که بخواهد شبیه یک مرد غارنشین شود؟ جدی می‌گویم».

ولی مدونا هرگز در برابر چنین انتقاد‌های از بدنش سر خم نکرد، و در مقابل، به نیروی درونی خود، ورزش، و حق خود برای حفظ اندامش به هر شکل دلخواه، تکیه کرد.

تصور عامه درباره شکل جذاب بدن زن، عمدتا به خاطر چهره‌های بانفوذ تناسب اندام در شبکه‌های اجتماعی، همواره در حال تغییر است. بدن ورزشکار و قوی زن، اکنون مد روز تلقی می‌شود و بسیاری از زنان، بیش از آن که صرفا برای لاغری و کمر باریکی ورزش کنند، خواهان بدنی قوی‌تر و عضلانی‌تر هستند.

امی بارلو، رقصنده ۲۳ ساله و مربی تناسب اندام از لندن، به ایندپندنت گفت: «جالب است که امروزه ما قدرت‌مندی و نیروبخشی به زنان را ترویج می‌کنیم، ولی در دوران اوج شهرت مدونا، عضلانی بودن زن مد نبود. این قضیه روشن می‌کند که جذابیت، زیبایی و چشم‌نواز بودن را جامعه تعیین می‌کند».

احتمالا مدونا هیچ‌گاه بهای خاصی به نظر دیگران درباره بدن خود، یا آنچه «ترند» محسوب می‌شود، قایل نبوده است، با این حال، تاثیر او بر دختران جوان انکارناپذیر است.

علی‌رغم انتقادات نسبت به بازوی‌های عضلانی وی، مدونا برای بسیاری از زنان همواره الهام‌بخش است، چه به‌خاطر بازوهای نیرومندش، و چه به این خاطر که تحت تاثیر نظرات منفی قرار نمی‌گیرد.

لورا هاجینز، مربی ۳۳ ساله تناسب اندام از لندن که به بازوهای عضلانی‌اش معروف است، می‌گوید مدونا همواره منبع الهام او بوده است. او به ایندپندنت گفت: «من به بدن خود افتخار می‌کنم و سخت روی آن کار کرده‌ام. ولی چنین اندامی همیشه «زنانه» در نظر گرفته نمی‌شود. من به عنوان یک کودک دهه ۸۰ [میلادی] با گوش دادن به موزیک مدونا بزرگ شده‌ام و تغییر و تحول بدن او را در طول این ‌سال‌ها شاهد بوده‌ام. در نظر من او همواره اندامی متناسب داشته است. وقتی هم که خودم ورزش کردن را شروع کردم، متوجه شدم که دست یافتن به بازوهای ورزشکارانه او چقدر کار می‌برد. او همیشه درباره علاقه خود به باشگاه رفتن حرف می‌زند و ۵-۶ بار در هفته تمرین می‌کند. ورزش‌ کردن و نیرومند شدن، سن یا اندازه نمی‌شناسد. امیدوارم که من هم وقتی به سن او می‌رسم، هنوز ورزش کنم».

او ادامه داد: «او همواره نظرات خود را جسورانه ابراز کرده است و باوری قوی به عقایدش دارد. او زنی است که هر روز در معرض انتقادهای شدید نسبت به بدنش قرار دارد، ولی همواره سرش را بالا گرفته و به بدنش افتخار می‌کند. مدونا برای پروش شخصیت من بی‌شک منشا الهام بوده است و تاثیر مثبتی نیز بر بدن و سلامت من داشته است».

‌در طول سال‌های گذشته، برخی از افراد انتقاد دیگری هم از این ستاره پاپ داشته‌اند. به ادعای آنان، او گونه‌ای ایده‌آل دست‌نیافتنی برای زنان ترویج می‌کند، درحالی که خود از آموزش بهترین مربیان بهره‌مند بوده است و ورزش و تمرین کردن، بخشی از حرفه اوست.

با این‌وجود، دیگران تاکید می‌کنند که مدونا چه تاثیر شگرفی بر زندگی آنان برای سالم‌تر زندگی کردن داشته است و به آنان آموخته است که علی رغم نظر دیگران، بدن خود را دوست بدارند.

کارلی روینا، زنی ۳۰ ساله و شخصیتی تاثیرگذار در زمینه تناسب اندام از نوریچ، به ایندپندنت گفت: «من دوست دارم ببینم که هر شکل و قیافه و اندامی، ستایش می‌شود، و فکر می‌کنم که مدونا راهگشای احساس نیرومندی و اعتمادبه‌نفس برای زنان بسیاری بوده است».

گرچه شاید امروز مدونا بیش از هر چیز به خاطر بازوهای عضلانی‌اش مشهور باشد، اما پیش‌فرضی که تا مدت‌ها بازوهای عضلانی را مردانه تلقی می‌کرد، بالاخره دارد تغییر می‌کند.

خانم راوینا با اشاره به این نکته که بازوهای مدونا نیز در طول سال‌های گذشته همواره در حال تغییر بوده‌اند، توضیح داد: «گذشته از برجسته کردن قدرت و توانایی، بازوها جزو بخش‌هایی از اندام هستند که تغییر را سریع به نمایش می‌گذارند. به این هم البته باید توجه داشت که بازوها هم بسته به زاویه‌، نور و موقعیت، می‌توانند کمتر یا بیشتر عضلانی دیده شوند».

مدونا بی هیچ کوششی، تبدیل به منشا الهام زنان سراسر دنیا در زمینه مثبت‌اندیشی درباره بدن خویش، اعتماد به نفس، و تناسب اندام شده است. برخلاف نظر پیرس مورگان، معلوم شد که بسیاری از زنان در واقع دوست دارند شبیه مرد‌های غارنشین شوند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/life-style/

© The Independent

بیشتر از موسیقی