ایتالیا در اعتراض به سرکوب معترضان سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرد

وزیر خارجه ایتالیا می‌گوید برخورد حکومت ایران با معترضان «شرم‌آور» است

سرکوب شدید معترضان در ایران موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت- خبرگزاری فرانسه و ایسنا

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا، اعلام کرد در اعتراض به واکنش‌های «غیرقابل‌پذیرش» به اعتراض‌ها در ایران، سفیر جمهوری اسلامی در رم را احضار می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه ایتالیا، محمدرضا صبوری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم، در روز چهارشنبه ۷ دی‌ماه (۲۸ دسامبر) به این وزارتخانه فراخوانده شده است.

آنتونیو تاجانی پیش‌تر هم سرکوب اعتراض‌ها در ایران را محکوم و آن را «شرم‌آور» توصیف کرده بود. او همچنین گفت که کشورش از مبارزه‌ زنان ایرانی دفاع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایتالیا در عین‌ حال تاکید کرد دولت جورجیا ملونی، نخست‌وزیر جدید ایتالیا، «درهای دیپلماسی» با تهران را به‌ویژه درباره برنامه‌های هسته‌ای، باز نگه می‌دارد.

آنتونیو تاجانی روز چهارشنبه ۲۳ آذر نیز در پارلمان ایتالیا گفت که قصد دارد سفیر جمهوری اسلامی ایران را به‌محض تقدیم استوارنامه‌اش به نخست‌وزیر جدید، احضار کند.

پیش از این دولت‌های بریتانیا، فرانسه، هلند، اسپانیا و آلمان نیز در اعتراض به سرکوب معترضان و کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، کاردارها و سفرای جمهوری اسلامی را احضار کرده بودند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در اقدامی متقابل، سفرای بریتانیا، فرانسه و آلمان را احضار کرد.

شدت سرکوب معترضان و برخورد خشونت‌آمیز با آنان موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت؛ اما مقام‌های حکومت ایران ادعا می‌کنند که حمایت کشورهای خارجی از معترضان در ایران «مداخله‌جویانه» است. آنان اعتراض‌های مردمی را هم به «عوامل خارجی» و «دشمنان» نسبت می‌دهند.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ایران از ۲۶ شهریور، پس از کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد و بنابر اعلام منابع حقوق بشری، اکنون در ۱۶۱ شهر ایران و ۱۴۴ مرکز دانشگاهی فراگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۵۰۷ نفر از جمله ۶۹ کودک را کشته‌ و بیش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر را دستگیر کرده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز روز سه‌شنبه ۶دی‌ماه، اعلام کرد که دست‌کم ۱۰۰ معترض زندانی با اتهام‌هایی مواجه‌اند که ممکن است مجازات اعدام در پی داشته باشد.

بیشتر از جهان