سفر امیرعبداللهیان به عمان برای رایزنی در مورد مذاکرات هسته‌ای

به‌گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی، به‌غیر از رایزنی در مورد بحران یمن و اوکراین، یکی از اهداف سفرش به عمان رایزنی در مورد تداوم مذاکرات هسته‌ای میان حکومت ایران و قدرت‌های جهانی است

امیرعبداللهیان در جریان سفر خود به عمان با شماری از مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار و گفتگو خواهد داشت ـ عکس از انتخاب

خبرگزاری‌های داخل ایران در روز سه‌شنبه، ۶ دی ۱۴۰۱، از سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، به کشور عمان خبر دادند؛ سفری که با توجه به سابقه عمان در میانجی‌گری میان حکومت ایران و دولت ایالات متحده آمریکا و ردوبدل کردن پیام‌های‌ مقامات دو کشور می‌تواند به‌عنوان تلاش دو طرف به‌منظور آغاز مذاکرات تعبیر شود.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن انتشار این خبر در روز سه‌شنبه اعلام کرد که یک هیات سیاسی نیز وزیر خارجه نظام جمهوری اسلامی را همراهی می‌کند و امیرعبداللهیان در جریان سفر خود به عمان با شماری از مقام‌های بلندپایه این کشور دیدار و گفتگو خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وبسایت رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز همزمان با ورود امیرعبداللهیان به مسقط، پایتخت عمان، ویدئویی از گفتگوی او با خبرنگار تلویزیون دولتی ایران را پخش کرد. امیرعبداللهیان در این مصاحبه عمان را «مرکز گفتگوهای منطقه‌ای» می‌خواند و بر «نقش مثبت» این کشور در حل‌وفصل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید می‌کند و در این مورد چنین می‌گوید:«همواره نقشی خیرخواهانه از سوی مقامات عالی عمان انجام شده است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه این گفتگو اعلام کرد که در جریان این سفر نه تنها به موضوعات دو جانبه مربوط به دو کشور خواهد پرداخت بلکه مسائلی را نیز دنبال خواهد کرد که تحقق‌شان «شتاب بیشتری» نیاز دارد.

به‌گفته امیرعبداللهیان یکی دیگر از اهداف سفر او به مسقط بررسی بحران‌های موجود در یمن، افغانستان و اوکراین است.

او همچنین تاکید کرد که حامل پیامی از ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، نیز هست که در دیدار روز چهارشنبه خود با سلطان عمان، آن را «تسلیم خواهد کرد.»

امیرعبداللهیان در عین‌حال در پاسخ به این سئوال که آیا عمان پیام یا پیشنهاد تازه‌ای در مورد ادامه مذاکرات مربوط به احیای برجام نیز دارد یا خیر؟ گفت مذاکرات هسته‌ای نیز یکی از موضوعاتی خواهد بود که در دیدارهای روز چهارشنبه‌اش با مقام‌های دولت عمان مطرح خواهد شد.

به‌گفته امیرعبداللهیان مقام‌های دولت عمان، به‌ویژه وزیر امور خارجه این کشور، در هفته‌های اخیر تلاش‌هایی انجام داده‌اند تا روند مذاکرات هسته‌ای میان نظام جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی ادامه یابد.