نتایج یک مطالعه: برج پیزا در حال صاف شدن است!

این سازه معروف در طول ۲۰ سال گذشته به‌دلیل اقدام‌های تثبیت‌کننده ۱.۶ اینچ صاف‌تر شده است

برج پیزا که روی خاک نرم ساخته شد، در طول سال‌ها شکل کج به خود گرفته است _ AFP

هزاران گردشگر هر ساله برای دیدن برج کج پیزا عازم ایتالیا می‌شوند و تلاش می‌کنند در عکس‌هایشان طوری ژست بگیرند که انگار در حال جلوگیری از سقوط این سازه معروف‌اند. این نوع عکسبرداری یک اقدام مفرح برای گردشگران است، اما شیب برج برای دهه‌ها باعث نگرانی مهندسان بوده است.

به گزارش دیلی میل، به‌تازگی یک بررسی نشان داده است که برج پیزای ایتالیا به‌دلیل اقدام‌های تثبیت‌کننده به‌طور پیوسته در حال صاف شدن است. بر اساس نتایج این مطالعه، پروژه تثبیت ۱۱ ساله باعث شد تا سال ۲۰۰۱ به میزان ۱۵ اینچ از شیب برج پیزا کاهش یابد و طی ۲۱ سال پس از آن، برج ۱.۶ اینچ (۴ سانتی‌متر) دیگر صاف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطالعه اخیر را سازمان ایتالیایی «اوپرا پریمازیاله دلا پیزانا» (OPA) تامین مالی کرد تا ببیند آیا پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر نتیجه‌بخش بودن اقدام‌های تثبیت‌کننده و مقاوم‌سازی درست بوده است یا خیر. به گفته نونزیانته اسکویلیا، استاد دانشگاه پیزا، در حالی که شیب برج پیزا کاهش یافته است، این بنای تاریخی هنوز به طور متوسط حدود ۰.۰۲ اینچ (۰.۵ میلی‌متر) در سال به سمت کج منحرف می‌شود. با این حال، او تاکید کرد: «آنچه بیشترین اهمیت را دارد، پایداری برج است که بهتر از حد انتظار است.»

سخنگوی این سازمان ایتالیایی همچنین گفت: «با در نظر گرفتن اینکه برج پیزا یک بیمار ۸۵۰ ساله با شیب حدود پنج متر و فرونشست بیش از سه متر است، در حال حاضر باید بگوییم وضعیت سلامتی خوبی دارد.»

برج پیزا یا برج ناقوس، نمادی از قدرت دریایی شهر پیزای ایتالیا در قرون وسطی است. این سازه معروف توانسته است دست‌کم چهار زلزله قوی را از سال ۱۲۸۰ به این‌سو پشت سر بگذارد و بدون آسیب پابرجا بماند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد نرمی خاک پایه این برج، که در ابتدا باعث کج شدن آن شد، توانسته از آن در برابر لرزش‌های شدید محافظت کند.

تئوری‌ها حاکی از آن است که برج ۵۷ متری پیزا پس از آغاز ساخت در سال ۱۱۷۳، شروع به کج شدن کرد. علت این امر به‌دلیل طراحی معیوب آن بود، در این طراحی پایه برج تنها سه متر عمق داشت و در خاک ضعیف و ناپایدار قرار گرفته بود. خاک این سازه در ضلع جنوبی نرم‌تر بود و در نتیجه، به همین سمت منحرف شد. سازندگان در حالی که مشغول ساخت هشت طبقه از این برج بودند تلاش کردند این انحراف را جبران کنند. بنابراین، طبقات را در یک طرف کوتاه‌تر از طرف دیگر ساختند و همین موضوع به کج شدن بیشتر سازه منجر شد.

تا سال ۱۹۹۰، برج همچنان ۵.۵ درجه به سمت جنوب متمایل بود و از ترس فرو ریختن برای بازدید عمومی بسته شد. پس از اعمال چند استراتژی ناموفق مختلف برای صاف کردن سازه، مهندسان درنهایت تصمیم گرفتند «استخراج خاک» را امتحان کنند. این پروژه در سال ۲۰۰۱ پس از صاف کردن برج به میزان ۱۵ اینچ (۳۸ سانتی‌متر) یا ۰.۵ درجه تکمیل شد و از آن زمان تاکنون، به اصلاح خود ادامه داده است.

کارشناسان طی یک بررسی در سال ۲۰۰۵ اعلام کردند که برج پیزا برای ۳۰۰ سال آینده ایمن خواهد بود و خطری آن را تهدید نمی‌کند. آن‌ها همچنین گفتند که فکر می‌کنند پیشرفت در فناوری به این معنی است که روزی این برج کاملا راست می‌شود.

بیشتر از سفر