روایت متفاوت رسانه‌های ایران و عراق درباره اخاذی از سه شهروند عراقی در مشهد

رسانه‌های ایرانی گفته بودند که آدم‌ربایان ۲۰۰ هزار دلار مطالبه کرده بودند؛ عراقی‌ها می‌گویند باج‌گیرها هفت هزار دلار طلب کردند

خبرگزاری‌های ایران از خنثی شدن توطئه آدم‌ربایان برای اخاذی از سه شهروند عراقی در مشهد خبر داده بودند-HADIS FAGHIRI / FARS NEWS / AFP

شبکه خبری العربیه در گزارشی به آدم‌ربایی سه تبعه عراقی در ایران پرداخت و روایت رسانه‌های ایرانی و عراقی را درباره این واقعه شرح داده است.

پیشتر در هفته گذشته، خبرگزاری‌های ایران از خنثی شدن توطئه آدم‌ربایان برای اخاذی از سه شهروند عراقی در مشهد خبر داده بودند.    

العربیه نوشت که ایرانیان دیدگاه‌های مختلفی به سفر شهروندان عراقی به کشورشان دارند؛ برخی نگاه عرب‌ستیزانه دارند و بدون در نظر گرفتن مشارکت مسافران در اقتصاد ایران، به دیده منفی به آنان می‌نگرند. دیگران می‌گویند هدف از سفر شهروندان عراقی به مشهد صیغه است و این «شایعه غیرمنصفانه» را به همه تعمیم می‌دهند، و برخی دیگر عراقی‌ها را منبع درآمد خوبی برای می‌دانند و آنان را می‌پذیرند.

العربیه می‌گوید در سایه سقوط درآمد گردشگری ایران، عراقی‌ها منبع درآمد خوبی برای ایران در این صنعت به شمار می‌روند، به‌ویژه گردشگری پزشکی. برای عراقی‌ها نیز قیمت‌ها در ایران در مقابل خدمات دریافتی و کالاها و اجناسی که خریداری می‌کنند بسیار مناسب است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که ارزش ریال، پول رایج در ایران به طور پیوسته سقوط می‌کند، سفر به ایران برای شهروندان عراقی‌ مقرون به صرفه است. 

العربیه در ادامه به سخنان جمعه گذشته (دوم دی) فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی درباره ماجرای آدم‌ربایی سه شهروند عراقی اشاره کرد که گفته بود این آدم‌ربایی با نقشه اخاذی ۲۰۰ هزار دلاری در مشهد رخ داد و افزود که چهار متهم به آدم‌ربایی بازداشت شدند. 

خبرگزاری فارس به نقل از یکی از این سه تبعه عراقی که برای زیارت از نجف به مشهد سفر کرده بودند، نوشت: «ساعت ۱۱ و نیم شب  سه سرنشین خودروی سواری ما را سوار کردند و ما را به محلی بردند که در آنجا نیز هشت نفر دیگر منتظر بودند و با چاقو و اسلحه تهدیدمان کردند و شماره خانواده‌هایمان را گرفتند.» 

او همچنین گفت که آدم‌ربایان از خانواده‌های آنان ۲۰۰ هزار دلار درخواست کردند و گفتند که «اگر پول را تا ساعت ۹ و نیم صبح نفرستند، این سه نفر را می‌کشیم.»  

یکی دیگر از این شهروندان عراقی نیز به فارس گفته بود که قبلا نیز به ایران سفر کرده و هفت روز را در امنیت و سلامت در ایران گذرانده است. او ضمن قدردانی از اداره آگاهی ایران بابت نجات آنان از دست آدم‌ربایان، گفت اگر غیر از این بود به ایران سفر نمی‌کرد. 

العربیه نوشت که رسانه‌های عراقی ماجرا را با جزئیات دیگری شرح‌ داده‌اند. از جمله شبکه خبری شفق به نقل از منابع مطلع نزدیک به خانواده‌های حامد المعموری، حسین عنازی و بلسم الحلوی» سه عراقی ربوده شده در ایران در نوشت که آنها برای مقاصد پزشکی به ایران رفته بودند و پس از رسیدن به مشهد ربوده شدند. 

او گفت که آدم‌ربایان از هر نفر، هفت هزار دلار مطالبه کردند اما قبل از پرداخت این پول، ماموران  ساعت پنج صبح به محل نگهداری آنان شورش برده و ربوده‌شدگان را آزاد کردند.

بنا به این گزارش، سه تبعه عراق برای تکمیل روند بازگشت به کشورشان به سفارت عراق منتقل شدند و ظرف روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه به عراق بازمی‌گردند. 

شبکه خبری شفق نوشت که راننده تاکسی «به فروختن آنها به باند آدم‌فروشان» متهم است. 

بیشتر از جهان