اعتصاب کارکنان پتروشیمی آبادان در اعتراض به نامه‌های تهدید‌آمیز

خواست فوری اعتصاب‌کنندگان پتروشیمی آبادان پایان دادن به احضارها و تهدیدات امنیتی است

عکس‌های منتشرشده از تجمع کارکنان پتروشیمی آبادان، حضور ده‌ها نفر را در برابر در اصلی شرکت و نیز در محوطه مجتمع نشان می‌دهد که دست از کار کشیده‌اند- HRNA/Twitter

به گزارش «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، کارکنان پتروشیمی آبادن در اعتراض به نامه‌های تهدید‌آمیز برای کارکنانی که در تجمعات قبلی شرکت کرده بودند، و نیز رسیدگی نشدن به مطالبات خود، صبح روز دوشنبه، ۵ دی (۲۶ دسامبر)، دست به اعتصاب زدند.

این اتحادیه نوشته است که اعتصاب از روزهای قبل به صورت پراکنده آغاز شده بود، اما روز دوشنبه با پیوستن اکثر کارکنان، فعالیت مجتمع تعطیل شده است.

نامه تهدیدآمیزی که با اعتراض کارگران پتروشیمی آبادان مواجه شده است، امضای جعفر جوریکی، رئیس امور اداری کارکنان، را بر خود دارد. این نامه که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، به تعدادی از کارگران که در تجمع ۲۱ آذر سال جاری کرده بودند، اخطار داده است که «در صورت تکرار» شرکت در این نوع تجمعات، «مطابق با آیین‌نامه انضباطی کار و بر اساس قوانین موضوعه شرکت با شما برخورد خواهد شد».

عکس‌های منتشرشده از تجمع کارکنان پتروشیمی آبادان، حضور ده‌ها نفر را در برابر در اصلی شرکت و نیز در محوطه مجتمع نشان می‌دهد که دست از کار کشیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت»، خواست فوری اعتصاب‌کنندگان پتروشیمی آبادان، پایان دادن به احضارها و تهدیدات امنیتی است. این کارگران همچنین از مدت‌ها پیش به وضعیت بد معیشتی‌شان اعتراض دارند و تجمعات گوناگونی برای رسیدگی به مطالبات‌ خود برگزار کرده‌اند.

پیش از این (۱۹ مهرماه) نیز کارگران پروژه‌ای فاز دوم شرکت پتروشیمی آبادان دست از کار کشیده، و در محوطه شرکت، تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.  

اعتصاب‌ها و تجمعات اعتراضی دیگری نیز در روزهای گذشته در صنعت نفت گزارش شده است. «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» نوشته است: « پانزده نفر از همکاران ارکان ثالثی ما در پارس جنوبی که قصد تجمع برای پیگیری مطالباتشان را داشتند، بازداشت شدند. شورای سازماندهی بر آزادی فوری این همکاران تاکید می‌کند. با اتحاد سراسری باید با این سرکوب‌ها مقابله کرد. ما کارگران و ما مردم حق و حقوقمان را طلب می‌کنیم، کارفرمایان و دولت با سرکوب و دستگیری پاسخ می‌دهند. شورای سازماندهی، تمامی کارگرن شاغل در بخش‌های مختلف نفت را به پیوستن و حمایت از اعتراض همکاران در پتروشیمی آبادان فرامی‌خواند. پاسخ دستگیری و اعدام، اعتصابات سراسری است.»

کارگران صنایع مختلف، از جمله در صنعت نفت، در ماه‌های گذشته تجمعات گوناگونی در اعتراض به وضعیت معیشتی و برای رسیدگی به مطالبات‌ خود برگزار کرده‌اند. با توجه به افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش حقوق‌های دریافتی،  احتمال اعتراضات و اعتصابات گسترده‌تری در صنایع گوناگون، از جمله صنعت نفت، نیز دور از ذهن نیست.