برگزاری مراسم چهلم کیان پیرفلک و حامد ملایی

جمعیت بزرگی از مردم ساکن شهر ایذه در مراسم چهلم کیان پیرفلک حضور پیدا کردند و شعارهای ضدحکومتی سر دادند

در ادامه برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت جانباختگان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، شمار قابل توجهی از مردم ساکن شهر ایذه در روز دوشنبه، ۵ دی ۱۴۰۱، با حضور در مراسم چهلمِ کیان پیرفلک، کودک ۱۰ ساله‌ای که با شلیک گلوله نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی به قتل رسید، بار دیگر مخالفت خود با نظام جمهوری اسلامی را نشان دادند. 

بر پایه ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، این گروه از مردم ساکن ایذه شعارهایی سیاسی و ضد حکومتی، از جمله «از ایذه تا کردستان، جانم فدای ایران»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور»، سر دادند. 

از سوی دیگر، و بر اساس برخی ویدئوهای مخابره شده از این مراسم، خانواده پیرفلک، و مردمی که روز دوشنبه بر مزار او حاضر شدند، در چهلمین روز درگذشت این کودک ده ساله موسیقی بختیاری پخش کردند و به نشان احترام و همدلی ترانه‌هایی محلی خواندند. 

پیش از این زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک، در جریان مراسم خاکسپاری فرزندش خطاب به حضار گفت:«اصلا برای بچه‌ام قرآن پخش نکنید.» مولایی‌راد همچنین در همان مراسم اعلام کرد فرزند او در روز ۲۵ آبان ۱۴۰۱، در حالی که نیروهای سرکوب در خیابان‌های شهر ایذه حضور داشتند، جانش را با شلیک گلوله «لباس شخصی‌ها» از دست داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته او در زمان تیراندازی نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی، آنها زیر صندلی خودروی‌شان مخفی شدند اما کیان به‌دلیل آنکه جثه‌ای درشت داشته است نتوانسته خودش را زیر صندلی خودرو مخفی کند و به همین دلیل گلوله‌های شلیک شده به او اصابت می‌کند. 

در مقابل اما خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، از جمله تسنیم و فارس، روایتی دیگر از درگذشت این کودک ده ساله ارائه دادند. بر اساس ادعای این گروه از رسانه‌های حکومتی، تیراندازی روز ۲۵ آبان به خودروی خانواده پیرفلک به وسیله تروریست‌های وابسته به داعش انجام شده بود. نهادهای امنیتی همچنین پس از اظهارات زینب مولایی‌راد، او را مجبور کردند تا در مقابل دوربین صداوسیمای جمهوری اسلامی حضور پیدا کند و به تایید سناریوی طراحی شده از سوی نهادهای امنیتی بپردازد؛ اقدامی که با واکنش گسترده و منفی افکار عمومی جامعه ایران مواجه شد.

اما روز دوشنبه با برگزاری چهلمین روز درگذشت حامد ملایی، یکی دیگر از جانباختگان جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی»، نیز همراه بود و، بر اساس ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، گروهی از مردم ساکن شهر دشتی (پارسیان)، واقع در استان هرمزگان، خانواده ملایی را برای برگزاری مراسم چهلم عزیزشان همراهی کردند. 

در یکی از ویدئوهای مربوط به مراسم چهلم حامد ملایی، گروهی از مردم سوگوار با در دست گرفتن پارچه‌نوشته‌ای، که بر رویش نام او و کیان پیرفلک را نوشته‌اند، و همچنین بازسازی یک صحنه اعدام شعارهای ضد حکومتی، از جمله «مرگ بر قاتل حامد»، سر می‌دهند.

حامد ملایی، که در لحظه جان باختن ۳۵ ساله بود، در روز ۲۶ آبان ۱۴۰۱ با شلیک مستقیم نیروهای سرکوب وابسته به جمهوری اسلامی به‌قتل رسید. بر اساس اطلاعات موجود، حامد ملایی دو فرزند دختر نیز داشت که در سنین خردسالی به‌سر می‌برند. 

در پیوند با این موضوع، در باقی روزهای هفته جاری نیز مراسم چهلم شمار دیگری از جانباختگان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، از جمله آیلار حقی و حمیدرضا روحی، در شهرهای مختلف ایران برگزار خواهد شد. از این‌رو شاهزاده رضا پهلوی با انتشار متنی در حساب توییتر خود یاد این گروه از جانباختگان را گرامی داشت و در این مورد چنین نوشت:«[روزهای آینده] چهلم جاویدنامان کیان پیرفلک، آیلار حقی، حمیدرضا روحی، سپهر مقصودی و شمار دیگری از جانباختگان انقلاب ملی ایران است.»