دانشگاه شاردا در کشمیر با پنج هزار سال قدمت؛ «جایی که دستور زبان اختراع شد»

جان شیرخان، ناظر لژهای توریستی شاردا و کال: دانشگاه شاردا را الهه دانش و ادب نامیده‌اند که به معنای روشن کردن جهان با دانش و ادب است؛ در کنار آن، دستور زبان جهان نیز اختراع دانشگاه شاردا است

کتابخانه دانشگاه شاردا بزرگ‌ترین کتابخانه جهان به شمار می‌رفت و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در آن وجود داشت- Pakistan-administered Jammu and Kashmir

کشمیر تحت کنترل پاکستان از نظر توریسم و گردشگری جایگاه ویژه‌ای دارد، اما بخشی از دره نیلم در این وادی از نظر تاریخی نیز بسیار پراهمیت است.

دانشگاه شاردا که سه هزار سال قبل از میلاد در منطقه شاردا در دره نیلم کشمیر ساخته شد، گواهی بر اهمیت تاریخی این منطقه است.

جان شیرخان در گفت‌وگو با ایندیپندنت اردو، خاطرنشان کرد که پاندیت کلهان در اثر خود «راج تَرَنگینی»، به‌تفصیل به این دانشگاه می‌پردازد و اشاره می‌کند که سه هزار سال قبل از میلاد، بزرگ‌ترین دانشگاه و عبادتگاه جنوب آسیا بوده است.

او گفت: «مردم از سراسر جهان از جمله ژاپن، سنگاپور و چین برای زیارت به اینجا می‌آمدند. در کنار آن، دریاچه مادوماتی قرار دارد که ابتدا در آن غسل می‌کردند و بعد از پاک شدن، به این محل وارد می‌شدند.»

او در تشریح اهمیت دانشگاه شاردا افزود: «زائران و بازدیدکنندگان به اینجا می‌آمدند و با نذر جواهرات گرانبها و پول نقد، دعا و حل مشکلات خود را مسئلت می‌کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان شیرخان درباره جنبه‌های آموزشی این دانشگاه توضیح داد: «در این دانشگاه، علم هیئت، منطق و فلسفه تدریس می‌شد. همچنین بر اساس یک دیدگاه تاریخی‌، دستور زبان‌های دنیا اختراع دانشگاه شاردا است. دانشگاه شاردا الهه دانش و ادب نامیده شده و این به معنای [نقش آن] در روشن کردن جهان با دانش و ادب است...»

او در خصوص اهمیت تاریخی این دانشگاه گفت: «تاریخ مکتوب آن به ۱۴۰۰ سال می‌رسد. گفته می‌شود زمانی که زین‌العابدین بدشاه، بزرگ‌ترین پادشاه کشمیر- ۸۲۳ تا ۸۷۵ هجری قمری- پس از مرگ پدرش به اینجا آمد و آوازه این دانشگاه را شنید، برای بازدید آن رفت. به گفته جان شیر خان، «طبق روایت تاریخ، در آن زمان او ۶۰۰ هزار شیرینی‎‌‌ بین دانش‌‎آموزان آنجا توزیع کرد.»

او همچنین گفت که کتابخانه دانشگاه شاردا بزرگ‌ترین کتابخانه جهان به شمار می‌رفت و ۵۰۰ هزار نسخه کتاب در آن وجود داشت. متاسفانه بخش‌‎های زیادی ازاین دانشگاه– با گذشت سده‌‎ها– زیر زمین فرو رفت و نابود شد اما بخش عبادتگاه آن همچنان دیده می‌شود.

او به‌تازگی گفت: «داخل این عبادتگاه حوض بزرگی وجود داشت که افراد مبتلا به مشکلات پوستی/ جلدی در آن استحمام می‌کردند و درمان می‌شدند.»

© IndependentUrdu

بیشتر از جهان