دستور جدید طالبان؛ زنان از کار در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی منع شدند

وزارت اقتصاد طالبان اعلام کرد که به‌دلیل رعایت نکردن حجاب اسلامی، زنان حق ندارند در سازمان‌های غیردولتی فعالیت کنند

وزارت اقتصاد رژیم طالبان، روز شنبه ۳ دی‌، در نامه‎‌ای به سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی دستور داد که کار زنان در این سازمان‌ها باید متوقف شود. در این نامه که در فضای مجازی منتشر شده، آمده است: «در این اواخر، شکایات جدی، مبنی بر عدم رعایت حجاب اسلامی و سایر قوانین و مقررات نافذه امارت مرتبط به این امر در سطح کارکرد طبقه اناث در موسسات غیر دولتی داخلی و خارجی به ملاحظه رسیده است.»

در این نامه تصریح شده است که وزارت اقتصاد، مسئولیت نظارت و بررسی فعالیت سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی را برعهده دارد و بنابراین، «به تمامی سازمان‌ها، هدایت داده می‌شود که الی امر ثانی، تمامی کارمندان اناثیه که در بخش‌های مربوط [سازمان‌های داخلی و خارجی] ایفای وظیفه می‌کنند، کارشان را متوقف نمایند».

در این نامه که قاری دین‌محمد حنیف، وزیر اقتصاد طالبان، آن را امضا کرده، به تمامی سازمان‌های داخلی و خارجی هشدار داده شده است که در صورت تعلل و سرپیچی از این دستور، جواز فعالیتشان لغو خواهد شد.

با به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، زنان از کار در اداره‌های دولتی منع شدند و در این مدت، اعتراض‌ها در این زمینه نیز نتیجه‌ای در پی نداشتند. تنها جایی که زنان در افغانستان حق داشتند کار کنند، سازمان‌های داخلی و بین‌المللی بود که بیشتر این سازمان‌ها نیز زیر نظر سازمان ملل متحد کار می‌کردند. در دولت پیشین افغانستان، زنان در همه سطوح دولتی و غیردولتی حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور منع کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی در حالی صادر شد که از روز شنبه، ورود زنان به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به صورت مطلق ممنوع شد. این محدودیت شامل استادان، کارمندان بخش اداری و حتی زنانی می‌شود که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به عنوان نظافت‌چی فعالیت می‌کردند.

روز سه‌شنبه ۲۹ آذر، وزارت تحصیلات عالی رژیم طالبان، با صدور فرمانی، تحصیل زنان در دانشگاه‌ها را منع کرد و در پی آن، دانشجویان زن خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی را تخلیه کردند. طی سه روز گذشته، فرمان‌های محدودکننده طالبان علیه زنان، واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج از افغانستان در پی داشته است، اما مقام‌های این گروه با دفاع از این فرمان‌ها، در مصاحبه با رسانه‌های داخلی افغانستان گفتند که این تصمیم‌ها براساس دستورهای شریعت و به منظور عملی کردن احکام خداوند گرفته شدند.

در اعتراض به منع تحصیل زنان، بیش از ۶۰ استاد، از کار در دانشگاه‌های دولتی افغانستان استعفا کردند و ده‌ها دانشجو با انتشار اعلامیه‌هایی گفتند که تا زمان لغو محدودیت تحصیل برای زنان، در کلاس‌های درسشان حاضر نخواهند شد.

همچنین، شماری از زنان و دانشجویان در شهرهای کابل، جلال‌آباد، تخار و هرات، تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند و علیه تصمیم‌های محدودکننده طالبان شعار سر دادند. طالبان با خشونت، معترضان را بازداشت و شکنجه کرده و اعتراض‌ها را سرکوب کردند.

در همین حال، طالبان برخی از مسئولان و استادان دانشگاه‌های خصوصی را نیز به‌دلیل آنچه همراهی با اعتراض‌های دانشجویان خواندند، بازداشت کردند. یک منبع آگاه در شهر مزارشریف، گفت صبح روز شنبه، محمدظاهر حیدری، رئیس دانشگاه آریا، و آصف شیرزاد از استادان این دانشگاه، به دست افراد طالبان بازداشت و حدود پنج ساعت در بند نگه‌ داشته شدند.

براساس اطلاعات این منابع آگاه، روز سه‌شنبه گذشته و پس از صدور فرمان منع تحصیل زنان، رهبران طالبان به نهادهای امنیتی این گروه دستور دادند که آماده سرکوب هرنوع تجمع اعتراضی در شهرهای افغانستان باشند. به همین دلیل است که در روزهای گذشته، شهروندان در کابل، مزارشریف، هرات و دیگر شهرها، از حضور گسترده نظامیان طالبان در جاده‌های شهر خبر دادند.