غنی: طالبان افغانستان را اشغال کرده‌اند و آپارتاید جنسی قرن ۲۱ برقرار است

اشرف غنی در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ از افغانستان گریخت و پس از آن طالبان وارد کابل شدند و ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند

رئیس‌جمهور فراری افغانستان از تغییر قوانین آموزشی در افغانستان انتقاد کرده است- WAKIL KOHSAR / AFP

اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری سابق افغانستان، در واکنش به ممنوعیت تحصیل دانشگاهی دختران، این اقدام طالبان را نشانه‌ آپارتاید جنسی در قرن ۲۱ دانست. 

او چهارشنبه، ۳۰ آذر (۲۱ دسامبر) در توییتر نوشت که طالبان مشروعیت ندارند و افغانستان را «اشغال» کرده‌اند و مردم را گروگان گرفته‌اند.

او نوشت: «مسئولیت این چنین تصمیم‌های گروه حاکم و عمیق‌تر شدن بحران جاری در کشور، نه‌تنها متوجه طالبان، بلکه متوجه تمام افراد، عناصر و نهادهایی است که به شکل سازمانی برای سفید نشان دادن طالبان تبلیغات می‌کردند و ادعا داشتند که این گروه تغییر کرده است و درک آن‌ها از شرایط افزایش یافته است.»

رئیس ‌جمهوری فراری افغانستان از تغییر نصاب آموزشی در افغانستان نیز انتقاد کرد: «گروه حاکم با کدام صلاحیت می‌خواهد نصاب آموزشی افغانستان را تغییر دهد؟ آیا می‌خواهند نصاب آموزشی افغانستان را به نصاب آموزشی مدرسه حقانیه تبدیل کنند؟ آیا نصاب آموزشی آن‌ها بهتر از نصاب امام ابوحنیفه است؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین خواستار شفافیت در ضمایم و الحاقیه‌های توافقنامه دوحه میان طالبان و آمریکا شد و نوشت: «سوال این است که چرا نمی‌توانند تعهدات پنهانشان را با آمریکا برای مردم روشن کنند و جزئیات این تعهدات چرا از ملت پنهان نگهداشته شده است؟»

اشرف غنی در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ از افغانستان گریخت و پس از آن طالبان وارد کابل شدند و ارگ ریاست جمهوری را تصرف کردند.

بسیاری از شهروندان افغان معتقدند که اگر اشرف غنی فرار نمی‌کرد، دستاوردهای ۲۰ ساله نظام جمهوریت کاملا از بین نمی‌رفت. 

حامد کرزی، رئیس ‌جمهوری سابق افغانستان، نیز با انتقاد از تصمیم حکومت طالبان در مورد ممنوعیت آموزش دختران در دانشگاه‌ها، در توییتر خود نوشت که طالبان باید بر اساس «منافع ملی افغانستان»، دانشگاه‌ها، مدارس و مکان‌های آموزشی را به ‌روی دختران باز کنند.

او هشدار داد که جلوگیری از آموزش دختران باعث پس‌رفت می‌شود: «جلوگیری از آموزش زنان در افغانستان نه‌تنها به پیشرفت و سعادت افغانستان آسیب می‌رساند، بلکه کشور عزیز ما را با بیچارگی و وابستگی بیشتر به خارجی‌ها مواجه می‌کند.»

عبدالله عبدالله، رئیس‌ سابق شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نیز گفت که به مثابه یک شهروند، از طالبان انتظار دارد که در مورد تصمیم تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به‌ روی دختران تجدیدنظر کنند. 

او در توییتر خود نوشت: «آموزش یکی از حقوق اصلی و اساسی همه شهروندان است. محروم کردن دختران از این حق مایه تاسف است؛ در حالیکه همه شهروندان کشور از تحصیل دختران حمایت می‌کنند.»

به نظر می‌رسد که مقام‌های طالبان در مورد محدودیت آموزش دختران اختلاف‌نظر دارند.

عبدالسلام ضعیف، از چهره‌های مطرح طالبان در دوره نخست حکومت این گروه در افغانستان و سفیر سابق این گروه در اسلام‌آباد، توییت چند ماه قبل خود را  باز نشر کرد.

او پیشنهاد می‌کند که درباره حق کار، آموزش و فعالیت‌های اجتماعی زنان، یک گروه ۵۰ نفری از روحانیون تصمیم‌گیری کنند، تا بر اساس «شریعت اسلامی» برنامه‌ای تنظیم شود.

روز گذشته ابلاغیه وزارت تحصیلات عالی طالبان منتشر شد که در آن، تا اطلاع ثانوی دانشگاه‌ها به روی دانشجویان دختر مسدود شده است. طالبان مراکز آموزشی برای زنان را نیز تعطیل کردند و برخی از نیروهای آنان با تجهیزات نظامی پیشرفته، نزدیکی درهای ورودی برخی از دانشگاه‌ها مستقر شدند.

طالبان پیش از اعلام ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، به تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان اقدام، و از آموزش مختلط جلوگیری کردند.

طالبان پس از به قدرت رسیدن در ۱۵ اوت ۲۰۱۵، آموزش دبیرستانی دانش‌آموزان دختر را پس از کلاس ششم دبستان، ممنوع کردند و هیچ توضیح و دلیلی هم برای این تصمیم خود ارائه نکردند. این در حالی است که در مدارس دخترانه، آموزگاران زن تدریس را بر عهده دارند.

بیشتر از جهان